595
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۹۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سوگند به آن كه مرا به حق ، بشارت دهنده فرستاد، خداوند ، هيچ يكتاپرستى را هرگز [يا: براى هميشه و تا ابد] با آتش ، عذاب نمى‏كند . يكتاپرستان شفاعت مى‏كنند و شفاعتشان پذيرفته مى‏شود.
چون روز رستاخيز شود ، خداوند ـ تبارك و تعالى ـ دستور مى‏دهد گروهى را كه در دنيا كردارهايشان بد بوده است ، به آتش ببرند. آنان مى‏گويند : پروردگارا ! چگونه ما را به آتش مى‏برى ، حال آن كه ما در دنيا تو را يكتا مى‏دانستيم؟ و چگونه زبان‏هاى ما را با آتش مى‏سوزانى ، در حالى كه در دنيا از يكتايىِ تو سخن گفته‏اند؟ و چگونه دل‏هاى ما را مى‏سوزانى ، حال آن كه به اين كه خدايى جز تو نيست ، ايمان داشته‏اند؟ يا چگونه چهره‏هاى ما را مى‏سوزانى ، در حالى كه آنها را براى تو بر خاك مى‏نهاديم؟ يا چگونه دست‏هايمان را مى‏سوزانى ، در حالى كه آنها را به دعا ، به سوى تو بر مى‏داشتيم؟
پس خداوند عز و جل مى‏فرمايد: «بندگان من! كردارهاى شما در دنيا بد بود و سزاى شما آتش جهنّم است».
مى‏گويند : پروردگارا ! بخشايش تو بزرگ‏تر است يا خطاى ما؟
خداى ـ تبارك و تعالى ـ مى‏فرمايد: «البتّه كه بخشايش من» .
مى‏گويند : رحمت تو پهناورتر است يا گناهان ما؟
خداوند عز و جل مى‏فرمايد: «البتّه كه رحمت من» .
مى‏گويند : اقرار ما به يكتايىِ تو ، بزرگ‏تر است يا گناهانمان؟
خداى متعال مى‏فرمايد: «البتّه كه اقرار شما به يكتايىِ من» .
مى‏گويند : پروردگارا ! پس بخشايش و رحمت تو كه همه چيز را در بر گرفته است ، بايد ما را نيز در بر بگيرد .
خداوند عز و جل مى‏فرمايد: «فرشتگان من! به عزّت و جلالم سوگند ، هيچ مخلوقى نيافريدم كه نزد من ، محبوب‏تر از كسانى باشد كه به يكتايىِ من و اين كه خدايى جز من نيست ، اقرار داشته باشند، و بر من است كه اهل توحيدم را به آتش نبرم . اى بندگان من! به بهشت وارد شويد» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
594

۸۹۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ بَشيرا ! لا يُعَذِّبُ اللّه‏ُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أبَدا ، وإنَّ أهلَ التَّوحيدِ لَيَشفَعونَ فَيُشَفَّعونَ .
ثُمَّ قالَ عليه ‏السلام : إنَّهُ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ ، أمَرَ اللّه‏ُ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ بِقَومٍ ساءَت أعمالُهُم في دارِ الدُّنيا إلَى النَّارِ ، فَيَقولونَ : يا رَبَّنا ! كَيفَ تُدخِلُنَا النّارَ وقَد كُنّا نُوَحِّدُكَ في دارِ الدُّنيا؟ وكَيفَ تُحرِقُ بِالنّارِ ألسِنَتَنا وقَد نَطَقَت بِتَوحيدِكَ في دارِ الدُّنيا؟ وكَيفَ تُحرِقُ قُلوبَنا وقَد عَقَدَت عَلى أن لا إلهَ إلّا أنتَ؟ أم كَيفَ تُحرِقُ وُجوهَنا وقَد عَفَّرناها لَكَ فِي التُّرابِ؟ أم كَيفَ تُحرِقُ أيدِيَنا وقَد رَفَعناها بِالدُّعاءِ إلَيكَ؟!
فَيَقولُ اللّه‏ُ جَلَّ جَلالُهُ : عِبادي ! ساءَت أعمالُكُم في دارِ الدُّنيا ، فَجَزاؤُكُم نارُ جَهَنَّمَ .
فَيَقولونَ : يا رَبَّنا ! عَفوُكَ أعظَمُ أم خَطيئَتُنا؟ فَيَقولُ عز و جل : بَل عَفوي . فَيَقولونَ : رَحمَتُكَ أوسَعُ أم ذُنوبُنا؟ فَيَقولُ عز و جل : بَل رَحمَتي . فَيَقولونَ : إقرارُنا بِتَوحيدِكَ أعظَمُ أم ذُنوبُنا؟ فَيَقولُ عز و جل : بَل إقرارُكُم بِتَوحيدي أعظَمُ . فَيَقولونَ : يا رَبَّنا فَليَسَعنا عَفوُكَ
ورَحمَتُكَ الَّتي وَسِعَت كُلَّ شَيءٍ .
فَيَقولُ اللّه‏ُ جَلَّ جَلالُهُ : مَلائِكَتي وعِزَّتي وجَلالي ما خَلَقتُ خَلقا أحَبَّ إلَيَّ مِنَ المُقِرّينَ بِتَوحيدي وأن لا إلهَ غَيري ، وحَقٌّ عَلَىَّ أن لا أُصلِيَ بِالنّارِ أهلَ تَوحيدِي . أدخِلوا عِبادِيَ الجَنَّةَ . ۱

1.. التوحيد: ص ۲۹ ح ۳۱، الأمالي للصدوق: ص ۳۷۲ ح ۴۶۹ كلاهما عن ابن عبّاس، روضة الواعظين: ص ۵۱، بحارالأنوار: ج ۳ ص ۱ ح ۱.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15235
صفحه از 792
پرینت  ارسال به