567
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۴۹. ثواب الأعمال ـ به نقل از زيد بن على عليه ‏السلام ـ : امير مؤمنان عليه ‏السلام فرمود : «وقتى قيامت برپا شود ، خداوند ، بادى بدبو را به جريان مى‏اندازد كه اهل قيامت با آن ، اذيّت مى‏شوند ، تا جايى كه مى‏خواهد نفَس مردم را بند بياورد . منادى ندا مى‏دهد : آيا مى‏دانيد كه اين ، چه بويى بود كه شما را آزرد؟
مى‏گويند : نه . ما را به سختى آزرد و به هر يك از ما ، آسيبى جدّى رسانْد .
گفته مى‏شود : اين ، بوى زناكاران است كه با زناى بدون توبه ، به محضر خدا رسيده‏اند . پس لعنتشان كنيد كه خدا ، لعنتشان كند» .
[سپس] امير مؤمنان فرمود : «در موقف ، كسى نمى‏مانَد ، مگر اين كه زناكاران را لعنت مى‏كند» .

۱۲ / ۹

كم‏عذاب‏ترينِ مردم

۸۵۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : كم‏عذاب‏ترينِ دوزخيان در روز قيامت ، كسى است كه در گودى كف پاهايش اخگرى آتش مى‏نهند كه از [حرارت] آن ، مغزش به جوش مى‏آيد .

۸۵۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : كم‏عذاب‏ترينِ اهل آتش در روز قيامت، چنان است كه در گودى كف دو پايش ، دو اخگر آتش است كه از آنها مغزش مانند مخزن ديگِ تقطير ، مى‏جوشد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
566

۸۴۹. ثواب الأعمال عن زيد بن عليّ عليه ‏السلام : قالَ أميرُالمُؤمِنينَ عليه ‏السلام : إذا كانَ يومُ القِيامَةِ أهَبَّ اللّه‏ُ ريحا مُنتِنَةً يَتَأَذّى بِها أهلُ الجَمعِ ، حَتّى إذا هَمَّتَ أن تُمسِكَ بِأَنفاسِ النّاسِ ناداهُم مُنادٍ : هَل تَدرونَ ما هذِهِ الرّيحُ الَّتي قَد آذَتكُم؟ فَيَقولونَ : لا ، فَقَد آذَتنا وبَلَغَت مِنّا كُلَّ مَبلَغٍ ! قالَ : فَيُقالُ : هذِهِ الرّيحُ ريحُ فُروجِ الزُّناةِ الَّذينَ لَقُوا اللّه‏َ بِالزِّنا ثُمَّ لَم يَتوبوا ، فَالعَنوهُم لَعَنَهُمُ اللّه‏ُ . قالَ : فَلا يَبقى فِي المَوقِفِ أحَدٌ إلّا قالَ : اللّهُمَّ العَنِ الزُّناةَ . ۱

۱۲ / ۹

أهوَنُ النّاسِ عَذابا

۸۵۰. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ أهوَنَ أهلِ النّارِ عَذابا يَومَ القِيامَةِ لَرَجُلٌ توضَعُ في أخمَصِ ۲ قَدَمَيهِ جَمرَةٌ يَغلي مِنها دِماغُهُ . ۳

۸۵۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ أهوَنَ أهلِ النّارِ عَذابا يَومَ القِيامَةِ رَجُلٌ عَلى أخمَصِ قَدَمَيهِ جَمرَتانِ ، يَغلي مِنهُما دِماغُهُ كَما يَغلِي المِرْجَلُ ۴ بِالقُمْقُمِ ۵ . ۶

1.ثواب الأعمال : ص ۳۱۲ ح ۲ ، المحاسن : ج ۱ ص ۱۹۴ ح ۳۳۳ ، روضة الواعظين : ص ۵۰۷ ، بحارالأنوار : ج ۷ ص ۲۱۷ ح ۱۲۱ وراجع : كنزالعمّال : ج ۵ص ۴۵۵ ح ۱۳۵۹۴ .

2.. الأخمَصُ من القدم : الموضع الذي لا يلصق بالأرض منها عند الوط‏ء (النهاية : ج ۲ ص ۸۰ «خمص») .

3.. صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۴۰۰ ح ۶۱۹۳ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۱۹۶ ح ۳۶۳ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۷۱۶ ح ۲۶۰۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۳۸۶ ح ۱۸۴۴۱ وفيها «جمرتان» بدل «جمرة» ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۲۲۵ ح ۸۷۳ كلّها عن النعمان بن بشير ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۸ ح ۳۹۵۱۲ .

4.. المِرْجَل : الإناء الذي يُغلى فيه الماء ، سواء كان من حديد أو صُفْر أو حجارة أو خزف . والميم زائدة ، قيل : لأنّه إذا نُصب كأنّه اُقيم على أرجل (النهاية : ج ۴ ص ۳۱۵ «مرجل») .

5.. القُمْقُم : ما يُسخّن فيه الماء من نحاس وغيره ، ويكون ضيِّق الرأس (النهاية : ج ۴ ص ۱۱۰ «قمم») .

6.. صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۴۰۰ ح ۶۱۹۴ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۲۵ ح ۸۷۳۳ ، البعث والنشور : ج ۲۸۲ ص ۴۹۳ كلّها عن النعمان بن بشير ، كنزالعمّال : ج ۱۴ ص ۵۲۷ ح ۳۹۵۰۸ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13321
صفحه از 792
پرینت  ارسال به