581
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۷۴. امام كاظم عليه ‏السلام ـ در باره اين سخنِ خداى متعال : «پس بعد از ايشان ، جانشينانى آمدند كه نماز را تباه كردند و از هوس‏ها پيروى نمودند و زودا كه غَى را خواهند ديد» ـ : غَى ، كوهى است از مس كه در ميانه جهنّم مى‏چرخد.

۱۲ / ۱۱

كسانى كه در آتش ، جاويدان‏اند

قرآن

«كسانى از اهل كتاب كه كفر ورزيده‏اند و [نيز] مشركان ، در آتش جهنّم‏اند [و] در آن ، جاويدان‏اند. اينان ، بدترين آفريدگان‏اند».

«و كسى كه از خدا و فرستاده او سرپيچى كند ، برايش آتش جهنّم است ، و در آن براى هميشه ماندگار است».

«خدا به مردان و زنان منافق و به كافران ، آتش جهنّم را وعده داده است . در آن ، جاودانه‏اند [و] آن برايشان كافى است، و خدا لعنتشان كرده و براى آنان ، عذابى ماندگار است».

«و كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و از [پذيرش] آنها سر باز زدند ، آنان اهل آتش‏اند و در آن ، جاودانه‏اند».

«كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و در [پذيرش] آنها تكبّر ورزيدند ، درهاى آسمان برايشان گشوده نمى‏شود و به بهشت در نمى‏آيند ، مگر آن كه طناب در سوراخ سوزن داخل شود و بدين سان ، مجرمان را سزا مى‏دهيم. براى آنان از جهنّم ، بسترى و از بالايشان
پوشش‏هاست ، و اين گونه ستمگران را سزا مى‏دهيم» .

«مجرمان در عذاب جهنّم ، جاودانه‏اند . [عذاب] از آنان سبُك نمى‏شود و ايشان در آن ، نوميدند. ما به ايشان ستم نكرديم ؛ بلكه خود ستمكارند. و ندا مى‏دهند كه: اى مالك ! [بگو : ]پروردگارت جان ما را بستاند. پاسخ مى‏دهد: شما ماندگاريد».

«آيا ندانسته‏اند كه هر كس با خدا و پيامبر او در افتد ، برايش آتش جهنّم است كه در آن ، جاودانه خواهد بود . اين ، همان رسوايى بزرگ است».

«همچون حكايت شيطان ، كه به انسان گفت: «كافر شو» و چون وى كافر شد، گفت: «من از تو بيزارم؛ زيرا من از خدا، پروردگار جهانيان، مى‏ترسم». و فرجام هر دوشان ، آن است كه هر دو در آتش جاويدان مى‏مانند و سزاى ستمكاران ، اين است» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
580

۸۷۴. الإمام الكاظم عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَوةَ وَ اتَّبَعُواْ الشَّهَوَ تِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» ـ : هُوَ جَبَلٌ مِن صُفْرٍ ۱ يَدورُ في وَسَطِ جَهَنَّمَ . ۲

۱۲ / ۱۱

مَن يُخَلَّدُ فِي النّارِ

الكتاب

«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِى نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَائِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ» . ۳

«وَ مَن يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا» . ۴

«وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا هِىَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ» . ۵

«وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِئَايَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا أُوْلَائِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» . ۶

«إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِئَايَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَ بُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِى سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَ لِكَ نَجْزِى الْمُجْرِمِينَ* لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ
وَكَذَ لِكَ نَجْزِى الظَّالِمِينَ» . ۷

«إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِى عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ* لَا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ* وَ مَا ظَـلَمْنَاهُمْ وَ لَـكِن كَانُواْ هُمُ الظَّالِمِينَ* وَ نَادَوْاْ يَامَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ» . ۸

«أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَ لِكَ الْخِزْىُ الْعَظِيمُ» . ۹

«كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْاءِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّى بَرِى‏ءٌ مِّنكَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ* فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِى النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَ ذَ لِكَ جَزَ ؤُاْ الظَّالِمِينَ» . ۱۰

1.. صُفْر ـ بالضم ، وكسر الصاد لغة ـ : النُحاس (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۰۳۵ «صفر») .

2.. تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۳۰۵ ح ۱۲ عن عيسى بن داود النجّار ، بحارالأنوار : ج ۲۳ ص ۲۲۴ ح ۳۷ .

3.. البيّنة: ۶.

4.. الجنّ: ۲۳.

5.. التوبة: ۶۸.

6.. الأعراف: ۳۶.

7.. الأعراف: ۴۰ و ۴۱.

8.. الزخرف: ۷۴ ـ ۷۷.

9.. التوبة: ۶۳.

10.. الحشر: ۱۶ و ۱۷.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13894
صفحه از 792
پرینت  ارسال به