551
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

نظام دوزخ

۸۲۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : معذّب‏ترينِ دوزخيان ، كسى است كه از عدالت [و حق] ، سخن بگويد و خود ، خلاف آن ، عمل كند.

۸۲۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سخت‏ترين عذاب را در روز قيامت ، كسى دارد كه مردم در او خوبى ببينند ، در حالى كه از خوبى ، بى‏بهره است.

۸۲۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : روز قيامت، مردى را مى‏آورند و در آتش مى‏افكنند ، به طورى كه روده‏هايش در آتش مى‏ريزد و مانند اُلاغ آسياب ، دور خود مى‏چرخد. دوزخيان بر گرد او مى‏آيند و مى‏گويند: اى فلان! چرا به چنين روزى افتاده‏اى؟ مگر تو نبودى كه ما را امر به معروف و نهى از منكر مى‏كردى؟
مى‏گويد: شما را امر به معروف مى‏كردم ؛ ولى خودم آن را انجام نمى‏دادم، و شما را از منكر باز مى‏داشتم ؛ ولى خودم آن را انجام مى‏دادم .

۸۲۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : شبى كه به معراج برده شدم ، بر گروهى گذشتم كه لب‏هاى آنها را با قيچى‏هايى از آتش ، قيچى مى‏كردند. گفتم: اينها كيستند؟
گفتند: خطيبان دنيا كه مردم را به نيكى فرمان مى‏دادند و خود را از ياد مى‏بردند ، در حالى كه كتاب [خدا ]را مى‏خواندند . پس آيا تعقّل نمى‏كنند ؟ ۱

1.اشاره است به آيه ۴۴ سوره بقره .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
550

۸۲۵. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أشَدُّ أهلِ النّارِ عَذابا مَن وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَ إلى غَيرِهِ . ۱

۸۲۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أشَدُّ النّاسِ عَذابا يَومَ القِيامَةِ مَن يَرَى النّاسُ فيهِ خَيرا ولا خَيرَ فيهِ . ۲

۸۲۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يُجاءُ بِالرَّجُلِ يَومَ القِيامَةِ فَيُلقى فِي النّارِ ، فَتَندَلِقُ أقتابُهُ ۳ فِي النّارِ ، فَيَدورُ كَما يَدورُ الحِمارُ بِرَحاهُ ، فَيَجتَمِعُ أهلُ النّارِ عَلَيهِ فَيَقولونَ : أي فُلانُ ، ما شَأنُكَ؟ ألَيسَ كُنتَ تَأمُرُنا بِالمَعروفِ وتَنهانا عَنِ المُنكَرِ؟ قالَ : كُنتُ آمُرُكُم بِالمَعروفِ ولا آتيهِ ، وأنهاكُم عَنِ المُنكَرِ وآتيهِ . ۴

۸۲۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَرَرتُ لَيلَةَ اُسرِيَ بي عَلى قَومٍ تُقرَضُ شِفاهُهُم بِمَقاريضَ مِن نارٍ ، قالَ : قُلتُ : مَن هؤُلاءِ؟ قالوا : خُطَباءُ مِن أهلِ الدُّنيا ، كانوا يَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ ويَنسَونَ أنفُسَهُم ، وهُم يَتلونَ الكِتابَ ، أفَلا يَعقِلونَ ۵ ؟ ۶

1.. جامع الأحاديث للقمّي : ص ۲۳۳ ، الكافي : ج ۲ ص ۳۰۰ ح ۲ عن قتيبة الأعشى عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ، مستطرفات السرائر : ص ۱۶۳ ح ۱ عن خيثمة عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ، أعلام الدين : ص ۸۳ عن الإمام الصادق عليه ‏السلام وكلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۲۲۴ ح ۲ .

2.. الفردوس : ج ۱ ص ۳۶۱ ح ۱۴۵۸ عن ابن عمر ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۴۷۳ ح ۷۴۸۵ نقلاً عن أبي عبدالرحمن السلمي في الأربعين .

3.. فَتَندَلِق أقْتابُه ، الاِنْدِلاق : خروج الشيء من مكانه ؛ يريد خروج أمعائه من جوفه (النهاية : ج ۲ ص ۱۳۰ «دلق») .

4.. صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۱۹۱ ح ۳۰۹۴ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۲۹۱ ح ۵۱ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۱۸۳ ح ۲۱۸۴۳ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۱۶۲ ح ۲۰۲۰۹ كلّها عن اُسامة بن زيد ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۴ ح ۲۹۰۲۳ .

5.. إشارة إلى الآية ۴۴ من سورة البقرة .

6.. مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۲۴۲ ح ۱۲۲۱۲ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱ ص ۲۴۹ ح ۵۳ ، المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۸ ص ۴۴۶ ح ۷ ، مسند أبي يعلى : ج ۴ ص ۱۱۱ ح ۳۹۷۹ كلّها عن أنس ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۲۰۹ ح ۲۹۱۰۶ ؛ مجمع البيان : ج ۱ ص ۲۱۵ عن أنس وليس فيه «وهم يتلون الكتاب أفلا يعقلون» ، إرشاد القلوب : ص ۱۶ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۲۲۳ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14282
صفحه از 792
پرینت  ارسال به