57
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸ . لَظى

هشتمين نام دوزخ ، «لَظى» است .

واژه‏شناسى «لظى»

برخى از واژه‏شناسان ، اين واژه را به زبانه و شعله خالص آتش ، تفسير كرده‏اند و برخى از آنان ، آن را به معناى آتش مى‏دانند . خليل بن احمد فراهيدى مى‏گويد :
لظى : هو اللهب الخالص . ۱
لظى ، شعله ناب (بدون دود) است .
امّا ابن منظور مى‏گويد :
اللظى : النار ، و قيل : اللهب الخالص ... و لظى : اسم جهنّم ، نعوذ باللّه‏ منها ، غير مصروف ، و هى معرفة لا تنوّن و لا تنصرف للعلميّة و التأنيث ، و سمّيت بذلك لأنّها أشدّ النيران . ۲
لظى ، آتش است و گفته شده شعله خالص است . لظى ، نام جهنّم است كه از آن به خدا پناه مى‏بريم . اين كلمه ، غير منصرف است و تنوين نمى‏گيرد . غير منصرف بودنش به خاطر علم بودن و مؤنّت بودن است . ناميده شدن دوزخ به «لظى» ، به سبب سخت‏ترين آتش بودن آن است .
بنا بر اين ، از نظر واژه‏شناسى ، كلمه «لظى» اگر با تنوين بيايد ، صفت آتش است ؛ ولى اگر بدون تنوين بيايد ، نام عام و يا نام خاصّ آن است . البته از بعضى احاديث استفاده مى‏شود كه لظى ، نام يكى از دركات جهنّم است . ۳

1.. العين : ج ۸ ص ۱۶۹ (مادّه «لظى») .

2.. لسان العرب : ج ۱۵ ص ۲۴۸ (مادّه «لظى»).

3.. ر . ك : ص ۳۷ ح ۲۲ .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
56

۷ . هاويه

هفتمين نام دوزخ ، «هاويه» است .

واژه‏شناسى «هاويه»

اين واژه در اصل ، از مادّه «هوى» به معناى افتادن به پايين و سقوط كردن از بلندى است . ابن فارس مى‏گويد :
الهاء و الواو و الياء : أصل صحيح يدلّ على خلوّ و سقوط ... و يقال : هوى الشيء يهوى : سقط . و هاوية : جهنّم ، لأنّ الكافر يهوى فيها . و الهاوية : كلّ مهواة ، و الهوّة : الوهدة العميقة . ۱
ه و ى ، ريشه صحيحى است كه بر رها شدن و فرو افتادن ، دلالت مى‏كند . گفته مى‏شود : «هوى الشى‏ء يهوى» ، يعنى : سقوط كرد . هاويه جهنّم ، براى اين است كه كافر در آن ، سقوط مى‏كند . هاويه ، به هر گودالى گفته مى‏شود . هوّه ، گودال عميق است .
بنا بر اين ، ناميده شدن جهنّم به «هاويه» ، بِدان جهت است كه تبهكاران در چنين جايگاه عميق و خطرناكى سقوط مى‏كنند .

واژه «هاويه» در قرآن و حديث

واژه «هاويه» تنها يك بار در قرآن آمده است :
«وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَ زِينُهُ * فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ * وَ مَآ أَدْرَلـكَ مَاهِيَهْ * نَارٌ حَامِيَةُ . ۲
و امّا كسى كه ترازوهايش سبُك است ، پناهگاهش «هاويه» است ! و تو چه مى‏دانى «هاويه» چيست ؟! آتشى است سوزان !»
.
كلمه «اُمّ» در اين آيه ، به معناى جايگاه و قرارگاه است. ۳ بنا بر اين ، معناى آيه ، اين است كه جايگاه كسانى كه اعمال نيك آنان وزن و ارزشى ندارد ، پرتگاه سوزان و عميق دوزخ است.
گفتنى است كه از برخى احاديث نيز استفاده مى‏شود كه در نام‏گذارى جهنّم به «هاويه» ، عميق بودن دوزخ و سقوط دوزخيان در آن ، مورد عنايت بوده است . ۴

1.. معجم مقاييس اللغة : ج ۶ ص ۱۵ .

2.. قارعه ، آيه ۸ ـ ۱۱ .

3.. ر . ك : الصحاح : ج ۶ ص ۲۵۳۹ .

4.. ر . ك : ص ۳۷ (فصل يكم : نام‏هاى دوزخ / هاويه «سياه چال») .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13346
صفحه از 792
پرینت  ارسال به