529
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۷۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حيله گر و منّت گذار و بخيل ، به بهشت نمى روند.

۷۹۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نافرمان از پدر و مادر و دائم الخمر و بى اعتقاد به تقدير ، به بهشت نمى روند.

۸۰۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :منّت گذار و نافرمان از پدر و مادر و باده گسار ، به بهشت نمى روند.

۸۰۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مسكينِ متكبّر و پيرِ زناكار ، و كسى كه با عمل خود ، بر خدا منّت مى گذارد ، به بهشت نمى روند.

۸۰۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :متكبّر و بداخلاق و درشت خوى فرومايه ، به بهشت نمى روند.

۸۰۳.مجمع البيانـ به نقل از شدّاد بن اوس ـ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «جَوّاظ و جَعظَرى و عُتُلّ زَنيم ، به بهشت نمى روند» .
پرسيدم : جَوّاظ ، چه كسى است؟
فرمود : «هر مالدار بسيار خسيس» .
پرسيدم : جَعظَرى ، چه كسى است؟
فرمود : «درشت خوى بى رحم» .
پرسيدم : عُتُلّ زَنيم ، چه كسى است ؟
فرمود : «هر شكم فراخِ بدخوى پرخور پرنوش بى رحم ستمگر ناكس».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
528

۷۹۸.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَدخُلُ الجَنَّةَ خَبٌّ ۱ ، وَلا مَنّانٌ ، وَلا بَخِيلٌ . ۲

۷۹۹.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَدخُلُ الجَنَّةَ عاقٌّ ، وَلا مُدمِنُ خَمرٍ ، وَلا مُكَذِّبٌ بِقَدَرٍ . ۳

۸۰۰.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَدخُلُ الجَنَّةَ مَنّانٌ ، وَلا عاقٌّ، وَلا مُدمِنُ خَمرٍ . ۴

۸۰۱.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَدخُلُ الجَنَّةَ مِسكِينٌ مُستَكبِرٌ ، وَلا شَيخٌ زانٍ ، وَلا مَنّانٌ عَلَى اللّهِ بِعَمَلِهِ . ۵

۸۰۲.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَدخُلُ الجَنَّةَ الجَوّاظُ ، وَالجَعظَرِيُ ، وَالعُتُلُّ الزَّنِيمُ . ۶

۸۰۳.مجمع البيان عن شدّاد بن أوس :قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : لا يَدخُلُ الجَنَّةَ جَوّاظٌ ، وَلا جَعظَرِيٌ، وَلا عُتُلٌّ زَنِيمٌ . قُلتُ : فَما الجَوّاظُ؟ قالَ : كُلُّ جَمّاعٍ مَنّاعٍ . قُلتُ : فَما الجَعظَرِيُ؟ قالَ : الفَظُّ الغَلِيظُ . قُلتُ : فَما العُتُلُّ الزَّنِيمُ؟ قالَ : كُلُّ رَحِيبِ الجَوفِ ، سَيِءِ الخُلُقِ ، أَكُولٌ ، شَرُوبٌ ، غَشُومٌ ، ظَلُومٌ ، زَنِيمٌ . ۷

1.الخَبّ : الخدّاع، وهو الذي يسعى بين الناس بالفساد (النهاية : ج ۲ ص ۴ «خبب»).

2.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۳۴۳ ح ۱۹۶۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۷ ح ۳۲ ، مسند أبي يعلى : ج ۱ ص ۸۱ ح ۹۰ وفيهما بزيادة «ولا سيّء الملكة» وكلّها عن أبي بكر ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۴۶ ح ۷۸۲۶ .

3.مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۴۱۶ ح ۲۷۵۵۴ ، مسند الشاميّين : ج ۳ ص ۲۶۱ ح ۲۲۱۲ ، تفسير ابن كثير : ج ۱ ص ۴۷۰ وفيهما بزيادة «ولا منّان» بعد «عاقّ» ، السنّة لابن أبي عاصم : ص ۱۴۱ ح ۳۲۱ ، تاريخ دمشق : ج ۵۶ ص ۱۳۵ ح ۱۱۸۰۵ بزيادة «ولا مؤمن بسحر» بعد «عاقّ» وكلّها عن أبي الدرداء ، مسند الطيالسي : ص ۱۵۴ ح ۱۱۳۱ عن أبي اُمامة وفيه «ولا منّان» بدل «ولا مدمن خمر» ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۵۴ ح ۴۳۹۰۹.

4.سنن النسائي : ج ۸ ص ۳۱۸ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۵۴۷ ح ۲۰۱۹ صحيح ابن حبّان : ج ۸ ص ۱۷۶ ح ۳۳۸۳ ، المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۱۹ ح ۲۳۳۵ كلّها عن عبد اللّه بن عمرو ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۸۸ ح ۱۱۳۹۸ عن أبي سعيد الخدري وليس فيه «خمر» ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۴۰ ح ۴۳۸۴۵ ؛ جامع الأحاديث للقمّي : ص ۲۸۳ عن أبي سعيد الخدري .

5.التاريخ الكبير : ج ۸ ص ۸۲ الرقم ۲۲۵۵ ، تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۲۸۵ ح ۱۰۵۰ ، اُسد الغابة : ج ۵ ص ۲۸۶ الرقم ۵۱۷۸ ، الفردوس : ج ۵ ص ۱۰۶ ح ۷۶۱۸ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۵۴ ح ۴۳۹۰۶ نقلاً عن الطبراني وابن مندة وكلّها عن نافع مولى رسول اللّه صلى الله عليه و آله .

6.مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۹۰ ح ۱۸۰۱۵ عن عبدالرحمن بن غنم ، الفردوس : ج ۵ ص ۱۰۶ ح ۷۶۱۶ عن ابن عبّاس بزيادة «الأثيم» بعد «العتلّ» ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۷ ح ۴۳۷۴۴.

7.مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۵۰۲ ؛ تفسير ابن كثير : ج ۸ ص ۲۱۹ عن عبد الرحمن بن غنم ، تفسير القرطبي : ج ۱۸ ص ۲۳۳ عن ابن مسعود وكلاهما نحوه .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12665
صفحه از 798
پرینت  ارسال به