623
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۹۳۴. امام زين العابدين عليه ‏السلام ـ در دعاى منسوب به ايشان ـ : معبودا ! شيطان ، نافرمانى پليد و پرنيرنگ و خصمى سرسخت و دشمنى ديرين است . چگونه كسى كه با چنين حيله‏گرى در يك سراى (دنيا) است ، مى‏تواند نجات يابد ؟!

ر . ك : ص ۵۴۱ (فصل دوازدهم : نظام دوزخ / آنان كه سخت‏ترين عذاب را دارند) .

۱۳ / ۲

قابيل

قرآن

«من مى‏خواهم تو با گناه من و گناه خودت [به سوى خدا] باز گردى و در نتيجه از اهل آتش باشى ، و اين است سزاى ستمكاران» .

حديث

۹۳۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ هنگامى كه در معراج از كنار مالكِ دوزخبان گذشت ـ : [به جبرئيل گفتم :] به او فرمان بده تا دَرِ طبقه‏اى از آتش را كنار زند . و مالك آن را كنار زد . پس ، قابيل و نمرود و فرعون و هامان در آن بودند .

۹۳۶. امام باقر عليه ‏السلام : قابيل ، پسر آدم ، با كاكل‏هايش از قرص خورشيد ، آويزان است و تا روز قيامت ، خورشيد او را با خود در سرما و گرماى شديدش مى‏چرخاند ، و چون روز قيامت شود ، خداوند ، وى را به آتش مى‏افكند .

۱۳ / ۳

فرعونيان

قرآن

«وما موسى را با نشانه‏هاى خود و حجّتى نمايان فرستاديم به سوى فرعون و سرانِ [قوم ]او ؛ ولى [سران] از فرمان فرعون پيروى كردند و فرمان فرعون ، صواب نبود . روز قيامت ،
پيشاپيش قومش مى‏رود و آنان را به آتش در مى‏آورد و چه ورودگاه بدى براى واردان است ! و در اين دنيا و روز قيامت به لعنت ، بدرقه شده‏اند ، و چه بد عطايى نصيب آنان مى‏شود!» .

«و اى قوم من ! چه شده است كه من شما را به نجات فرا مى‏خوانم و شما مرا به آتش فرا مى‏خوانيد؟ مرا فرا مى‏خوانيد تا به خدا كافر شوم و چيزى را كه بدان علمى ندارم ، با او شريك گردانم ، و من شما را به سوى آن توانمندِ آمرزنده فرا مى‏خوانم. آنچه مرا به سوى آن مى‏خوانيد ، به ناچار ، نه در دنيا و نه در آخرت [در خورِ] خواندن نيست و در حقيقت ، بازگشت ما به سوى خداست و افراطگران ، همدمان آتش‏اند . پس ، به زودى آنچه را به شما مى‏گويم ، به ياد خواهيد آورد ، و كارم را به خدا مى‏سپارم . و خداست كه به [حال ]بندگان بيناست . پس ، خدا او را از عواقب سوء آنچه نيرنگ مى‏كردند ، حمايت نمود ، و فرعونيان را عذاب سخت فرا گرفت . صبح و شام بر آتش عرضه مى‏شوند و روزى كه رستاخيز برپا شود [ ، فرياد مى‏رسد كه :] فرعونيان را در سخت‏ترين عذاب در آوريد . و آن گاه كه در آتش شروع به حجّت‏آورى مى‏كنند ، زيردستان به كسانى كه گردنكش بودند ، مى‏گويند : ما پيرو شما بوديم ، پس آيا مى‏توانيد پاره‏اى از اين آتش را از ما دفع كنيد؟ كسانى كه گردنكشى مى‏كردند ، مى‏گويند : اكنون همه ما در آن هستيم . خداست كه ميان بندگان داورى كرده است» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
622

۹۳۴. الإمام زين العابدين عليه ‏السلام ـ فِي الدُّعاءِ المَنسُوبِ إِلَيهِ ـ : إِلهي ! إِنَّ الشَّيطانَ فاجِرٌ خَبيثٌ ، كَثيرُ المَكرِ ، شَديدُ الخُصومَةِ ، قَديمُ العَداوَةِ ، كَيفَ يَنجو مَن يَكونُ مَعَهُ في دارٍ ، وَهُوَ المُحتالُ . ۱

راجع : ص ۵۴۰ (الفصل الثاني عشر : نظام جهنّم / أشد النّاس عذاباً) .

