591
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۸۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مردمانى از امّت من ، وارد آتش مى‏شوند و هنگامى كه زغال شدند ، آنها را به بهشت خواهند برد . اهل بهشت مى‏گويند: اينها كيستند؟
گفته مى‏شود: «اينان جهنّميان اند» .

۸۸۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مردمى كه در آتشْ سوخته و چون زغال شده‏اند، به زودى ، از آتش خارج مى‏شوند . آن گاه ، اهل بهشت پيوسته بر آنان آب مى‏پاشند تا اين كه مانند بالا آمدن كف و خاشاك در سيلاب، [گوشت و پوست آنها ]مى‏رويند .

۸۹۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : گروهى از آتش ، رهايى مى‏يابند و به بهشت مى‏آيند و در بهشت ، به آنان «جهنّميان» مى‏گويند. آنها از خدا مى‏خواهند كه نام ايشان را تغيير دهد، و خدا هم آن نام را از ايشان مى‏زدايد .

۸۹۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : گروهى پس از آن كه اندكى در آتش مى‏سوزند، از آن خارج مى‏شوند و به بهشت مى‏روند . بهشتيان آنها را «جهنّميان» مى‏نامند.

۸۹۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : گروهى در آتش مى‏سوزند و تنها دور صورت آنها سالم مى‏ماند .
اينان [سرانجام] از آتش خارج مى‏شوند و به بهشت مى‏روند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
590

۸۸۸. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يَدخُلُ النّارَ أقوامٌ مِن اُمَّتي حَتّى إذا كانوا حُمَما ۱ اُدخِلُوا الجَنَّةَ ، فَيَقولُ أهلُ الجَنَّةِ : مَن هؤُلاءِ؟ فَيُقالُ : هُمُ الجَهَنَّمِيّونَ . ۲

۸۸۹. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سَيُخرَجُ ناسٌ مِنَ النّارِ قَدِ احتَرَقوا وكانوا مِثلَ الحُمَمِ ، ثُمَّ لا يَزالُ أهلُ الجَنَّةِ يَرُشّونَ عَلَيهِمُ الماءَ ، حَتّى يَنبُتُونَ نَباتَ الغُثاءِ فِي السَّيلِ . ۳

۸۹۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يَخرُجُ قَومٌ مِنَ النّارِ فَيَدخُلونَ الجَنَّةَ ، فَيُسَمَّونَ «الجَهَنَّمِيّونَ» فِي الجَنَّةِ ، فَيَدعونَ اللّه‏َ أن يُحَوِّلَ عَنهُم ذلِكَ الاِسمَ ، فَيَمحُو اللّه‏ُ عَنهُم. ۴

۸۹۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يَخرُجُ قَومٌ مِنَ النّارِ بَعدَما مَسَّهُم مِنها سَفْعٌ ۵ ، فَيَدخُلونَ الجَنَّةَ ، فَيُسَمّيهِم أهلُ الجَنَّةِ الجَهَنَّمِيّينَ . ۶

۸۹۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ قَوما يَخرُجونَ مِنَ النّارِ يَحتَرِقونَ فيها، إلّا داراتُ ۷ وُجوهِهِم ، حَتّى
يَدخُلونَ الجَنَّةَ . ۸

1.الحُمَمَةُ : الفَحمَةُ ، وجَمعُها حُمَمٌ (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۴ «حمم») .

2.. مسند ابن حنبل: ج ۴ ص ۲۵۱ ح ۱۲۲۶۰ و ص ۵۰۸ ح ۱۳۶۷۹، الزهد لابن المبارك: ص ۴۴۷ ح ۱۲۶۷، نوادر الاُصول: ج ۱ ص ۳۰۰ كلّها عن أنس، كنز العمّال: ج ۱۴ ص ۵۱۴ ح ۳۹۴۴۷.

3.. مسند ابن حنبل: ج ۴ ص ۱۷۹ ح ۱۱۸۵۵ و ص ۹۶ ح ۱۱۴۴۱ نحوه، مسند أبي يعلى: ج ۲ ص ۸۶ ح ۱۲۴۹ كلّها عن أبي سعيد الخدري، كنز العمّال: ج ۱۴ ص ۵۱۲ ح ۳۹۴۴۱.

4.. المعجم الكبير: ج ۲۰ ص ۴۲۵ ح ۱۰۲۷، المعجم الأوسط: ج ۵ ص ۳۴۶ ح ۵۵۰۷ كلاهما عن المغيرة بن شعبة، كنز العمّال: ج ۱۴ ص ۵۱۳ ح ۳۹۴۴۵.

5.. سَفَعَتهُ النّار: إذا نفحته نفحا يسيرا فغيّرت لون البَشَرَة (مجمع البحرين: ج ۲ ص ۸۵۱ «سفح»).

6.. صحيح البخاري: ج ۵ ص ۲۴۰۰ ح ۶۱۹۱، مسند ابن حنبل: ج ۴ ص ۲۷۰ ح ۱۲۳۷۸ وفيه «سفع من النار» و كلاهما عن أنس، كنز العمّال: ج ۱۴ ص ۵۰۶ ح ۳۹۴۲۷.

7.. دَارَات: جمع دَارَة وهو ما يحيط بالوجه من جوانبه (النهاية: ج ۲ ص ۱۳۹ «دور»).

8.. صحيح مسلم: ج ۱ ص ۱۷۸ ح ۳۱۹، مسند ابن حنبل: ج ۵ ص ۱۳۳ ح ۱۴۸۳۴ كلاهما عن جابر، كنز العمّال: ج ۱۴ ص ۵۰۳ ح ۳۹۴۲۰.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15239
صفحه از 792
پرینت  ارسال به