75
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۳۹. الكافى ـ به نقل از على بن اسباط ـ : از پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يا اهل بيت عليهم ‏السلام روايت شده كه در اندرزهاى خداوند عز و جلبه عيسى عليه ‏السلام آمده است : «... اى عيسى! همراه با آنان كه از آتشِ شعله‏ور و آتشِ پر از غُل و زنجير مى‏گريزند، به سوى من بگريز ؛ آتشى كه هرگز هيچ شادى‏اى وارد آن نمى‏شود و هيچ اندوهى از آن خارج نمى‏گردد ؛ آتشى كه پاره‏هايش همچون پاره‏هاى شبِ تار است. هر كه از اين آتش بِرَهَد ، كامياب است و آن كه از هلاكْ شوندگان باشد ، هرگز از اين آتش نخواهد رَست . اين آتش، سراى متكبّران و سركشانِ ستمگر و هر سنگ‏دل درشت‏خوى و هر مغرور خودستايى است .
اى عيسى! چه بد سرايى است [اين سراى آتش] براى آن كه بدان اعتماد كرده، و چه بد جايگاهى است سراى ستمگران ! من هشدارت مى‏دهم كه مراقب خويش باشى . پس حواست به من باشد» .

۳ / ۲

هشدار پيامبر۹

۴۰. المصنّف ، ابن ابى شيبه ـ به نقل از نعمان بن بشير ـ : از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ در حالى كه بر منبر بود ـ شنيدم كه مى‏فرمايد: «شما را از آتش ، زنهار مى‏دهم !» . [چندان اين جمله را با شور و حرارت فرمود كه ]يكى از گوشه‏هاى ردايش از دوشش افتاد.

۴۱. سنن الدارمى ـ به نقل از نعمان بن بشير ـ : از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله كه مشغول سخنرانى بود، شنيدم كه فرمود: «بترسيد از آتش ، بترسيد از آتش، بترسيد از آتش!» و پيوسته اين جمله را مى‏فرمود ، چندان كه اگر در جاى من مى‏بود ، مردم بازار آن
را مى‏شنيدند، و چندان كه پيراهن سياه نقش‏دارى كه بر تن داشت، جلو پاهايش افتاد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
74

الحديث

۳۹. الكافي عن عليّ بن أسباط عنهم عليهم ‏السلام : فيما وَعَظَ اللّه‏ُ عز و جل بِهِ عيسى عليه ‏السلام : . . . يا عيسى اهرُب إلَيَّ مَعَ مَن يَهرُبُ ، مِن نارٍ ذاتِ لَهَبٍ ، ونارٍ ذاتِ أغلالٍ وأنكالٍ ، لا يَدخُلُها رَوحٌ ، ولا يَخرُجُ مِنها غَمٌّ أبَدا ، قِطَعٌ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ ، مَن يَنجُ مِنها يَفُز ، ولَن يَنجُوَ مِنها مَن كانَ مِنَ الهالِكينَ . هِيَ دارُ الجَبّارينَ وَالعُتاةِ الظّالِمينَ ، وكُلِّ فَظٍّ غَليظٍ ، وكُلِّ مُختالٍ فَخورٍ .
يا عيسى بِئسَتِ الدّارُ لِمَن رَكَنَ إلَيها ! وبِئسَ القَرارُ دارُ الظّالِمينَ ، إنّي اُحَذِّرُكَ نَفسَكَ فَكُن بي خَبيرا . ۱

۳ / ۲

تَحذيرُ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله

۴۰. المصنّف لابن أبي شيبة عن النعمان بن بشير : سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وهُوَ عَلَى المِنبَرِ يَقولُ : أُنذِرُكُمُ النّارَ! حَتّى سَقَطَ إحدى عِطفَي رِدائِهِ عَن مِنكَبَيهِ . ۲

۴۱. سنن الدارمي عن النّعمان بن بشير : سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يَخطُبُ فَقالَ : أنذَرتُكُمُ النّارَ ، أنذَرتُكُمُ النّارَ ، أنذَرتُكُمُ النّارَ! فَمازالَ يَقولُها حَتّى لَو كانَ في مَقامي هذا
لَسَمِعَهُ أهلُ السّوقِ ، وحَتّى سَقَطَت خَميصَةٌ ۳ كانَت عَلَيهِ عِندَ رِجلَيهِ . ۴

1.الكافي : ج ۸ ص ۱۳۶ ح ۱۰۳ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۴۲ ، أعلام الدين : ص ۲۳۰ كلاهما من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم ‏السلام ، تحف العقول : ص ۴۹۸ وليس فيه «ولن ينجو منها من كان من الهالكين» و«وكلّ مختال فخور» ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۲۹۳ ح ۱۴ .

2.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۹۴ ح ۲۰ ، الزهد لهناد : ج ۱ ص ۱۶۸ ح ۲۳۹ .

3.الخَمِيصَة : ثوب خزّ أو صوف مُعلم ، وكانت من لباس الناس قديما (النهاية : ج ۲ ص ۸۱ «خمص») .

4.سنن الدارمي : ج ۲ ص ۷۸۶ ح ۲۷۰۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۳۸۳ ح ۱۸۴۲۶ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۴۲۴ ح ۱۰۵۸ وفيهما «كانت على عاتقه» بدل «كانت عليه» ، السنن الكبرى : ج ۳ ص ۲۹۳ ح ۵۷۵۶ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۲ ح ۴۳۷۱۵ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13636
صفحه از 792
پرینت  ارسال به