657
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۳ / ۱۳

عبد اللّه‏ بن اُبَى ۱

۹۶۲. تفسير القمّى ـ در باره آيه شريف : «برايشان آمرزش بخواهى يا آمرزش نخواهى ، اگر هفتاد بار هم برايشان آمرزش بخواهى ، خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزيد» ـ : على بن ابراهيم مى‏گويد : اين آيه هنگامى نازل شد كه پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله به مدينه باز گشت و عبد اللّه‏ بن اُبَى [منافق] بيمار شد . فرزند او عبد اللّه‏ بن عبد اللّه‏ كه فردى مؤمن بود ، چون پدرش را در حال جان دادن ديد ، نزد پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آمد و گفت : اى پيامبر خدا ! پدر و مادرم به فدايت ! اگر به بالين پدرم نياييد ، اين براى ما يك ننگ خواهد بود .
پس پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله به نزد عبد اللّه‏ بن اُبَى رفت . منافقان نيز آن جا بودند . فرزندش عبد اللّه‏ بن عبد اللّه‏ گفت : اى پيامبر خدا ! برايش از خدا طلب مغفرت كنيد .
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله برايش مغفرت طلبيد . [خليفه] دوم گفت : اى پيامبر خدا ! مگر خداوند ، شما را از نماز خواندن بر آنان (منافقان) يا طلب مغفرت برايشان نهى نكرده است؟
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله رويش را از او بر گرداند . او گفته‏اش را تكرار كرد . پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله به او فرمود : «واى بر تو ! من مخيّر شده‏ام و انتخاب كردم . خداوند مى‏فرمايد : «برايشان آمرزش بخواهى يا برايشان آمرزش نخواهى ، اگر هفتاد بار هم برايشان آمرزش بخواهى ، خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزيد» .
چون عبد اللّه‏ مُرد ، فرزندش باز نزد پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آمد و گفت : پدر و مادرم به فدايت ، اى پيامبر خدا ! اگر صلاح بدانيد ، بر جنازه او حاضر شويد .
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله حاضر شد و كنار قبرش ايستاد . [خليفه] دوم باز گفت : اى پيامبر خدا ! مگر خدا شما را نهى‏نكرده است‏كه هر گاه يكى‏از آنها مرد، بر او نمازنخوانى و كنار قبرش نايستى؟
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود : «واى بر تو! آيا مى‏دانى من چه گفتم؟ گفتم : خدايا ! قبر او را و
شكمش را آكنده از آتش گردان و او را در آتش افكن» . بنا بر اين ، از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله كارى سر زد كه دوست نداشت .

1.عبد اللّه‏ بن اُبَى بن سلول، پدرش اُبى بن مالك بن حارث بن عبيد بن مالك بن سالم بن غنم بن عمرو بن خزرج و مادرش سلول دختر حارث خزاعى است ؛ ولى عبد اللّه‏ به نام مادرش شناخته شده است. عبد اللّه‏ از اشراف خزرج و سركرده منافقان بود كه گفت: «لَـلـءِن رَّجَعْنَآ إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ ؛ اگر به مدينه باز گرديم، قطعاً عزيزترها، ذليل‏ترها را از آن شهر بيرون مى‏كنند»(المنافقون : آيه ۸) .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
656

۱۳ / ۱۳

عَبدُ اللّه‏ِ بنُ اُبَيٍّ

۹۶۲. تفسير القمّي ـ في قَولِهِ تَعالى : «استَغفِر لَهُم أَو لَا تَستَغفِر لَهُم إِن تَستَغفِر لَهُم سَبعِينَ مَرَّةً فَلَن يَغفِرَ اللَّهُ لَهُم» ـ : قالَ عَلِيُّ بنُ إِبراهيمَ : إِنَّها نَزَلَت لَمّا رَجَعَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله إِلَى المَدينَةِ وَمَرِضَ عَبدُ اللّه‏ِ بنُ أُبَيٍّ ، وَكانَ ابنُهُ عَبدُ اللّه‏ِ بنُ عَبدِ اللّه‏ِ مُؤمِناً ، فَجاءَ إِلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وأَبوهُ يَجودُ بِنَفسِهِ ، فَقالَ : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، بِأَبي أَنتَ وَأُمّي إِنَّكَ إِن لَم تَأتِ أَبي كانَ ذلِك عارا عَلَينا . فَدَخَلَ إِلَيهِ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَالمُنافِقونَ عِندَهُ ، فَقالَ ابنُهُ عَبدُ اللّه‏ِ بنُ عَبدِ اللّه‏ِ : يا رَسُولَ اللّه‏ِ ، اِستَغفِرِ اللّه‏َ لَهُ ، فَاستَغفَرَ لَهُ ، فَقالَ الثّاني : أَلَم يَنهَكَ اللّه‏ُ يا رَسُولَ اللّه‏ِ أَن تُصَلِّيَ عَلَيهِم أَو تَستَغفِرَ لَهُم ؟
فَأَعرَضَ عَنهُ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، فَأَعادَ عَلَيهِ ، فَقالَ لَهُ : وَيلَكَ ! إِنّي خُيِّرتُ فَاختَرتُ ، إِنَّ اللّه‏َ يَقُولُ : «استَغفِر لَهُم أَو لَا تَستَغفِر لَهُم إِن تَستَغفِر لَهُم سَبعِينَ مَرَّةً فَلَن يَغفِرَ اللَّهُ لَهُم» . ۱
فَلَمّا ماتَ عَبدُ اللّه‏ِ ، جاءَ ابنُهُ إِلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فَقالَ : بِأَبي أَنتَ وأُمّي يا رَسولَ اللّه‏ِ ، إِن رَأَيتَ أَن تَحضُرَ جَنازَتَهُ . فَحَضَرَهُ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَقامَ عَلى قَبرِهِ ، فَقالَ لَهُ الثّاني : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، أَلَم يَنهَكَ اللّه‏ُ أَن تُصَلِّيَ عَلى أَحَدٍ مِنهُم ماتَ أَبدا وَأَن تَقومَ عَلى قَبرِهِ ؟ فَقالَ لَهُ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : وَيلَكَ ! وَهَل تَدري ما قُلتُ ؟ إِنَّما قُلتُ : اللّهُمَّ احشُ
قَبرَهُ نارا ، وَجَوفَهُ نارا ، وَأَصلِهِ النّارَ . فَبَدا مِن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ما لَم يَكُن يُحِبُّ . ۲

1.. التوبة : ۸۰ .

2.. تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۰۲ ، عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۵۹ ح ۱۵۸ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۹۶ ح ۴۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13923
صفحه از 792
پرینت  ارسال به