617
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۹۲۷. امام صادق عليه ‏السلام : حدْ خورندگان ، ۱ فاسق (نافرمان) اند ؛ نه مؤمن اند و نه كافر. آنها در آتش ، جاويدان نمى‏مانند ؛ بلكه [سرانجامْ] روزى از آن خارج مى‏شوند، و شفاعت كردن در حقّ آنها امكان‏پذير است و نيز در حقّ مستضعفان [كه گم‏راهى‏شان ناشى از ظلم قدرتمندان بوده است] ؛ البتّه چنانچه خداوند عز و جل دين آنها را بپسندد .

۹۲۸. الزهد ، حسين بن سعيد ـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ : از امام صادق عليه ‏السلام در باره جهنّميان پرسيدم . فرمود: «[پدرم ]باقر عليه ‏السلام مى‏فرمود: آنان از جهنّم خارج مى‏شوند و سپس آنان را به كنار چشمه‏اى در نزديك دَرِ بهشت مى‏برند كه به آن ، "چشمه زندگانى" مى‏گويند . از آب آن چشمه بر آنها مى‏پاشند و بر اثر آن ، گوشت و پوست و موهاى آنها، همانند روييدن زراعت، خواهد روييد» .

۹۲۹. الزهد ، حسين بن سعيد ـ به نقل از عمر بن ابان ـ : از بنده‏اى شايسته (امام كاظم عليه ‏السلام ) شنيدم كه در باره دوزخيان مى‏فرمايد: «آنان به سبب گناهانشان به آتش مى‏روند ؛ ولى با بخشايش خدا بيرون مى‏آيند» .

۹۳۰. امام رضا عليه ‏السلام : گنهكارانِ يكتاپرست، در آتش ، جاويدان نمى‏مانند ؛ بلكه [سرانجام ]از آن ، رهايى مى‏يابند و شفاعت در حقّ آنان ، امكان‏پذير است .

۱۲ / ۱۳

آخرين كسى كه از آتش خارج مى‏شود

۹۳۱. صحيح مسلم ـ به نقل از ابو ذر ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «من آخرين فرد بهشتى‏اى
را كه وارد بهشت مى‏شود، و آخرين دوزخى‏اى را كه از آن خارج مى‏شود ، مى‏شناسم . در روز قيامت ، مردى را مى‏آورند و گفته مى‏شود: گناهان كوچكش را به آگاهى او برسانيد و گناهان بزرگش را از وى پوشيده داريد .
پس گناهان كوچكش را به آگاهى او مى‏رسانند و گفته مى‏شود: در فلان و بهمان روز ، فلان و بهمان كار را كردى . در فلان و بهمان روز ، فلان و بهمان عمل را مرتكب شدى .
او مى‏گويد: آرى . و نمى‏تواند منكر شود .
او در همان حال ، از اين مى‏ترسد كه گناهان بزرگش بر او عرضه گردد ؛ امّا به وى گفته مى‏شود: به جاى هر بدى و گناهى، يك حسنه برايت باد .
و او مى‏گويد: پروردگارا ! من كارهايى (گناهان بزرگى) انجام داده‏ام كه آنها را در اين جا نمى‏بينم» .
ابو ذر گفت: ديدم پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله چنان خنديد كه دندان‏هاى آسيايش نمايان شد.

1.يعنى : كسانى كه مرتكب گناهانى مى‏شوند كه مجازاتشان حدّ است (مانند زنا و شرابخوارى) ، بعد از خوردن حد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
616

۹۲۷. عنه عليه ‏السلام : أصحابُ الحُدودِ فُسّاقٌ ؛ ل_'c۷ مُؤمِنونَ ولا كافِرونَ ، ولا يُخَلَّدونَ فِي النّارِ ، ويَخرُجونَ مِنها يَوما ، وَالشَّفاعَةُ جائِزَةٌ لَهُم ولِلمُستَضعَفينِ إذَا ارتَضَى اللّه‏ُ عز و جلدينَهُم . ۱

