61
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۰ . سجّين

دهمين نام دوزخ ، «سجّين» است .

واژه‏شناسى «سجّين»

اين واژه ، صيغه مبالغه از مادّه «سجن» به معناى زندان است . بنا بر اين ، «سجّين» جايگاه ابدى تبهكاران است كه به دليل وجود انواع عذاب‏ها در آن ـ كه قابل مقايسه با سخت‏ترين زندان‏هاى دنيوى نيست ـ ، چنين ناميده شده است .
ابن منظور مى‏گويد :
سجّين : فِعّيل من السجن ، و السجّين : السجن . و سجّين : وادٍ فى جهنّم ، نعوذ باللّه‏ منها ، مشتقٌّ من ذلك . ۱
سجّين ، صيغه مبالغه از «سجن» است . سجّين ، همان سجن (زندان) است . سجّين ، وادى‏اى در جهنّم ـ كه از آن به خدا پناه مى‏بريم ـ ، از همين ريشه مشتق شده است .
راغب اصفهانى نيز اين واژه را چنين معنا كرده است :
و السجّين : اسم لجهنّم بإزاء عِلّيّين ، و زيد لفظه تنبيها على زيادة معناه . ۲
سجّين ، نامى است براى جهنّم در برابر علّيّين . بر اصل آن، براى توجّه به زيادت معنايش [حروفى] افزوده شده است .

واژه «سجّين» در قرآن و حديث

در قرآن ، اين واژه دو بار به كار رفته است :
«كَلَا إِنَّ كِتَـبَ الْفُجَّارِ لَفِى سِجِّينٍ * وَ مَآ أَدْرَلـكَ مَا سِجِّينٌ . ۳
نه چنين است [كه آنها مى‏پندارند]! به يقين ، نامه اعمال بدكاران ، در «سجّين» است ، و تو چه مى‏دانى كه «سجّين» چيست ؟!»
.
كلمه «كتاب» در اين آيه ، به معناى مكتوب است . البتّه نه به معناى نوشته چيزى با قلم در كاغذ ؛ بلكه به معناى قضاى حتمى الهى است ، بدين معنا كه سرنوشت قطعى تبهكاران ، زندانى ابدى است كه به دليل وجود انواع سختى‏ها در آن ، قابل توصيف نيست . بنا بر اين ، آيه «وَ مَآ أَدْرَلـكَ مَا سِجِّينٌ» ، تأكيد بر اين است كه عذاب‏هاى زندان دوزخ ، فوق ادراك و توصيف اند . ۴ برخى از روايات نيز به همين معنا اشاره دارند . ۵

1.. لسان العرب : ج ۱۳ ص ۲۰۳ (مادّه «سجن») .

2.. مفردات ألفاظ القرآن : ص ۳۹۹ (مادّه «سجن») .

3.. مطفّفين : آيه ۷ ـ ۸ .

4.. ر . ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج ۲۰ ص ۲۳۱ ـ ۲۳۲ .

5.. ر . ك : ص ۱۲۱ (فصل پنجم : ويژگى‏هاى جهنّم) .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
60

واژه «اَثام» در قرآن و حديث

در قرآن ، يك بار كلمه «اثام» آمده است :
«وَ الَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَـهًا ءَاخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَا بِالْحَقِّ وَ لَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَ لِكَ يَلْقَ أَثَامًا . ۱
و كسانى كه معبود ديگرى را با خداوند نمى‏خوانند و انسانى را كه خداوند خونش را حرام شمرده ، جز به حق نمى‏كُشند و زنا نمى‏كنند ، و هر كس چنين كند ، مجازات سختى خواهد ديد !»
.
مفسّران غالبا همانند واژه‏شناسان ، «أثام» را به كيفر گناه ، تفسير كرده‏اند؛ ۲ امّا يكى از آنان اين واژه را به وادى‏اى در جهنّم تفسير كرده است ، ۳ اين معنا از ابن عمر ، قتاده ، مجاهد ، عكرمه و سعيد بن جبير نيز گزارش گرديده است. ۴ برخى نيز اين واژه را نامى از نام‏هاى دوزخ دانسته‏اند . ۵

1.. فرقان : آيه ۶۸ .

2.. ر . ك : التبيان فى تفسير القرآن : ج ۷ ص ۵۰۸ و مجمع البيان : ج ۶ ص ۴۳۲ و ج ۷ ص ۳۰۸ و تفسير الطبرى : ج ۱۱ الجزء ۱۹ ص ۴۰ و تفسير ابن كثير : ج ۳ ص ۳۳۹ .

3.. تفسير القمّى : ج ۲ ص ۱۱۶ ـ ۱۱۷ .

4.. ر . ك : بحار الأنوار : ج ۸ ص ۲۵۵ و تفسير ابن أبى حاتم : ج ۸ ص ۲۷۳۰ .

5.. ر . ك : تفسير البحر المحيط : ج ۶ ص ۴۷۲ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13619
صفحه از 792
پرینت  ارسال به