9
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۳ . كيفرهاى تكوينى اخروى

مى‏توان گفت خاستگاه كيفرهاى جهان آخرت نيز مانند كيفرهاى تكوينى دنيوى ، اعتبارى و قراردادى نيست ؛ اما رابطه تكوينى آنها با اعمال زشت و كردارهاى ناپسند ، قوى‏تر از رابطه كيفرهاى تكوينى دنيوى است ، بدين معنا كه رابطه تكوينى كيفرهاى دنيوى ، رابطه علّت و معلول است ؛ ولى رابطه كيفرهاى تكوينى اخروى ، رابطه اتّحاد ظاهر و باطن است .
گفتنى است كه در نصوص اسلامى ، رابطه عمل و جزاى اخروى ، به دو گونه تصوير شده است :

يك . رابطه كشت و درو

در شمارى از احاديث ، رابطه عمل و جزاى اخروى ، رابطه درخت و ميوه آن، معرّفى گرديده است ، مانند آنچه از پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله نقل شده كه مى‏فرمايد :
الدُّنيا مَزرَعَةُ الآخِرَةِ . ۱
دنيا، كشتزار آخرت است.
مَن يَزرَع خَيرا يوشِكُ أن يَحصُدَ رَغبَةً ، و مَن يَزرَع شَرّا يوشِكُ أن يَحصُدَ نَدامَةً ، و لِكُلِّ زارِعٍ ما زَرَعَ . ۲
هر كه خوبى بكارد ، زودا كه منفعت بِدرَوَد و هر كه بدى بكارد ، به زودى پشيمانى مى‏دِرَود. [آرى!] هر كشتگر ، آن درويد كه كاشت.

1.. تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۸۳ ، عوالى اللآلى : ج ۱ ص ۲۶۷ ح ۶۶ ؛ إحياء علوم الدين : ج ۴ ص ۳۱ .

2.. الأمالي ، طوسى : ص ۵۲۷ ح ۱۱۶۲ ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۶۵ ح ۲۶۶۱ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۵۳ ، أعلام الدين : ص ۱۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۱۷۶ ح ۱۵ .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
8

انواع كيفرها

براى پاسخ به اين پرسش‏ها ، شناخت انواع كيفرها و ماهيت دوزخ ، ضرورى است .
به طور كلّى ، كيفر كارهاى ناشايست را به سه دسته مى‏توان تقسيم كرد :

۱ . كيفرهاى قانونى (قراردادى)

خاستگاه اين نوع از كيفرها ، قوانين و مقرّراتى است كه به وسيله قانون‏گذار با هدف ايجاد نظم ، پيشگيرى از جرم ، تربيت مجرم و حمايت از ستم ديده ، وضع گرديده است .
بديهى است كه در اين نوع كيفرها براى رعايت عدالت ، تناسب ميان جرم و جزا ، ضرورى است .

۲ . كيفرهاى تكوينى دنيوى

خاستگاه اين نوع از كيفرها ، قانون و مقرّرات نيست تا گفته شود : بايد عدل و تناسب جرم و مجازات رعايت شود ؛ بلكه اين نوع از كيفرها اثر طبيعى و ذاتى جرم و جنايت است .
اثر طبيعى خوردن سم ، مرگ است . نمى‏توان گفت كه «بين اين جرم ـ كه در مدّت زمان بسيار كوتاه انجام مى‏گيرد ـ و محروم شدن هميشگى از نعمت زندگى ، چه تناسبى وجود دارد ؟!» ؛ زيرا رابطه جرم و كيفر ، قراردادى نيست . در احاديث اسلامى ، به اين گونه كيفرها ـ كه «مكافات عمل» يا اثر «وضعى گناه» نيز ناميده مى‏شوند ـ مكرّر اشاره شده است . ۱

1.. ر . ك : ميزان الحكمة : ج ۱۰ ص ۱۶۶ (كما تدين تدان) .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13305
صفحه از 792
پرینت  ارسال به