667
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۹۶۹. امام صادق عليه ‏السلام : بيزارى جستن از شقى‏ترين (بدفرجام‏ترينِ) آدم از اوّل تا آخر عالم ، لنگه پى كننده ناقه ثمود ، قاتل امير مؤمنان عليه ‏السلام ، واجب است .

۱۳ / ۱۹

قاتل امام حسين۷

۹۷۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : در آتش ، جايگاهى است كه هيچ انسانى سزاوار آن نمى‏شود ، مگر با كشتن حسين بن على ـ كه درودهاى خدا بر آن دو باد ـ و كشتن يحيى بن زكريّا عليه ‏السلام .

۹۷۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : قاتل حسين بن على ، در تابوتى از آتش است و نصف عذاب اهل دنيا به او وارد مى‏شود، در حالى كه دست‏ها و پاهايش را با زنجيرهايى از آتش بسته‏اند و در آتش سرنگون مى‏شود تا آن كه به قعر جهنّم مى‏افتد. بويى دارد كه اهل جهنّم از شدّت تعفّن آن به پروردگارشان پناه مى‏برند.
او و تمام كسانى كه در كشتن حسين شركت داشته‏اند ، در جهنّم ، جاويدان اند و عذاب دردناك مى‏چشند . هر بار كه پوست‏هايشان مى‏سوزد، خداوند عز و جل پوست ديگرى بر آنان مى‏روياند تا آن كه [پيوسته ]عذاب دردناك را حس كنند! لحظه‏اى عذابشان سبُك نمى‏شود و از جوشاب جهنّم به آنان نوشانيده مى‏شود. پس واى بر آنان از عذاب خداى متعال در آتش !

۹۷۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : فرزندم حسين ، به ستم و تجاوز ، كشته مى‏شود. آگاه باشيد كه هر كس او را بكشد ، او را در صندوقى از آتش مى‏گذارند و با عذابِ نصف اهل آتش ، عذاب مى‏شود، در حالى كه دست‏ها و پاهايش را بسته‏اند. چنان بوى متعفّنى دارد كه دوزخيان از آن بو به خدا پناه مى‏برند. او و كسى كه [از او ]پيروى كرده و با او بيعت كرده و به كار او رضايت داده است ، پيوسته در عذاب‏اند ، چنان كه «هر گاه پوست‏هايشان بسوزد ، پوست ديگرى بر آنان ۱ . يزيد بن معاوية بن ابى سفيان اموى، دومين پادشاه دولت اموى در شام بود . او در ماطرون به دنيا آمد و در دمشق ، بزرگ شد . او پس از مرگ پدرش به سال ۶۰ ق ، خلافت را بر عهده گرفت ؛ ولى عبد اللّه‏ بن زبير و حسين بن على عليه ‏السلام از بيعت با او خوددارى كردند. عبد اللّه‏ بن زبير به مكّه و حسين بن على راهى كوفه شد.
در دوران يزيد حادثه فاجعه‏آميز كربلا در اوائل سال ۶۱ ق ، روى داد كه در آن سبط پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و ياران و خاندانش به شهادت رسيدند و زنان و كودكانش به اسارت رسيدند . همچنين در دوران او در سال ۶۲، مردم مدينه از اطاعت او سر باز زدند و او مسلم بن عقبه مرمى را به سوى آنان اعزام كرد و مدينه را سه روز بر سپاه خود ، مباح نمود، تا مردم آن را مجبور به بيعت كنند . مسلم نيز با آنان رفتارهاى بسيار وحشتناك و زشتى كرد و جمع زيادى را كه در ميان آنان ، صحابه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و فرزندانشان و بزرگان تابعان بودند، به قتل رساند.
مى‏رويانيم تا عذاب را بچشند»
و لحظه‏اى عذاب از آنان سستى نمى‏گيرد و از جوشاب جهنّم به آنان نوشانيده مى‏شود . پس واى بر آنان از عذاب جهنّم !


