۷۷. امام على عليه السلام : از آخرت و نعمتها و عذاب دردناك آن ، بسيار ياد كن؛ زيرا اين كار ، تو را به دنيا بىرغبت مىسازد و آن را در نزد تو ، خوار و بىمقدار مىگرداند .
۷۸. امام على عليه السلام : بهشت ، مايه دريغِ دوزخيان است و دوزخ ، مايه پند گرفتن پرهيزگاران .
۷۹. امام على عليه السلام ـ در وصف پرهيزگاران ـ : آنان به بهشت چنان باور دارند كه گويى آن را مىبينند ؛ پس ، [از هماكنون ]از نعمتهايش برخوردارند، و آتش را چنان باور دارند كه گويا آن را مشاهده مىكنند ؛ پس ، [از هماينك] در آن ، عذاب مىكشند ... . شبهنگام ، برپا مىخيزند و آيات قرآن را شمرده و با درنگ ، تلاوت مىكنند . با آن ، جانهاى خويش را اندوهناك مىسازند و داروى درد خود را در آن مىجويند. پس، هر گاه به آيهاى تشويقآميز برخورند ، به آن اميد مىبندند و جانهايشان مشتاق آن مىشود و آن [نعمت] را در برابر ديدگان خويش مىپندارند و هر گاه به آيهاى تهديدآميز رسند ، گوش دل به آن مىسپارند و چنان مىپندارند كه خروشِ دم و بازدمِ دوزخ ، در بيخ گوشهايشان است. پس، كمرهاى خويش را [به ركوع] خم مىكنند، و پيشانى و دست و زانوان و سرانگشتان پاهاى خود را بر زمين مىزنند و از خداوند ، آزادىِ خويش را [از دوزخ] مىطلبند .
۸۰. امام زين العابدين عليه السلام : بدانيد كه هر كس مشتاق بهشت باشد ، از هوسهاى خويش غافل مىشود و آن كه از آتش بهراسد ، از حرامها روى مىگرداند و آن كه به دنيا بىرغبت باشد ، مصيبتها بر او آسان مىگردند .
بدانيد كه خداوند ، بندگانى دارد كه [در دنيا] چونان كسى هستند كه بهشتيان را در بهشت ، جاويدان مىبيند، و نيز چونان كسى هستند كه دوزخيان را در دوزخ ، معذّب مىبيند. گزندشان به كس نمىرسد و دلهايشان اندوهناك است، جانهايشان خويشتندار و نيازهايشان اندك. چند روزه اندك[ـِ دنيا ]را تحمّل كردهاند و در نتيجه ، به فرجامى آسوده و بىپايان ، دست يافتهاند. شبهنگام ، برپا مىخيزند و اشكهايشان بر گونههايشان روان مىشود و به پروردگار خويش پناه مىبرند، و براى آزادىِ خود [از عذاب دوزخ] مىكوشند.
ولى روز هنگام ، مردمانى هستند بردبار، دانا، نيكوكار و پرهيزگار. [از لاغرى و نحيفى ،] گويى تيرهايى تراشخوردهاند. ترس از عبادت ، آنان را تراش داده است. ديگران كه او را مىبينند ، يا مىگويند: «بيمار است» ـ در حالى كه اين طايفه را هيچ بيمارىاى نيست ـ و يا [مىگويند:] «قاطى كردهاند!» ، در صورتى كه پديدهاى بزرگ ـ يعنى ياد دوزخ و عذابهاى آن ـ ، با وجود آنان در آميخته است [و آنان را اين گونه ، پريشان و در هم ساخته است].