639
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۳ / ۸

اُمية بن خلف ۱

۹۴۹. تفسير الفخر الرازى ـ به نقل از ابن عبّاس ، در باره آيه «و به آن [دوزخ] در نيايد ، مگر نگون‏بخت‏ترين مردم» ـ : در باره اميّة بن خلف و همتايان او كه محمّد صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و پيامبران پيش از او را تكذيب كردند ، نازل شد .

۹۵۰. السيرة النبويّة ، ابن هشام : اميّة بن خلف بن وهب بن حذافة بن جُمَح ، هر گاه پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله را مى‏ديد ، به ايشان زخم زبان و پوزخند مى‏زد . پس خداوند متعال ، اين سوره را در باره او فرو فرستاد : «واى بر هر بدگوى عيبجويى ؛ همو كه مالى گرد آورد و برشمردش ! پندارد كه مالش او را جاويد كرده است ؛ ولى نه! قطعا در آتش خرد كننده فرو افكنده خواهد شد . و تو چه دانى كه آن آتشِ خرد كننده چيست؟ آتش افروخته خدا است . آتشى كه به دل‏ها مى‏رسد ، در ستون‏هايى دراز ، [كه آنان را در ميان فرا مى‏گيرد]» .

1.اُميّة بن خلف بن وهب، از تيره بنى لُؤَى، از سركشان قريش در دوران جاهليت و از سالاران آنان بود. او نداى اسلام را شنيد ؛ ولى اسلام نياورد. وى همان شخصى است كه در آغاز ظهور اسلام ، بلال حبشى را شكنجه مى‏كرد. در جنگ بدر ، عبد الرحمان بن عوف ، او را به اسارت در آورد و چون بلال چشمش به او افتاد، فرياد زد و مردم را به كشتنش ترغيب نمود و مردم نيز او را كشتند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
638

۱۳ / ۸

أُمَيَّةُ بنُ خَلَفٍ

۹۴۹. تفسير الفخر الرازيّ عن ابن عبّاس ـ في قَولِهِ تَعالى : «لَا يَصلَـاهَا إلَّا الْأَشْقَى» ۱ ـ : نَزَلَتْ في أُمَيَّةَ بنِ خَلَفٍ وَ أَمثالِهِ الَّذينَ كَذَّبُوا مُحَمَّدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله وَالأَنبياءَ قَبلَهُ . ۲

۹۵۰. السيرة النّبويّة لابن هشام : أُمَيَّةُ بنُ خَلَفِ بنَ وَهبِ بنِ حُذافَةَ بنِ جُمَحٍ ، كانَ إِذا رَأى رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله هَمَزَهُ وَلَمَزَهُ ، فَأَنزَلَ اللّه‏ُ تَعالى فيهِ : «وَيلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ * الَّذِى جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ * يَحسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخلَدَهُ * كَلَّا لَيُنبَذَنَّ فِى الحُطَمَةِ * وَ مَا أَدرَاكَ مَا الحُطَمَةُ * نَارُ اللَّهِ المُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّـلِعُ عَلَى الْأَفْئدَةِ * إِنَّهَا عَلَيهِم مُّؤصَدَةٌ * فِى عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ » ۳ . ۴

1.. الليل : ۱۵ .

2.. تفسير الفخر الرّازي : ج ۳۱ ص ۲۰۳ ، تفسير القرطبي : ج ۲۰ ص ۸۷ و ليس فيه «والأنبياء قبله» .

3.. الهمزة : ۱ ـ ۹ .

4.. السّيرة النبويّة لابن هشام : ج ۱ ص ۳۸۲ ، لباب النّقول : ص ۲۱۶ ، سبل الهدى والرّشاد : ج ۲ ص ۴۶۴ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13856
صفحه از 792
پرینت  ارسال به