597
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۹۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : دو مرد از آنان كه به آتش مى‏روند ، فريادى سخت بر مى‏آورند. پروردگار عز و جلمى‏فرمايد: «آن دو را بيرون آوريد» . چون بيرون آورده مى‏شوند، به آنها مى‏فرمايد: «براى چه چنين فريادى سخت بر آورديد؟» .
مى‏گويند : چنين كرديم تا بر ما رحم آورى.
خداوند مى‏فرمايد: «رحمِ من به شما ، اين است كه برويد و خود را در هر جاى آتش كه بوديد ، بيندازيد» .
آن دو مى‏روند و يكى از آنها خود را مى‏اندازد و خداوند ، آن مكان را بر او سرد و بى‏گزند مى‏سازد ؛ ولى ديگرى مى‏ايستد و خود را نمى‏اندازد. خداوند عز و جلبه او مى‏فرمايد: «چرا تو، مانند دوستت ، خود را نيفكندى؟» .
مى‏گويد : پروردگارا ! اميدم اين بود كه بعد از بيرون آوردنم، ديگر مرا به آن باز نگردانى. خداوند به او مى‏فرمايد: «اميدت برآورده شد» . پس هر دو، به لطف و رحمت خدا، وارد بهشت مى‏شوند .

۸۹۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : چون روز رستاخيز شود و بهشتيان در بهشت و دوزخيان در دوزخ جاى گيرند، بنده‏اى تا هفتاد پاييز ـ كه هر پاييز ، هفتاد سال است ـ ، در آتش مى‏ماند . سپس ، از خداى عز و جلدرخواست مى‏كند و او را مى‏خواند و مى‏گويد: پروردگارا ! به حقّ محمّد و خاندانش ، از تو مى‏خواهم تا بر من رحم آورى.
خداوند عز و جل به جبرئيل عليه ‏السلام وحى مى‏كند كه: «به سوى بنده‏ام فرود بيا و او را [از آتش] بيرون آور» .
جبرئيل عليه ‏السلام مى‏گويد: چگونه من به ميان آتش روم؟
خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مى‏فرمايد: «من به آتش فرمان داده‏ام كه براى تو ، سرد و بى‏گزند شود» .
جبرئيل عليه ‏السلام مى‏گويد: پروردگارا ! جاى او را نمى‏دانم.
خداوند مى‏فرمايد: «او درون چاهى است در سجّين» .
جبرئيل عليه ‏السلام به سوى آتش فرود مى‏آيد و او را به رو افكنده ، مى‏يابد. پس،
بيرونش مى‏آورد و او در برابر خداوند عز و جل مى‏ايستد. خداى متعال به او مى‏فرمايد: «اى بنده من! چه مدّت است كه در آتش ، مرا سوگند مى‏دهى؟» .
مى‏گويد: پروردگارا ! حسابش را ندارم.
خداى عز و جل مى‏فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه اگر به حقّ آنان ، از من درخواست نمى‏كردى ، بى گمان ، خوارىِ تو را در آتش به درازا مى‏كشاندم ؛ ولى بر خويش لازم ساخته‏ام كه هر بنده‏اى به حقّ محمّد و خاندانش از من درخواستى كند ، گناهانى را كه ميان من و او بوده است ، بر وى ببخشايم . امروز نيز تو را بخشيدم» .
سپس امر مى‏شود كه او را به بهشت ببرند .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
596

