653
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۹۵۹. تفسير ابن كثير ـ به نقل از ابن عبّاس ـ : عاص بن وائل ، تكّه استخوانى از بَطحا برداشت و آن را با دستش نرم كرد . آن گاه به پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله گفت : آيا خداوند ، اين [استخوان نرم شده‏اى] را كه مى‏بينم ، زنده مى‏گرداند؟
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود : «آرى ، خداوند ، تو را مى‏ميراند و سپس زنده‏ات مى‏كند و آن گاه تو را به جهنّم مى‏برد» .

۱۳ / ۱۲

جَدّ بن قيس ۱

۹۶۰. تاريخ الطبرى ـ به نقل از زُهْرى ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله هر گاه براى جنگى خارج مى‏شد ، مقصد را معلوم نمى‏كرد ؛ بلكه [توريه مى‏كرد و] جايى جز آنچه را در نظر داشت ، نام مى‏برد ، مگر در جنگ تبوك كه به دليل دورى راه و دشوارى موقعيت و فراوانى دشمنى كه آهنگ آن را داشت ، آشكارا مقصد را براى مردم گفت تا خود را براى آن آماده سازند . به مردم دستور داد مجهّز شوند و آنان را آگاه كرد كه آهنگ روم دارد .
مردم با آن كه رفتن بِدان سوى را ناخوش مى‏داشتند ـ زيرا رويارويى و جنگ با روميان را سخت مى‏ديدند ـ ساز و برگ جنگ بر گرفتند و آماده شدند .
يك روز پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله كه خود را براى جنگ آماده مى‏كرد ، به جدّ بن قيس سلمى فرمود : «اى جد ! آيا امسال به جنگ بنى اصفر (روميان) مى‏آيى؟» .
جد گفت : اى پيامبر خدا ! اجازه دهيد كه نيايم ، و مرا به فتنه ميندازيد ؛ زيرا ـ به خدا سوگند ـ قوم من مى‏دانند كه هيچ مردى به اندازه من ، دل‏بسته زنان نيست و مى‏ترسم اگر چشمم به زنان بنى اصفر بيفتد ، در برابرشان تاب نياورم .
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله از او روى بر گردانيد و فرمود : «اجازه دادم !» .
پس اين آيه در باره جدّ بن قيس نازل شد : «و از ايشان كسى است كه گويد : به من اجازه بده و مرا به فتنه و گناه مينداز ...» يعنى اگر او از گرفتار آمدن به زنان بنى اصفر مى‏ترسيد ـ كه در واقع چنين نبود [و فقط بهانه‏اى براى فرار از جنگ بود] ـ ، بر اثر نافرمانى‏اش از پيامبر
خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و ترجيح دادن خود بر ايشان ، در گرفتارى و فتنه‏اى بزرگ‏تر افتاد كه همان دوزخِ فراروىِ او بود . يكى از منافقان نيز به عدّه‏اى گفت : «در اين گرما حركت نكنيد» ؛ چرا كه او به جهاد ، بى‏رغبت بود و در حق شك داشت و مى‏خواست ضدّ پيامبر تحريك كند . پس خداوند ـ تبارك و تعالى ـ اين آيه را در باره آنان فرو فرستاد : «و گفتند : در اين گرما حركت نكنيد . بگو : گرماى آتش دوزخ ، سخت‏تر است ، اگر مى‏فهميدند» تا «به سزاى اعمالى كه انجام مى‏دادند» .
با همه اين احوال ، پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله در كار سفر ، كوشا بود و به مردم فرمان داد كه آماده و مهيّا شوند و توانگران را به انفاق كردن و گزاردن مركب در اختيار مجاهدان راه خدا ترغيب و تشويق نمود . پس گروهى از توانگران به قصد ثواب الهى چنين كردند .

1.ابو عبد اللّه‏ جدّ بن قيس بن صخر بن خنساء بن سنان بن عبيد بن غنم بن كعب بن سلمه انصارى، سالار بنى سلمه و شخصى منافق بود . او از شركت در جنگ تبوك سر باز زد و در دوره خلافت عثمان مُرد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
652

۹۵۹. تفسير ابن كثير عن ابن عبّاس : إِنَّ العاصَ بنَ وائِلٍ أَخَذَ عَظما مِنَ البَطحاءِ فَفَتَّهُ بِيَدِهِ ، ثُمَّ قالَ لِرَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أَيُحيي اللّه‏ُ تَعالى هذا بَعدَ ما أَرى ؟
فَقالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : نَعَم يُميتُكَ اللّه‏ُ ، ثُمَّ يُحييكَ ، ثُمَّ يُدخِلُكَ جَهَنَّمَ . ۱

