203
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۲۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در باره اين سخن خداى بلندمرتبه : «و ايشان را در آن جا ، همسران پاك است» ـ: [ پاك ] از حيض و مدفوع و خلط حلق و آب دهان.

۲۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حور العين از تسبيح فرشتگان ، آفريده شده اند . بنا بر اين ، در آنان ، اذيّتى وجود ندارد . خداى عز و جلفرموده است : «ما ايشان را پديد آورديم پديد آوردنى . پس ، ايشان را دوشيزگانى شوهردوست » : عاشق شوهرانشان «و همسال قرار داديم» .

۲۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در باره اين سخن خداى بلندمرتبه كه : «در آن جا زنانى خوب و نيكويند» ـ: خوب در اخلاق ، نيكو در رخسار.

۲۲۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در باره اين سخن خداى بلندمرتبه : «ما ايشان را پديد آورديم پديد آوردنى» ـ: برخى از اين دختركانِ پديد آورده شده ، همان زنانى هستند كه در دنيا پير و فرتوت بوده اند و از چشمانشان هميشه چرك مى آمده است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
202

الحديث

۲۲۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ فِي قَولِهِ تَعالى : «وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ» قالَ ـ: مِنَ الحَيضِ وَالغائِطِ وَالنُّخامَةِ ۱ وَالبُزاقِ . ۲

۲۲۲.عنه صلى الله عليه و آله :خُلِقَ الحُورُ العِينُ مِن تَسبِيحِ المَلائِكَةِ ، فَلَيسَ فِيهِنَّ أَذًى ، قالَ اللّهُ عز و جل : «إِنَّـا أَنشَأْنَـهُنَّ إِنشَاءً * فَجَعَلْنَـهُنَّ أَبْكَارًا * عُرُبًا» عَوَاشِقَ لِأَزواجِهِنَّ «أَتْرَابًا» . ۳

۲۲۳.عنه صلى الله عليه و آلهـ فِي قَولِهِ تَعالى : «فِيهِنَّ خَيْرَ تٌ حِسَانٌ» ۴ ـ: خَيراتُ الأَخلاقِ ، حِسانُ الوُجُوهِ . ۵

۲۲۴.عنه صلى الله عليه و آلهـ فِي قَولِهِ تَعالى : «إِنَّـا أَنشَأْنَـهُنَّ إِنشَاءً» ـ: إِنَّ مِن المُنشَآتِ الَّتِي كُنَّ فِي الدُّنيا عَجائِزَ عُمشا ۶ رُمصا . ۷

1.النُخَامَة : البَزْقة التي تخرج من أقصى الحَلْق (النهاية : ج ۵ ص ۳۴ «نخم»).

2.الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۹۷ نقلاً عن الحاكم و ابن مردويه ، تفسير ابن كثير : ج ۱ ص ۹۲ وفيه «النخاعة» بدل «النخامة» وكلاهما عن أبي سعيد الخدري وراجع : تفسير الطبري : ج ۱ ص ۱۷۵ و ۱۷۶ و بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۳۹ ح ۵۲ .

3.تفسير الثعلبي : ج ۹ ص ۲۱۱ ، الفردوس : ج ۲ ص ۱۹۲ ح ۲۹۵۵ كلاهما عن عائشة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۱۹ ح ۳۹۴۶۸.

4.الرحمن : ۷۰.

5.المعجم الكبير : ج ۲۳ ص ۳۶۸ ح ۸۷۰ ، المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۲۷۸ ح ۳۱۴۱ ، تفسير الثعلبي : ج ۹ ص ۱۹۵ ، الفردوس : ج ۳ ص ۱۵۴ ح ۴۴۱۷ ، تفسير الطبري : ج ۱۳ الجزء ۲۷ ص ۱۵۸ كلّها عن اُمّ سلمة ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۴۳ ح ۳۰۴۶ ؛ مجمع البيان : ج ۹ ص ۳۱۹ ، الاختصاص : ص ۳۵۲ كلاهما عن اُمّ سلمة ، التبيان في تفسير القرآن : ج ۹ ص ۴۸۴ من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج۸ ص۱۰۶.

6.العَمَش : أن لا تزال العين تسيل الدمع ولا يكاد الأعمش يبصر بها (لسان العرب : ج ۶ ص ۳۲۰ «عمش»).

7.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۴۰۲ ح ۳۲۹۶ ، الزهد لهنّاد : ج ۱ ص ۵۷ ح ۲۱ ، تفسير الطبري : ج ۱۳ الجزء ۲۷ ص ۱۸۵ ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۱۵ نقلاً عن الفريابيّ وابن المنذر وابن مردويه وكلّها عن أنس ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۱۱ ح ۲۹۲۸.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12621
صفحه از 798
پرینت  ارسال به