201
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۱۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر به اندازه سر ناخنى از آنچه در بهشت است ، [ در دنيا ]آشكار گردد ، كران تا كران [ يا شرق تا غربِ ] آسمان ها و زمين از آن مزّين مى شود ، و اگر مردى از بهشتيان [ به دنيا ] سَرَك كشد و دستبندهايش نمايان گردد ، [ روشنايى درخششِ آن ، ] نور خورشيد را محو مى سازد ، چنان كه خورشيد ، نور ستارگان را محو مى سازد.

۲۱۸.تفسير ابن كثيرـ به نقل از ابو اُمامه ـ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله براى آنان سخن گفت و از زيورهاى بهشتيان ياد كرد و فرمود : «دستبندهايشان از زر و سيم و مرواريدنشان است . بر سرهايشان حلقه هايى از دُر و ياقوتِ به هم پيوسته و تاج هايى چون تاج شاهان است . جوانانى هستند با رخسارها و بدن هايى صاف و عارى از مو ، و چشمانى سرمه كشيده» .

۲۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زيور بهشتيان [ در دست هايشان ] ، تا جايگاه وضويشان ( آرنج ) مى رسد.

۲۲۰.امام صادق عليه السلام :مؤمن در بهشت ، از زيورهاى تسبيحگو برخوردار است . در هر بندى از [ بدن ] مؤمن در بهشت ، سه دستبند طلا و نقره و مرواريد قرار دارد.

۴ / ۲۴

همسران بهشتيان

قرآن

«و ايشان را در آن جا ، همسران پاك است».

«ما ايشان را پديد آورديم پديد آوردنى . پس ايشان را دوشيزه قرار داديم شوى دوست همسال».

«در آن [ باغ ها ، دلبرانى ] فروهشته نگاه اند كه دست هيچ اِنس و جنّى پيش از ايشان به آنها نرسيده است».


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
200

۲۱۷.عنه صلى الله عليه و آله :لَو أَنَّ مَا يُقِلُّ ظُفرٌ مِمّا فِي الجَنَّةِ بَدا لَتَزَخرَفَت لَهُ ما بَينَ خَوافِقِ ۱ السَّماواتِ وَالأَرضِ ، وَلَو أَنَّ رَجُلاً مِن أَهلِ الجَنَّةِ اطَّلَعَ فَبَدا أَساوِرُهُ لَطَمَسَ ضَوءَ ۲ الشَّمسِ كَما تَطمِسُ الشَّمسُ ضَوءَ النُّجُومِ . ۳

۲۱۸.تفسير ابن كثير عن أبي امامة :إِنَّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَدَّثَهُم وَذَكَر حُلِيَّ أَهلِ الجَنَّةِ ، فَقالَ : مُسَوَّرُونَ بِالذَّهَبِ وَالفِضَّةِ ، مُكَلَّلَةٌ بِالدُّرِّ ، وَعَلَيهِم أَكالِيلُ مِن دُرٍّ وَياقُوتٍ مُتواصِلَةٍ ، وَعَلَيهِم تاجٌ كَتاجِ المُلُوكِ ، شَبابٌ ، جُردٌ ، مُردٌ ، مُكَحَّلُونَ . ۴

۲۱۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَبلُغُ حِليَةُ أَهلِ الجَنَّةِ مَبلَغَ الوَضُوءِ . ۵

۲۲۰.الإمام الصادق عليه السلام :إِنَّ المُؤمِنَ لَيَتَنَعَّمُ بِتَسبِيحِ الحُلِيِّ عَلَيهِ فِي الجَنَّةِ ، فِي كُلِّ مَفصِلٍ مِنَ المُؤمِنِ فِي الجَنَّةِ ثَلاثَةُ أَساوِرَ مِن ذَهَبٍ وَفِضَّةٍ وَلُؤلُؤٍ . ۶

۴ / ۲۴

أَزواجُ أَهلِ الجَنَّةِ

الكتاب

«وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ». ۷

«إِنَّـا أَنشَأْنَـهُنَّ إِنشَاءً * فَجَعَلْنَـهُنَّ أَبْكَارًا * عُرُبًا أَتْرَابًا». ۸

«فِيهِنَّ قَـصِرَ تُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَ لَا جَانٌّ». ۹

1.الخافقان : المشرق والمغرب، وقيل : طرفا السماء والأرض (لسان العرب : ج ۱۰ ص ۸۳ «خفق»).

2.في الزهد لابن المبارك : «لطمس ضوؤه ضوءَ الشمس» .

3.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۶۷۸ ح ۲۵۳۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۳۵۷ ح ۱۴۴۹ ، المعجم الأوسط : ج ۸ ص ۳۶۳ ح ۸۸۸۰ ، الزهد لابن المبارك (الملحقات) : ص ۱۲۶ ح ۴۱۶ كلّها عن سعد بن أبي وقّاص ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۸۰ ح ۳۹۳۴۳.

4.تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۵۳۷ ، الدرّ المنثور : ج ۷ ص ۲۶ كلاهما نقلاً عن ابن أبي حاتم.

5.صحيح ابن حبّان : ج ۳ ص ۳۲۰ ح ۱۰۴۵ ، مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۴۴۴ ح ۶۱۷۴ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۲۱۹ ح ۴۰ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۱ ص ۷۴ ح ۴ كلاهما نحوه وكلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۴۸۹ ح ۳۹۳۷۹.

6.ربيع الأبرار : ج ۴ ص ۲۶ ، إحقاق الحقّ : ج ۱۲ ص ۲۷۳.

7.البقرة : ۲۵.

8.الواقعة : ۳۵ ـ ۳۷ وراجع : الصافّات : ۴۸ و ۴۹ ، الدّخان : ۵۴ ، الطور : ۲۰ ، الرحمن : ۵۸، ۷۰، ۷۲، ۷۶ ؛ الواقعة : ۲۲ ـ ۲۳.

9.الرحمن : ۵۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11194
صفحه از 798
پرینت  ارسال به