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
666

۹۶۹. الإمام الصّادق عليه ‏السلام : البَراءَةُ مِن أَشقى الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ ، شَقيقِ عاقِرِ ناقَةِ ثَمودَ ، قاتِلِ أَميرِ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام ؛ واجِبَةٌ . ۱

۱۳ / ۱۹

قاتل الإمام الحسين علیه السّلام

۹۷۰. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ فِي النّارِ مَنزِلَةً لَم يَكُن يَستَحِقُّها أحَدٌ مِنَ النّاسِ إلّا بِقَتلِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ صَلَواتُ اللّه‏ِ عَلَيهِما ، ويَحيَى بنِ زَكَرِيّا عليهماالسلام . ۲

۹۷۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ قاتَلَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه ‏السلام في تابوتٍ مِن نارٍ ، عَلَيهِ نِصفُ عَذابِ أهلِ الدُّنيا ، وقَد شُدَّت يَداهُ ورِجلاهُ بِسَلاسِلَ مِن نارٍ ، مُنَكَّسٌ فِي النّارِ حَتّى يَقَعَ في قَعرِ جَهَنَّمَ ، ولَهُ ريحٌ يَتَعَوَّذُ أهلُ النّارِ إلى رَبِّهِم مِن شِدَّةِ نَتنِهِ ، وهُوَ فيها خالِدٌ ذائِقُ العَذابِ الأَليمِ ، مَعَ جَميعِ مَن شايَعَ عَلى قَتلِهِ ، كُلَّما نَضِجَت جُلودُهُم بَدَّلَ اللّه‏ُ عز و جل عَلَيهِمُ الجُلودَ حَتّى يَذوقُوا العَذابَ الأَليمَ ، لا يُفَتَّرُ عَنهُم ساعَةً ، ويُسقَونَ مِن حَميمِ جَهَنَّمَ ، فَالوَيلُ لَهُم مِن عَذابِ اللّه‏ِ تَعالى فِي النّارِ . ۳

۹۷۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : وَلَدِيَ الحُسَينُ يُقتَلُ ظُلما وعُدوانا ، ألا ومَن قَتَلَهُ يُدخَلُ في تابوتٍ مِن نارٍ ، ويُعَذَّبُ بِعَذابِ نِصفِ أهلِ النّارِ ، وقَد غُلَّت يَداهُ ورِجلاهُ ، ولَهُ رائِحَةٌ يَتَعَوَّذُ أهلُ النّارِ مِنها هُوَ ومَن شايَعَ وبايَعَ أو رَضِيَ بِذلِكَ «كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا
غَيْرَهَا لِيَذُوقُواْ الْعَذَابَ»
۴ ، لا يُفَتَّرُ عَنهُم ساعَةً ويُسقَونَ مِن حَميمِ جَهَنَّمَ ، فَالوَيلُ لَهُم مِن عَذابِ جَهَنَّمَ . ۵

1.. الخصال : ص ۶۰۷ ح ۹ عن الأعمش ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۲۲۷ ح ۱ .

2.. ثواب الأعمال : ص ۲۵۷ ح ۲ ، كامل الزيارات : ص ۱۶۲ ح ۲۰۲ كلاهما عن جابر عن الإمام الباقر عليه ‏السلام ، بحارالأنوار : ج ۴۴ ص ۳۰۱ ح ۹ .

3.. عيون أخبار الرضا عليه ‏السلام : ج ۲ ص ۴۷ ح ۱۷۸ ، صحيفة الرضا عليه ‏السلام : ص ۱۲۳ ح ۸۱ وليس فيه «مع جميع من شايع على قتله» كلاهما عن أحمد بن عامر الطائى عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۷۶۸ ح ۱۴ عن الإمام الصادق عليه ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، بحارالأنوار : ج ۴۴ ص ۳۰۰ ح ۳ ؛ المناقب لابن المغازلي : ص ۶۶ ح ۹۵ ، فرائد السمطين : ج ۲ ص ۲۶۴ ح ۵۳۲ ، مقتل الحسين للخوارزمي : ج ۲ ص ۸۳ كلّها عن أحمد بن عامر الطائي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله نحوه .

4.. النساء : ۵۶ .

5.. بحارالأنوار : ج ۴۵ ص ۳۲۱ نقلاً عن السدّي .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13987
صفحه از 792
پرینت  ارسال به