۸۹۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ رَجُلَينِ مِمَّن دَخَلَ النّارَ اشتَدَّ صِياحُهُما ، فَقالَ الرَّبُّ عز و جل : أخرِجوهُما ، فَلَمّا اُخرِجا قالَ لَهُما : لِأَيِ شَيءٍ اشتَدَّ صِياحُكُما ، قالا : فَعَلنا ذلِكَ لِتَرحَمَنا . قالَ : إنَّ رَحمَتي لَكُما أن تَنطَلِقا فَتُلِقيا أنفُسَكُما حَيثُ كُنتُما مِنَ النّارِ! فَيَنطَلِقانِ فَيُلقي أحَدُهُما نَفسَهُ ، فَيَجعَلُها عَلَيهِ بَردا وسَلاما . ويَقومُ الآخَرُ فَلا يُلقي نَفسَهُ ، فَيَقولُ لَهُ الرَّبُّ عز و جل : ما مَنَعَكَ أن تُلقِيَ نَفسَكَ كَما ألقى صاحِبُكَ؟ فَيَقولُ : يا رَبِّ ! إنّي لَأَرجو ألّا تُعيدَني فيها بَعدَما أخرَجتَني . فَيَقولُ لَهُ الرَّبُّ : لَكَ رَجاؤُكَ . فَيَدخُلانِ جَميعا الجَنَّةَ بِرَحمَةِ اللّه‏ِ . ۱

۸۹۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّهُ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ وسَكَنَ أهلُ الجَنَّةِ الجَنَّةَ وأهلُ النّارِ النّارَ ، مَكَثَ عَبدٌ فِي النّارِ سَبعينَ خَريفا ـ وَالخَريفُ سَبعونَ سَنَةً ـ ثُمَّ إنَّهُ يَسأَلُ اللّه‏َ عز و جل ويُناديهِ فَيَقولُ : يا رَبِّ ! أسأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وأهلِ بَيتِهِ لَمّا رَحِمتَنى . فَيُوحِى اللّه‏ُ ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ إلى جَبرَئيلَ عليه ‏السلام : اِهبِط إلى عَبدي فَأَخرِجهُ . فَيَقولُ جَبرَئيلُ : وكَيفَ لي بِالهُبوطِ فِي النّارِ ؟ فَيَقولُ اللّه‏ُ تَبارَكَ وتَعالى : إنّي قَد أمَرتُها أن تَكونَ عَلَيكَ بَردا وسَلاما . قالَ : فَيَقولُ : يا رَبِّ ! فَما عِلمي بِمَوضِعِهِ؟ فَيَقولُ : إنَّهُ في جُبٍّ مِن سِجّينٍ .
فَيَهبِطُ جَبرَئيلُ عليه ‏السلام إلَى النّارِ فَيَجِدُهُ مَعقولاً عَلى وَجهِهِ ، فَيُخرِجُهُ ، فَيَقِف بَينَ يَدَىِ
اللّه‏ِ عز و جل ، فَيَقولُ اللّه‏ُ تَعالى : يا عَبدي ! كَم لَبِثتَ فِي النّارِ تُناشِدُني؟ فَيَقولُ : يا رَبِّ ! ما اُحصيهِ . فَيَقولُ اللّه‏ُ عز و جل لَهُ : أما وعِزَّتي وجَلالي ، لَولا ما سَأَلتَني بِحَقِّهِم عِندي لَأَطَلتُ هَوانَكَ فِي النّارِ ، ولكِنَّهُ حَتمٌ عَلى نَفسي أن لا يَسأَلَني عَبدٌ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وأهلِ بَيتِهِ إلّا غَفَرتُهُ لَهُ ما كانَ بَيني وبَينَهُ ، وقَد غَفَرتُ لَكَ اليَومَ . ثُمَّ يُؤمَرُ بِهِ إلَى الجَنَّةِ . ۲

1.. سنن الترمذي: ج ۴ ص ۷۱۴ ح ۲۵۹۹، الزهد لابن المبارك (الملحقات): ص ۱۲۳ ح ۴۱۰، حسن الظن باللّه‏ لابن أبي الدنيا: ص ۵۷ ح ۵۹ كلّها عن أبي هريرة، كنز العمّال: ج ۱۴ ص ۶۶۶ ح ۳۹۷۹۶.

2.. الأمالي للمفيد: ص ۲۱۸ ح ۶ عن جابر عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحارالأنوار: ج ۲۷ ص ۳۱۲ ح ۵.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15230
صفحه از 792
پرینت  ارسال به