۱۳ / ۲

قابيلُ

الكتاب

«إِنِّى أُرِيدُ أَن تَبُوأَ بِإِثْمِى وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَـبِ النَّارِ وَذَ لِكَ جَزَ ؤُاْ الظَّــلِمِينَ » . ۲

الحديث

۹۳۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ في حَديثِ المِعراجِ ، لِجَبرَئيلَ وذلِكَ عِندَ مُرورِهِ بِمالِكٍ خازِنِ النّارِ ـ : مُرهُ أَن يَكشِفَ طَبَقا مِنَ النّارِ ، فَكَشَفَ فَإِذا قابيلُ ۳ وَنُمرودُ وَفِرعَونُ وَهامانُ . ۴

۹۳۶. الإمام الباقر عليه ‏السلام : إِنَّ قابيلَ بنَ آدَمَ مُعَلَّقٌ بِقُرونِهِ في عَينِ الشَّمسِ ، تَدورُ بِهِ حَيثُ دارَت في زَمهَريرِها ۵ وَ حَميمِها إِلى يَومِ القِيامَةِ ، فَإِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ صَيَّرَهُ اللّه‏ُ إِلَى النّارِ . ۶

۱۳ / ۳

آلُ فِرعَونَ

الكتاب

«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِئَايَـتِنَا وَ سُلْطَـنٍ مُّبِينٍ * إِلَى فِرْعَوْنَ وَ مَلَاءِيْهِ فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ
فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ * يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ * وَ أُتْبِعُواْ فِى هَـذِهِ لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ بِئْسَ الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ» . ۷

«وَ يَـقَوْمِ مَا لِى أَدْعُوكُمْ إِلَى النَّجَوةِ وَ تَدْعُونَنِى إِلَى النَّارِ * تَدْعُونَنِى لِأَكْفُرَ بِاللَّهِ وَ أُشْرِكَ بِهِ مَا لَيْسَ لِى بِهِ عِلْمٌ وَ أَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَى الْعَزِيزِ الْغَفَّـرِ * لَا جَرَمَ أَنَّمَا تَدْعُونَنِى إِلَيْهِ لَيْسَ لَهُ دَعْوَةٌ فِى الدُّنْيَا وَ لَا فِى الْاخِرَةِ وَ أَنَّ مَرَدَّنَا إِلَى اللَّهِ وَ أَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَـبُ النَّارِ * فَسَتَذْكُرُونَ مَا أَقُولُ لَكُمْ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِى إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرُ بِالْعِبَادِ * فَوَقَـاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُواْ وَ حَاقَ بِئَالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ * النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ * وَ إِذْ يَتَحَاجُّونَ فِى النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَـؤُاْ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِّنَ النَّارِ * قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُلٌّ فِيهَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَكَمَ بَيْنَ الْعِبَادِ » . ۸

1.. بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۱۴۱ .

2.. المائدة : ۲۹ .

3.. في المصدر : «هابيل» ، والتصويب من بحار الأنوار .

4.. الغيبة للنّعماني : ص ۱۰۱ ح ۳۰ عن أبي أيوب المؤدّب عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۲۵ ح ۱۳ .

5.. الزمهرير : شِدَّةُ البَردِ (النهاية : ج ۲ ص ۳۱۴ «زمهر») .

6.. تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۱۱ ح ۸۰ عن جابر ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۲۴۴ ح ۴۱ .

7.. هود : ۹۶ ـ ۹۹ .

8.. غافر : ۴۱ ـ ۴۸ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13667
صفحه از 792
پرینت  ارسال به