توضيحى درباره حكم ساختن مجسّمه
احاديث فراوانى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ، در كتب روايى شيعه و اهل سنّت نقل شده ونيز احاديث متعدّدى از ائمه اهل بيت عليهم السلام مبنى بر حرمت مجسمه سازى انسان و حيوانات و موجودات زنده آمده است . ۱
اكثر فقهاى مذاهب اسلامى اعمّ از اهل سنّت و اماميّه، بر اساس اين روايات فراوان، فتوا به حرمت مجسمه سازى موجود زنده دادهاند وحتّى برخى فقهاى شيعه مانند صاحب «جواهر» ۲ ، و شيخ انصارى ۳ در كتاب«المكاسب» و آيتاللّه خويى در «مصباح الفقاهة» ۴ و فقهاىاهل سنّت مانند عبد الرحمن جزيرى در «الفقه على المذاهب الأربعة» ۵ و دكتر وهبه زحيلى در «الفقه الإسلامى» ۶ ادّعاى اجماع كردهاند.
امّا برخى فقهاى متقدّم اماميّه مانند شيخ طوسى در تفسير «التبيان» ۷ و طبرسى در «مجمع البيان» ۸ قائل به كراهت شده و حرمت را اختصاص به بتسازى دادهاند . از معاصران نيز برخى از فقها نيز همين گونه فتوا دادهاند. ۹
منشأ اين اختلاف فتوا ، اختلاف برداشت در موقّت بودن حكم حرمت مجسمه سازى و صورتگرى است كه در احاديث متعدّد از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمّه اهل بيت عليهم السلام رسيده است. گروه اوّل از فقها آن حكم را يك تكليف ثابت دانستهاند ؛ امّا گروه دوم آن را حكم موقّت و مختص به شرايط صدر اسلام دانستهاند كه هنوز رسوبات بتپرستى در ذهن مسلمانان وجود داشته و احيانا با نقّاشى و مجسمه سازى ، معبودهاى مشركان و تكريم و احترام و تقديس آنان، و جلوههاى شرك و بتپرستى گاه و بى گاه بروز مىكرده است.
يكى از فقهاى معاصر مىگويد :
ظاهر گروهى از احاديث آن است كه تحريم مجسّمهسازى و نقّاشى صُوَر انسان وحيوان به خاطر مبارزه با ترويج بتپرستى آن زمان بوده است. شدّت لحن اين روايات در توبيخ صورتگرى و تعيين عذابهاى شديد براى نقّاشان و مجسّمهسازان ، شاهدى است بر اينكه مقصود ، صورتگرى عادى نيست، مانند: «أشدّ الناس عذابا يوم القيامة رجل قتل نبيّا أو قتله نبيّ ورجل يضلّ الناس بغير علم ومصوّر التماثيل؛ شديدترين عذاب روز قيامت ، براى كسى است كه پيامبرى را به قتل برساند، يا پيامبرى او را مستحق قتل بداند و او را بكشد و كسى كه مردم را به خاطر جهل و ناآگاهى گمراه سازد، و نيز كسى كه مجسّمهسازى كند». ۱۰
روشن است كه اين عذابهاى بسيار سخت ، تناسبى با هر نقّاشى و مجسّمهسازىاى ندارد، زيرا گناه اين كارهايى كه به صورت عادى (غير بت پرستى) از آدمكشى و زنا و شرابخوارى و ديگر كبائر بيشتر نيست، چگونه هم طراز با پيامبر كُشى است؟ بنا بر اين ، مقصود از اين صورتگرى بايد چيزى باشد كه واقعا همسنگ و برابر پيامبر كشى و جنگ با خدا و خروج از دين باشد كه همان «بت سازى» است ۱۱ . ۱۲
1.ر . ك : شرح نووى بر صحيح مسلم : ج ۱۳ و ۱۴ ص ۳۲۹ ح ۲۱۰۶ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۵۶۰ ـ ۵۶۳ .
2.جواهر الكلام : ج ۲۲ ص ۴۱ .
3.مكاسب محرمه (شيخ انصارى) : مسألة ۴ از مسائل «النوع الرابع ما يحرم الاكتساب به لكونه عملاً محرّما فى نفسه» .
4.مصباح الفقاهة (آية اللّه خويى) : ج ۱ ص ۲۸۶ .
5.الفقه على المذاهب الأربعة : ج ۲ ص ۳۹ ح ۴۱ .
6.الفقه الإسلامى وادلّته : ج ۴ ص ۲۶۷۴ .
7.التبيان فى تفسير القرآن : ج ۱ ص ۲۳۶ .
8.مجمع البيان : ج ۱ ص ۲۱۲ ذيل آيه ۵۱ سوره بقره .
9.أنوار الفقاهة (المكاسب المحرّمة) : ص ۱۱۳ .
10.مستدرك الوسائل : ج ۱۳ ص ۲۱۰ ح ۴ باب ۷۵ (أبواب ما يكتسب به) .
11.المكاسب : ج ۱ ص ۱۶۹ .
12.اين متن برگرفته از دائرة المعارف فقه مقارن ، آيت اللّه ناصر مكارم شيرازى : ج ۱ ص ۳۵۹ بند ۳ مىباشد .