585
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۷۷. امام على عليه ‏السلام : معصيتكاران براى هميشه در آتش مى‏مانند . پاهاى آنان را مى‏بندند و دست‏هايشان را به گردن در غُل مى‏كنند و پيراهن‏هاى قطران بر تن آنان مى‏پوشانند و جامه‏هايى از آتش برايشان بريده مى‏شود و در عذابى هستند كه بسيار داغ است و در آتشى جاى دارند كه بر اهل خود ، فروبسته است و هرگز از هم باز نمى‏شود، و هيچ گاه بادى بر آنان نمى‏وزد و تا ابد ، اندوهشان برطرف نمى‏شود و عذاب ، ابدى و سخت است و كيفر ، هميشگى و تازه . نه خانه از بين رفتنى است كه نابود شود و نه عمر دوزخيان به‏سرآمدنى است !

۸۷۸. امام على عليه ‏السلام : وارد شوندگان به آتش ، تا ابد در عذاب‏اند .

۸۷۹. امام على عليه ‏السلام : وارد شونده به آتش ، تا ابد در رنج است.

۸۸۰. امام على عليه ‏السلام ـ در دعاى معروف به دعاى كميل ـ : يقين دارم كه اگر نبود كه حكم كرده‏اى تا منكِرانِ تو عذاب شوند و عنادورزان با تو ، [در آتش] جاودانه بمانند، بى گمان ، تمام آتش [جهنّم] را سرد و بى‏گزند مى‏ساختى و هيچ كس را در آن، جا و مكانى نبود ؛ امّا تو ـ كه نام‏هايت پاك اند ـ ، سوگند ياد كرده‏اى كه آن را از كافرانِ جن و انس ، آكنده سازى و عنادورزان را در آن ، جاودانه دارى، و تو كه ـ ثنايت بزرگ است و از سر بخشندگى ، بى دريغ ، نعمت ارزانى داشته‏اى ـ ، خود فرموده‏اى: «آيا آن كه مؤمن است ، همانند كسى است كه [بى‏ايمان و] نافرمان است؟! يكسان نيستند» .

۸۸۱. امام صادق عليه ‏السلام : خداى ـ تبارك و تعالى ـ مؤمن را كه وعده بهشت داده شده است، به آتش در نمى‏آورد و كافر را كه به او وعده آتش و جاودانگى در آن داده است ، از آتش بيرون نمى‏برد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
584

۸۷۷. الإمام عليّ عليه ‏السلام : ... أمّا أهلُ المَعصِيَةِ فَخُلِّدوا فِي النّارِ ، واُوثِقَ مِنهُمُ الأَقدامُ ، وغُلَّ مِنهُمُ الأَيدي إلَى الأَعناقِ ، واُلبِسَ أجسادُهُم سَرابيلَ القَطِرانِ ، وقُطِّعَت لَهُم مُقَطَّعاتٌ مِنَ النّارِ .
هُم في عَذابٍ قَدِ اشتَدَّ حَرُّهُ ، ونارٌ قَد اُطبِقَ عَلى أهلِها ، فَلا يُفَتَّحُ عَنهُم أبَدا، ولا يُدخَلُ عَلَيهِم ريحٌ أبَدا، ولا يَنقَضي مِنهُمُ الغَمُّ أبَدا، وَالعَذابُ أبَدا شَديدٌ ، وَالعِقابُ أبَدا جَديدٌ ، لَا الدّارُ زائِلَةً فَتَفنى ، ولا آجالُ القَومِ تُقضى . ۱

۸۷۸. عنه عليه ‏السلام : وَفدُ النّارِ أبَدا مُعَذَّبونَ . ۲

۸۷۹. عنه عليه ‏السلام : وارِدُ النّارِ مُؤَبَّدُ الشَّقاءِ . ۳

۸۸۰. عنه عليه ‏السلام ـ فِي الدُّعاءِ المَعروفِ بِدُعاءِ كُمَيلٍ ـ : فَبِاليَقينِ أقطَعُ لَولا ما حَكَمتَ بِهِ مِن تَعذيبِ جاحِديكَ ، وقَضَيتَ بِهِ مِن إخلادِ مُعانِديكَ ، لَجَعَلتَ النّارَ كُلَّها بردا وسَلاما ، وما كانَ لِأَحَدٍ فيها مَقَرّا ولا مُقاما، لكِنَّكَ تَقَدَّسَت أسماؤُكَ أقسَمتَ أن تَملَأَها مِنَ الكافِرينَ ، مِنَ الجِنَّةِ وَالنّاسِ أجمَعينَ ، وأن تُخَلِّدَ فيهَا المُعانِدينَ ، وأنتَ جَلَّ ثَناؤُكَ قُلتَ مُبتَدِئا ، وتَطَوَّلتَ بِالإِنعامِ مُتَكَرِّما : «أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ» ۴ . ۵

۸۸۱. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ ل_'c۷ يُدخِلُ النّارَ مُؤمِنا وقَد وُعِدَ الجَنَّةَ ، ولا يُخرِجُ مِنَ النّارِ كافِرا وقَد أوعَدَهُ النّارَ وَالخُلودَ فيها. ۶

1.. تفسير القمّي: ج ۲ ص ۲۸۹، بحارالأنوار: ج ۸ ص ۲۹۲ ح ۳۴.

2.. غرر الحكم: ح ۱۰۱۱۴، عيون الحكم والمواعظ: ص ۵۰۵ ح ۹۲۶۹.

3.. غرر الحكم: ح ۱۰۱۱۶، عيون الحكم والمواعظ: ص ۵۰۵ ح ۹۲۷۱.

4.السجدة : ۱۸ .

5.. مصباح المتهجّد: ص ۸۴۸ ح ۹۱۰ عن كميل، المصباح للكفعمي: ص ۷۴۲، البلد الأمين: ص ۱۹۰.

6.. الخصال: ص ۶۰۸ ح ۹ عن الأعمش، عيون أخبار الرضا عليه ‏السلام : ج ۲ ص ۱۲۵ ح ۱ عن الفضل بن شاذان عن الإمام الرضا عليه ‏السلام ، تحف العقول: ص ۴۲۱ عن الإمام الرضا عليه ‏السلام وليس فيه ذيله من «ولا يخرج...»، تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۲۶۷.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13790
صفحه از 792
پرینت  ارسال به