۹۲۸. الزهد للحسين بن سعيد عن محمّد بن مسلم : سَأَلتُ أبا عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام عَنِ الجَهَنَّمِيّينَ ، فَقالَ : كانَ أبو جَعفَرٍ عليه ‏السلام يَقولُ : يُخرَجونَ مِنها، فَيُنتَهى بِهِم إلى عَينٍ عِندَ بابِ الجَنَّةِ ، تُسَمّى عَينَ الحَيَوانِ ، فَيُنضَحُ عَلَيهِم مِن مائِها، فَيَنبُتونَ كَما يَنبُتُ الزَّرعُ ؛ لُحومُهُم وجُلودُهُم وشُعورُهُم . ۲

۹۲۹. الزهد للحسين بن سعيد عن عمر بن أبان : سَمِعتُ عَبدا صالِحا يَقولُ فِي الجَهَنَّمِيّينَ : إنَّهُم يَدخُلونَ النّارَ بِذُنوبِهِم ، ويَخرُجونَ بِعَفوِ اللّه‏ِ . ۳

۹۳۰. الإمام الرضا عليه ‏السلام : مُذنِبو أهلِ التَّوحيدِ لا يُخَلَّدونَ فِي النّارِ ويَخرُجونَ مِنها ، وَالشَّفاعَةُ جائِزَةٌ لَهُم . ۴

۱۲ / ۱۳

آخِرُ مَن يُخرَجُ مِنَ النّارِ

۹۳۱. صحيح مسلم عن أبي ذرّ: قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنّي لَأَعلَمُ آخِرَ أهلِ الجَنَّةِ دُخولاً الجَنَّةَ ،
وآخِرَ أهلِ النّارِ خُروجا مِنها ؛ رَجُلٌ يُؤتى بِهِ يَومَ القِيامَةِ ، فَيُقالُ : اِعرِضوا عَلَيهِ صِغارَ ذُنوبِهِ وَارفَعوا عَنهُ كِبارَها ، فَتُعرَضُ عَلَيهِ صِغارُ ذُنوبِهِ ، فَيُقالُ : عَمِلتَ يَومَ كَذا وكَذا، كَذا وكَذا ، وعَمِلَت يَومَ كَذا وكَذا، كَذا وكَذا ، فَيَقولُ : نَعَم، لا يَستَطيعُ أن يُنكِرَ وهُوَ مُشفِقٌ مِن كِبارِ ذُنوبِهِ أن تُعرَضَ عَلَيهِ ، فَيُقالُ لَهُ : فَإِنَّ لَكَ مَكانَ كُلِّ سَيِّئَةٍ حَسَنَةً . فَيَقولُ : رَبِّ ، قَد عَمِلتُ أشياءَ لا أراها هاهُنا !
فَلَقَد رَأَيتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ضَحِكَ حَتّى بَدَت نَواجِذُهُ . ۵

1.. الخصال: ص ۶۰۸ ح ۹ عن الأعمش، بحارالأنوار: ج ۸ ص ۴۰ ح ۲۲.

2.. الزهد للحسين بن سعيد: ص ۱۷۴ ح ۲۵۹، بحارالأنوار: ج ۸ ص ۳۶۰ ح ۲۹.

3.. الزهد للحسين بن سعيد: ص ۱۷۵ ح ۲۶۲، بحارالأنوار: ج ۸ ص ۳۶۱ ح ۳۲.

4.. عيون أخبار الرّضا عليه ‏السلام : ج ۲ ص ۱۲۵ ح ۱ عن الفضل بن شاذان، بحارالأنوار: ج ۸ ص ۴۰ ح ۲۳.

5.. صحيح مسلم: ج ۱ ص ۱۷۷ ح ۳۱۴، السنن الكبرى: ج ۱۰ ص ۳۲۰ ح ۲۰۷۷۲، سنن الترمذي: ج ۴ ص ۷۱۳ ح ۲۵۹۶، مسند ابن حنبل: ج ۸ ص ۹۰ ح ۲۱۴۵۱، البعث والنشور: ص ۱۰۳ ح ۹۸ والثلاثة الأخيرة نحوه.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13898
صفحه از 792
پرینت  ارسال به