663
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۹۶۶. مسند ابن حنبل ـ به نقل از ابو غاديه ـ : عمّار بن ياسر كشته شد . خبر به عمرو بن عاص دادند . گفت : از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله شنيدم كه مى‏فرمود : «قاتل و غارتگر او ، در آتش است» .
كسى به عمرو گفت : تو خودت قاتل او هستى!
گفت : فرمود : «قاتل و غارتگر او !» .

۱۳ / ۱۷

معاوية بن حُدَيج ۱

۹۶۷. المعجم الكبير ـ به نقل از على بن ابى طلحه (وابسته بنى اميّه) ـ : سالى ، معاوية بن ابى سفيان به حج رفت و معاوية بن حديج نيز او را همراهى مى‏كرد . او از ناسزاگوترين مردمان به على عليه ‏السلام بود . روزى در مدينه از مسجد پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله گذشت . حسن بن على عليه ‏السلام با گروهى از يارانش نشسته بودند . به ايشان گفته شد : اين معاوية بن حديج است كه به على عليه ‏السلام ناسزاگويى مى‏كند .
حسن عليه ‏السلام فرمود : «او را نزد من بياوريد» . فرستاده امام حسن عليه ‏السلام نزد معاويه بن حديج رفت و گفت : با تو كار دارد .
گفت : چه كسى؟
گفت : حسن بن على .
معاويه نزد حسن عليه ‏السلام آمد و سلام كرد . حسن بن على عليه ‏السلام به او فرمود : تو معاوية بن حديج هستى؟
گفت : بله ! و سه بار تكرار كرد .
حسن عليه ‏السلام فرمود : «همان كه به على ناسزا مى‏گويد ؟» .
گويا او خجالت كشيد . حسن عليه ‏السلام فرمود : «به خدا سوگند ، اگر كنار حوض [كوثر ]بر او وارد شوى ـ كه فكر نمى‏كنم وارد شوى ـ او را خواهى ديد كه پاچه‏هاى ازارش را بالا زده است و منافقان را دور مى‏كند ، چنان كه شتر غريبه را [از آب] دور مى‏كند . اين سخن آن راستگوىِ تأييد شده به راستگويى است : «و زيان كرد هر كه دروغ بست» » .

1.معاوية بن حديج رحيل سكونى كندى، در مصر ، مردم را به خونخواهى عثمان فرا خواند و آنها را تشويق نمود و مصر را عليه محمّد بن ابى بكر شوراند و او را كشت. او به امام على عليه ‏السلام دشنام مى‏داد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
662

۹۶۶. مسند ابن حنبل عن أبي غادية : قُتِلَ عَمّارُ بنُ ياسِرٍ ، فَأُخبِرَ عَمرُو بنُ العاصِ ، قالَ : سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يَقولُ : «إِنَّ قاتِلَهُ وَسالِبَهُ فِي النّارِ» ، فَقيلَ لِعَمروٍ : فَإِنَّكَ هُوَ ذا تُقاتِلُهُ ! قالَ : إِنَّما قالَ : قاتِلُهُ وَسالِبُهُ . ۱

۱۳ / ۱۷

مُعاويَةُ بنُ حُدَيجٍ

۹۶۷. المعجم الكبير عن عليّ بن أبي طلحة مولى بني اُميّة : حَجَّ مُعاوِيَةُ بنُ أَبي سُفيانَ وَحَجَّ مَعَهُ مُعاوِيَةُ بنُ حُدَيجٍ ، وكانَ مِن أَسَبِّ النّاسِ لِعَلِيٍّ عليه ‏السلام ، فَمَرَّ فِي المَدينَةِ في مَسجِدِ الرَّسولِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَالحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ عليه ‏السلام جالِسٌ في نَفَرٍ مِن أَصحابِهِ ، فَقيلَ لَهُ : هذا مُعاوِيَةُ بنُ حُدَيجٍ السّابُ لِعَلِيٍّ عليه ‏السلام . فَقالَ : عَلَيَّ بِالرَّجُلِ . فَأَتاهُ الرَّسولُ فَقالَ : أجِب . قالَ : مَن ؟ قالَ : الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ عليه ‏السلام يَدعوكَ . فَأَتاهُ فَسَلَّمَ عَلَيهِ ، فَقالَ لَهُ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ عليه ‏السلام : أَنتَ مُعاوِيَةُ بنُ حُدَيجٍ ؟ قالَ : نَعَم ، فَرَدَّ عَلَيهِ ثَلاثا ، فَقالَ لَهُ الحَسَنُ عليه ‏السلام : السّابُّ لِعَلِيٍّ ،
فَكَأَنَّهُ استَحيى .
فَقالَ لَهُ الحَسَنُ عليه ‏السلام : أَمَ وَاللّه‏ِ لَئِن وَرَدتَ عَلَيهِ الحَوضَ ـ وَما أَراكَ أَن تَرِدَهُ ـ لَتَجِدَنَّهُ مُشَمِّرَ الإِزارِ عَلى ساقٍ يَذودُ المُنافِقينَ ذَودَ غَريبَةِ الإِبِلِ ، قَولَ الصّادِقِ المُصدوق : «وَ قَد خَابَ مَنِ افتَرَى » . ۲

1.. مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۳۱ ح ۱۷۷۹۱ ، الطّبقات الكبرى : ج ۳ ص ۲۶۱ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۱۰۱۹ ، الإصابة : ج ۷ ص ۲۵۹ الرقم ۱۰۳۷۱ ، سير أعلام النبلاء : ج ۱ ص ۴۲۵ كلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۵۳۱ ح ۳۷۳۸۳ .

2.. المعجم الكبير : ج ۳ ص ۹۱ ح ۲۷۵۸ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۱۷۵ ح ۷۳۸ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۹ الرقم ۱۰ ، تاريخ دمشق : ج ۵۹ ص ۲۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13887
صفحه از 792
پرینت  ارسال به