۱۳ / ۱۲

جَدُّ بنُ قَيسٍ

۹۶۰. تاريخ الطّبريّ عن الزّهريّ : كانَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله قَلَّما يَخرُجُ في غَزوَةٍ إلّا كَنّى عَنها وَ أَخبَرَ أَنَّهُ يُريدُ غَيرَ الّذي يَصمُدُ لَهُ ، إلَّا ما كانَ مِن غَزوَةِ تَبُوكٍ فَإِنَّهُ بَيَّنَها لِلنّاسِ ؛ لِبُعدِ الشُّقَّةِ وَشِدَّةِ الزَّمانِ ، وَكَثرَةِ العَدُوِّ الَّذي يَصمُدُ لَهُ ، لِيَتَأَهَّبَ النّاسُ لِذلِكَ اُهبَتَهُ ، وأَمَرَ النّاسَ بِالجِهازِ ، وأَخبَرَهُم اَنَّهُ يُريدُ الرّومَ . فَتَجَهَّزَ النّاسُ عَلى ما في أَنفُسِهِم مِنَ الكُرهِ لِذلِكَ الوَجهِ لِما فيهِ ، مَعَ ما عَظَّموا مِن ذِكرِ الرّومِ وَغَزوِهِم .
فَقالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ذاتَ يَومٍ وَهُوَ في جِهازِهِ ذلِكَ لِلجَدِّ بنِ قَيسٍ أَخي بَني سَلَمَةَ : هَل لَكَ يا جَدُّ العامَ في جِلادِ بَني الأَصفَرِ ؟ فَقالَ : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، أَوَ تَأذَنُ لي وَلا تَفتِنّي ، فَوَ اللّه‏ِ لَقَد عَرَفَ قَومي ما رَجُلٌ أَشَدَّ عَجَبا بِالنِّساءِ مِنّي ، وَإِنّي أَخشى إِن رَأَيتُ نِساءَ بَنِي الأَصفَرِ أَلّا أَصبِرَ عَنهُنَّ . فَأَعرَضَ عَنهُ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَقالَ : قَد أَذِنتُ لَكَ .
فَفِي الجَدِّ بنِ قَيسٍ نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ : «وَمِنهُم مَّن يَقُولُ ائذَن لِّى وَلَا تَفتِنِّى ... » الآيَةَ . أَي إِن كانَ إِنَّما يَخشى الفِتنَةَ مِن نِساءِ بَني الأَصفَرِ ـ وَلَيسَ ذلِكَ بِهِ ـ فَما سَقَطَ فيهِ مِنَ الفِتنَةِ بِتَخَلُّفِهِ عَن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَالرَّغبَةِ بِنَفسِهِ عَن نَفسِهِ أَعظَمُ ، وإِنَّ جَهَنَّمَ لَمِن وَرائِهِ .
وَقالَ قائِلٌ مِنَ المُنافِقينَ لِبَعضٍ : لا تَنفِرُوا فِي الحَرِّ ؛ زَهادَةً فِي الجِهادِ، وَشَكّا في الحَقِّ ، وَإِرجافا ۲ بِالرَّسولِ . فَأَنزَلَ اللّه‏ُ ـ تَبارَكَ وَتَعالى ـ فيهِم : «وَقَالُوا لَا تَنفِرُوا فِى الحَرِّ قُل‏نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّو كَانُوا يَفقَهُونَ» إِلى قَولِهِ «جَزَاءَ بِمَا كَانُوا يَكسِبُونَ » . ۳
ثُمَّ إِنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله جَدَّ في سَفَرِهِ ، فَأَمَرَ النّاسَ بِالجِهازِ وَالاِنكِماشِ ، وَحَضَّ أَهلَ الغِنى عَلَى النَّفَقَةِ وَالحَملانِ في سَبيلِ اللّه‏ِ وَرَغَّبَهُم في ذلِكَ ، فَحَمَلَ رِجالٌ مِن أَهلِ الغِنى فَاحتَسَبوا . ۴

1.. تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۵۸۰ ، زاد المسير : ج ۶ ص ۲۸۳ ، تفسير ابن أبي حاتم : ج ۱۰ ص ۳۲۰۲ ح ۱۸۱۲۰ .

2.. أرجَفَ القَومُ : إذا خاضوا في الأخبار السيِّئَةِ والفِتن (لسان العرب : ج ۹ ص ۱۱۳ «رجف») .

3.. التوبة : ۸۱ و ۸۲ .

4.. تاريخ الطّبري : ج ۳ ص ۱۰۱ ، السّيرة النبويّة لابن هشام : ج ۴ ص ۱۵۹ ، تاريخ الإسلام للذّهبي : ج ۲ ص ۶۲۷ ، تاريخ دمشق : ج ۲ ص ۳۲ ، البداية والنّهاية : ج ۵ ص ۳ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10884
صفحه از 792
پرینت  ارسال به