577
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۶۷. الكافى ـ به نقل از عمرو بن ابان ـ : امام صادق عليه ‏السلام فرمود: «هر كس نوشيدنى مستى‏آورى بنوشد ، بر خداى عز و جلاست كه از طينت خَبال به او بنوشاند» .
گفتم : طينت خَبال چيست؟
فرمود: «چركابه فرج زنان روسپى» .

۸۶۸. امام صادق عليه ‏السلام : على عليه ‏السلام فرمود: «در جهنّم ، آسيابى است كه آرد مى‏كند. آيا از من نمى‏پرسيد كه چه آرد مى‏كند؟» .
گفته شد: چه آرد مى‏كند ، اى امير مؤمنان؟
فرمود: «عالمان تباهكار و قاريان گنهكار و پادشاهان ستمگر و وزيران خيانتكار و خبرآوران ۱ دروغگو را. در آتش دوزخ ، شهرى است كه به آن ، حَصينه مى‏گويند . آيا از من نمى‏پرسيد كه در آن شهر چيست؟» .
گفته شد: در آن چيست ، اى امير مؤمنان؟
فرمود: «دست‏هاى پيمان‏شكنان در آن است» .

۸۶۹. المستدرك على الصحيحين ـ به نقل از محمّد بن واسع ـ : بر بِلال بن ابى بُرده در آمدم و به او گفتم: اى بلال! پدرت از جدّت از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله برايم حديث كرد كه ايشان فرمود: «در جهنّم ، درّه‏اى است و در آن درّه ، چاهى است به نام "هَبهَب". بر خداى متعال است كه گردن‏فرازان را در آن ، جاى دهد» . پس زنهار كه تو از آنان باشى ، اى بلال !

۸۷۰. امام باقر عليه ‏السلام : در جهنّم ، درّه‏اى است كه به آن ، «غَسّاق» مى‏گويند و در آن ، سيصد و سى قصر است و در هر قصرى ، سيصد و سى اتاق و در هر اتاقى ، سيصد و سى كژدم و در نيش هر كژدمى ، سيصد و سى كيسه زهر كه اگر هر كژدمى از آنها
زهر خود را بر اهل جهنّم بپاشد ، زهرش همه آنها را جواب مى‏دهد .

1.واژه «عرفاء» در متن عربى ، جمع «عريف» است كه به شخصى در قبيله مى‏گويند كه مادون رئيس قبيله است و اوضاع و اخبار مردمش را به رئيس قبيله گزارش مى‏دهد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
576

۸۶۷. الكافي عن عمرو بن أبان : قالَ أبو عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام : مَن شَرِبَ مُسكِرا كانَ حَقّا عَلَى اللّه‏ِ عز و جلأن يَسقِيَهُ مِن طينَةِ خَبالٍ . قُلتُ : وما طينَةُ خَبالٍ ؟ فَقالَ : صَديدُ فُروجِ البَغايا . ۱

۸۶۸. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ عَلِيّا عليه ‏السلام قالَ : إنَّ في جَهَنَّمَ رَحا تَطحَنُ ، أفَلا تَسأَلونّي ما طَحنُها؟ فَقيلَ : وما طَحنُها يا أميرَ المُؤمِنينَ؟ فَقالَ عليه ‏السلام : العُلَماءُ الفَجَرَةُ ، وَالقُرّاءُ الفَسَقَةُ ، وَالجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ ، وَالوُزَراءُ الخَوَنَةُ ، وَالعُرَفاءُ الكَذَبَةُ .
وإنَّ فِي النّارِ لَمَدينَةً يُقالُ لَها : «الحَصينَةُ» ، أفَلا تَسأَلونّي ما فيها؟ فَقيلَ لَهُ : وما فيها يا أميرَالمُؤمِنينَ؟ قال عليه ‏السلام : فيها أيدِي النّاكِثينَ . ۲

۸۶۹. المستدرك على الصحيحين عن محمّد بن واسع : دَخَلتُ عَلى بِلالِ بنِ أبي بُردَةَ ، فَقُلتُ لَهُ : يا بِلالُ ، إنَّ أباكَ حَدَّثني عَن جَدِّكَ عَن رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله أنَّهُ قالَ : إنَّ في جَهَنَّمَ وادٍ ، في ذلِكَ الوادي بِئرٌ يُقالُ لَهُ : «هَبهَبٌ» ؛ حَقٌّ عَلَى اللّه‏ِ تَعالى أن يُسكِنَها كُلَّ جَبّارٍ ، فَإِيّاكَ أن تَكونَ مِنهُم يا بِلالُ ۳

۸۷۰. الإمام الباقر عليه ‏السلام : إنَّ في جَهَنَّمَ لَوادِيا يُقالُ لَهُ : «غَسّاقٌ» ، فيهِ ثَلاثونَ وثَلاثُمِئَةِ قَصرٍ ، في كُلِّ قَصرٍ ثَلاثونَ وثَلاثُمِئَةِ بَيتٍ ، في كُلِّ بَيتٍ ثَلاثونَ وثَلاثُمِئَةِ عَقرَبٍ ، في حُمَّةِ كُلِّ عَقرَبٍ ثَلاثونَ وثَلاثُمِئَةِ قُلَّةِ ۴ سَمٍّ ، لَو أنَّ عَقرَبا مِنها نَضَحَت (نَفَخَت) سَمَّها عَلى
أهلِ جَهَنَّمَ لَوَسِعَتهُم سَمّا! ۵

1.. الكافي : ج ۶ ص ۳۹۹ ح ۱۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۰۵ ح ۴۵۴ ، وسائل الشيعة : ج ۱۷ ص ۲۶۰ ح ۳۲۰۱۵ .

2.. ثواب الأعمال: ص ۳۰۲ ح ۱، الخصال: ص ۲۹۶ ح ۶۵ كلاهما عن مسعدة بن زياد، أعلام الدين: ص ۹۶، روضة الواعظين: ص ۵۵۶، بحارالأنوار: ج ۸ ص ۳۱۱ ح ۷۸.

3.. المستدرك على الصحيحين: ج ۴ ص ۶۳۹ ح ۸۷۶۵، سنن الدارمي: ج ۲ ص ۷۸۸ ح ۲۷۱۲ نحوه، المعجم الأوسط: ج ۴ ص ۳۷ ح ۳۵۴۸ وليس فيه ذيله، البعث والنشور: ص ۲۷۶ ح ۴۷۹، المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۸ ص ۹۸ ح ۴۳ وفيه «هبّهت» بدل «هبهب»، كنز العمّال: ج ۳ ص ۵۰۷ ح ۷۶۴۵.

4.. القُلَّة : إناء للعرب كالجرّة الكبيرة ، يتّسع قربتين أو أكثر (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۵۰۹ «قلل») .

5.. الزهد للحسين بن سعيد : ص ۱۰۰ ح ۲۷۲ عن أبي عبيدة ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۳۱۴ ح ۸۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14181
صفحه از 792
پرینت  ارسال به