561
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۴۱. المستدرك على الصحيحين ـ به نقل از عبد اللّه‏ بن مسعود ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «هيچ نيكوكارى از مسلمان و كافر، نيكى نمى‏كند ، مگر آن كه خداوند به او پاداش مى‏دهد».
گفتيم : اى پيامبر خدا ! پاداش خدا به كافر چيست؟
فرمود: «اگر صله رحمى كرده يا صدقه‏اى داده يا كار نيكى كرده باشد ، خداوند به او مال و فرزند و سلامت و مانند اينها پاداش مى‏دهد» .
گفتيم : پاداشش در آخرت چيست؟
فرمود: «عذابى تخفيف‏يافته» .
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله سپس اين آيه را خواند: «فرعونيان را در سخت‏ترين عذاب در آوريد» .

۸۴۲. امام صادق عليه ‏السلام : خواندن قرآن از روى آن، عذاب پدر و مادر را سبُك مى‏گرداند ، اگرچه آن دو كافر باشند.

۱۲ / ۸

آنان كه دوزخيان ، از دستشان آزار مى‏كِشند !

۸۴۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : چهار دسته‏اند كه دوزخيان با آن كه خود در عذاب‏اند ، از آنها آزار مى‏بينند ، در دوزخ ، به آنها آب جوش نوشانده مى‏شود و صداى آه و وا ويلا ، سر مى‏دهند . دوزخيان به همديگر مى‏گويند : اينان را چه مى‏شود كه ما را آزار مى‏دهند ، با اين كه خود در اذيّتيم؟! مردى آويزان در تابوتى از اَخگر ؛ مردى كه معده و روده‏اش را مى‏كِشد ؛ مردى كه از دهانش چرك و خونْ جارى است ؛ و مردى ديگر كه گوشت او را مى‏خورَد .
به آويزانِ در تابوت ، گفته مى‏شود : اين دور از رحمت خدا را چه شده كه ما را ـ به رغمِ رنجى كه داريم ـ آزار مى‏دهد؟
مى‏گويد : اين دور از رحمت خدا ، مُرد ، در حالى كه اموال مردم بر عهده‏اش بود و چيزى نداشت تا آنها را پس بدهد و راه رهايى هم نداشت و وفاى به عهد نكرد .
آن گاه به آن كه روده و معده‏هايش را با خود مى‏كِشد ، گفته مى‏شود : اين دور از رحمت خدا را چه شده كه ما را ـ به رغمِ رنجى كه داريم ـ آزار مى‏دهد؟
مى‏گويد : اين دور از رحمت خدا ، باكى نداشت كه بول به بدنش ترشّح كند .
سپس به آن كه از دهانش چرك و خون جارى است ، گفته مى‏شود : اين دور از رحمت خدا را چه شده كه ما را ـ به رغم رنجى كه داريم ـ آزار مى‏دهد؟
مى‏گويد : اين دور از رحمت خدا ، نقلِ قول مى‏كرد . به هر سخن بدى مى‏نگريست و با آن ، فساد به پا مى‏كرد و آن را نقل مى‏نمود .
و به آن كه گوشتش را مى‏خورَد ، گفته مى‏شود : اين دورترين از رحمت را چه شده كه ما را ـ به رغمِ رنجى كه داريم ـ آزار مى‏دهد؟
مى‏گويد : اين دورترين از رحمت ، با غيبت كردن ، گوشت مردم را مى‏خورد و در پىِ سخن‏چينى بود .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
560

۸۴۱. المستدرك على الصحيحين عن عبداللّه‏ بن مسعود : عَنِ النَّبِيِّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله قالَ : ما أحسَنَ مُحسِنٌ مِن مُسلِمٍ ولا كافِرٍ إلّا أثابَهُ اللّه‏ُ . قالَ : فَقُلنا : يا رَسولَ اللّه‏ِ ، ما إثابَةُ اللّه‏ِ الكافِرَ ؟ قالَ : إن كانَ قَد وَصَلَ رَحِما ، أو تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ ، أو عَمِلَ حَسَنَةً ؛ أثابَهُ اللّه‏ُ المالَ وَالوَلَدَ وَالصِّحَّةَ وأشباهَ ذلِكَ . قالَ : فَقُلنا : ما إثابَتُهُ فِي الآخِرَةِ ؟ فَقالَ : عَذابا دونَ العَذابِ ، قالَ : وقَرَأَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : «أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ» ۱ . ۲

۸۴۲. الإمام الصادق عليه ‏السلام : قِراءَةُ القُرآنِ فِي المُصحَفِ تُخَفِّفُ العَذابَ عَنِ الوالِدينَ ولَو كانا كافِرَينِ . ۳

۱۲ / ۸

مَن يَتَأَذّى بِهِم أهلُ النّارِ!

