651
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۳ / ۱۱

عاص بن وائل بن هشام ۱

۹۵۷. امام باقر عليه ‏السلام ـ در باره آيه شريف : «آيا ديدى كسى را كه به آيات ما كفر ورزيد و گفت : قطعا به من مال و فرزند بسيار داده خواهد شد» ـ : عاص بن وائل بن هشام قرشى سهمى ، يكى از مسخره كنندگان [پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ] بود . خبّاب بن اَرَت از عاص بن وائل ، طلبى داشت . نزد او رفت و آن را از او مطالبه نمود . عاص به او گفت : آيا شما نمى‏گوييد كه در بهشت ، طلا و نقره و حرير است ؟
خبّاب گفت : چرا .
عاص گفت : پس وعده من و تو ، در بهشت ؛ زيرا ـ به خدا سوگند ـ در آن جا به من بهتر از اموالى كه در دنيا داده شده‏ام ، داده خواهد شد . «هرگز ! به زودى [آن معبودان ]عبادت ايشان را انكار مى‏كنند و ضدّ آنان مى‏گردند» ، «ضدّ» يعنى چيزى كه با شخص ، قرين و همنشين مى‏شود .

۹۵۸. مجمع البيان ـ به نقل از ابن عبّاس ، در باره سوره كوثر ـ : اين سوره در باره عاص بن وائل سهمى نازل شد و علّتش آن بود كه وى ديد پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله از مسجد [الحرام ]خارج مى‏شود . جلوى باب بنى سهم به هم رسيدند و به گفتگو پرداختند . عدّه‏اى از بزرگان قريش در مسجد نشسته بودند . چون عاص وارد مسجد شد ، به او گفتند : با كه سخن مى‏گفتى؟ گفت : با آن اَبتر . ۲ پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله از خديجه پسرى داشت به نام عبداللّه‏ كه قبلاً از دنيا رفته بود ، و آنها به كسى كه پسر نداشت ، «ابتر» مى‏گفتند . از اين رو ، زمانى كه عبد اللّه‏ در گذشت، قريش نام اَبتر يا صُنبور ۳ بر پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله گذاشتند .

1.عاص بن وائل بن هاشم سهمى، از طايفه قريش و يكى از سردمداران در دوران جاهليت و نديم هشام بن مغيره بود . او اسلام را درك كرد ؛ ولى اسلام نياورد و از تمسخركنندگان آن بود و از زنديق‏هايى به شمار مى‏رود كه كافر دوگانه‏پرست مُردند .

2.. بى دنباله ؛ اجاقْ كور .

3.. صُنبور : اَبتر ؛ مردى كه نه فرزندى دارد و نه برادرى ، به طورى كه با مردن او نامش از بين مى‏رود ؛ فرد ضعيف و خوار و بى‏كس و بى‏فرزند و بى‏ياور (لسان العرب مادّه «صنبر») .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
650

۱۳ / ۱۱

العاصُ بنُ وائلِ بنِ هِشامٍ

۹۵۷. الإمام الباقر عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «أَفَرَءَيتَ الَّذِى كَفَرَ بِئَايَـتِنَا وَ قَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًا وَ وَلَدًا» ۱ ـ : وذلِكَ أَنَّ العاصَ بنَ وائِلِ بنِ هِشامٍ القُرَشِيَّ ثُمَّ السَّهمِيَّ وَهُوَ أَحَدُ المُستَهزِئينَ ، وَكانَ لِخَبّابِ بنِ الأَرَتِّ عَلَى العاصِ بنِ وائِلٍ حَقٌّ فَأَتاهُ يَتَقاضاهُ ، فَقالَ لَهُ العاصُ : أَلَستُم تَزعُمونَ أَنَّ فِي الجَنَّةِ الذَّهَبَ وَالفِضَّةَ وَالحَريرَ؟ قالَ : بَلى ، قالَ : فَمَوعِدُ ما بَيني وَبَينَكَ الجَنَّةُ ، فَوَاللّه‏ِ لَأُوتَيَنَّ فيها خَيرا مِمّا أُوتيتُ فِي الدُّنيا «كَلَّا سَيَكفُرُونَ بِعِبَادَتِهِم وَ يَكونونَ عَلَيهِم ضِدًّا » ۲ الضِّدُّ القَرينُ الَّذي يَقتَرِنُ بِهِ . ۳

۹۵۸. مجمع البيان عن ابن عبّاس ـ في سورَةِ الكَوثَرِ ـ : نَزَلَتِ السّورَةُ فِي العاصِ بنِ وائِلٍ السَّهمِيِّ ، وذلِكَ أنَّهُ رَأى رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يَخرُجُ مِنَ المَسجِدِ ، فَالتَقَيا عِندَ بابِ بَني سَهمٍ وَتَحَدَّثا ، وَأُناسٌ مِن صَناديدِ قُرَيشٍ جُلوسٌ فِي المَسجِدِ ، فَلَمّا دَخَلَ العاصُ قالوا : مَنِ الَّذي كُنتَ تَتَحَدَّثُ مَعَهُ ؟ قالَ : ذلِكَ الأَبتَرُ !
وَكانَ قَد تُوُفِّيَ قَبلَ ذلِكَ عَبدُ اللّه‏ِ ابنُ رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَهُوَ مِن خَديجَةَ ، وَكانوا يُسَمّونَ مَن لَيسَ لَهُ ابنٌ أبتَرَ ، فَسَمَّتهُ قُرَيشٌ عِندَ مَوتِ ابنِهِ أَبتَرَ وَصُنبورا . ۴

1.. مريم : ۷۷ .

2.. مريم : ۸۲ .

3.. تفسير القمّي : ج ۲ ص ۵۴ عن أبي الجارود .

4.. مجمع البيان : ج ۱۰ ص ۸۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۲۰۳ ؛ أسباب النزول : ص ۴۹۴ ح ۸۷۲ ، تفسير الثعلبي : ج ۱۰ ص ۳۰۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13976
صفحه از 792
پرینت  ارسال به