۸۴۳. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أربَعَةٌ يُؤذونَ أهلَ النّارِ عَلى ما بِهِم مِنَ الأَذى ، يُسقَونَ مِنَ الحَميمِ فِي الجَحيمِ ، يُنادونَ بِالوَيلِ وَالثُّبورِ ، فَيَقولُ أهلُ النّارِ بَعضُهُم لِبَعضٍ : ما بالُ هؤُلاءِ الأَربَعَةِ قَد آذَونا عَلى ما بِنا مِنَ الأَذى؟!
فَرَجُلٌ مُعَلَّقٌ في تابوتٍ مِن جَمرٍ ، ورَجُلٌ يَجُرُّ أمعاءَهُ ، ورَجُلٌ يَسيلُ فَوهُ قَيحا ودَما ، ورَجُلٌ يَأكُلُ لَحمَهُ .
فَيُقالُ لِصاحِبِ التابوتِ : ما بالُ الأَبعَدِ ؛ قَد آذانا عَلى ما بِنا مِنَ الأَذى؟ فَيَقولُ : إنَّ الأَبعَدَ ماتَ وفي عُنُقِهِ أموالُ النّاسِ ، لَم يَجِد لَها في نَفسِهِ أداءً ولا مَخلَصا ولا وَفاءً .
ثُمَّ يُقالُ لِلَّذي يَجُرُّ أمعاءَهُ : ما بالُ الأَبعَدِ قَد آذانا عَلى ما بِنا مِنَ الأَذى؟ فَيَقولُ : إنَّ الأَبعَدَ كانَ لا يُبالي أينَ أصابَ البَولُ مِن جَسَدِهِ .
ثُمَّ يُقالُ لِلَّذي يَسيلُ فَوهُ قَيحا ودَما : ما بالَ الأَبعَدِ ؛ قَد آذانا عَلى ما بِنا مِنَ الأَذى؟ فَيَقولُ : إنَّ الأَبعَدَ كانَ يُحاكي ، فَيَنظُرُ إلى كُلِّ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ فَيُفسِدُ بِها ويُحاكي بِها .
ثُمَّ يُقالُ لِلَّذي يَأكُلُ لَحمَهُ : ما بالُ الأَبعَدِ ؛ قَد آذانا عَلى ما بِنا مِنَ الأَذى؟ فَيَقولُ : إنَّ الأَبعَدَ كانَ يَأكُلُ لُحومَ النّاسِ بِالغيبَةِ ، ويَمشي بِالنَّميمَةِ . ۴

1.. فاطر : ۴۶ .

2.. المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۲۷۸ ح ۳۰۰۱ ، تهذيب الكمال : ج ۱۴ ص ۷۴ ح ۳۰۶۱ ، تفسير ابن كثير : ج ۷ ص ۱۳۸ ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۳۹ ح ۳۰۳۸ .

3.. الكافي : ج ۲ ص ۶۱۳ ح ۴ عن الحسن بن راشد عن جدّه ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۸۵۴ ح ۷۷۳۹ .

4.ثواب الأعمال : ص ۲۹۵ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۷۶ ح ۹۱۹ وفيه «فيسندها» بدل «فيفسد بها» وكلاهما عن حفص بن غياث ، كشف الريبة : ص ۹ وفيه «فيشيّدها» بدل «فيفسد بها» وكلّها عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۸۱ ح ۲ ؛ المعجم الكبير : ج ۷ ص ۳۱۰ ح ۷۲۲۶ ، الزهد لابن المبارك (الملحقات) : ص ۹۴ ح ۳۲۸ كلاهما عن شفي بن ماتع نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۷۱ ح ۴۳۹۷۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13977
صفحه از 792
پرینت  ارسال به