547
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

توضيحى درباره حكم ساختن مجسّمه

احاديث فراوانى از پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، در كتب روايى شيعه و اهل سنّت نقل شده ونيز احاديث متعدّدى از ائمه اهل بيت عليهم ‏السلام مبنى بر حرمت مجسمه سازى انسان و حيوانات و موجودات زنده آمده است . ۱
اكثر فقهاى مذاهب اسلامى اعمّ از اهل سنّت و اماميّه، بر اساس اين روايات فراوان، فتوا به حرمت مجسمه سازى موجود زنده داده‏اند وحتّى برخى فقهاى شيعه مانند صاحب «جواهر» ۲ ، و شيخ انصارى ۳ در كتاب«المكاسب» و آيت‏اللّه‏ خويى در «مصباح الفقاهة» ۴ و فقهاى‏اهل سنّت مانند عبد الرحمن جزيرى در «الفقه على المذاهب الأربعة» ۵ و دكتر وهبه زحيلى در «الفقه الإسلامى» ۶ ادّعاى اجماع كرده‏اند.
امّا برخى فقهاى متقدّم اماميّه مانند شيخ طوسى در تفسير «التبيان» ۷ و طبرسى در «مجمع البيان» ۸ قائل به كراهت شده و حرمت را اختصاص به بت‏سازى داده‏اند . از معاصران نيز برخى از فقها نيز همين گونه فتوا داده‏اند. ۹
منشأ اين اختلاف فتوا ، اختلاف برداشت در موقّت بودن حكم حرمت مجسمه سازى و صورتگرى است كه در احاديث متعدّد از پيامبر اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و ائمّه اهل بيت عليهم ‏السلام رسيده است. گروه اوّل از فقها آن حكم را يك تكليف ثابت دانسته‏اند ؛ امّا گروه دوم آن را حكم موقّت و مختص به شرايط صدر اسلام دانسته‏اند كه هنوز رسوبات بت‏پرستى در ذهن مسلمانان وجود داشته و احيانا با نقّاشى و مجسمه سازى ، معبودهاى مشركان و تكريم و احترام و تقديس آنان، و جلوه‏هاى شرك و بت‏پرستى گاه و بى گاه بروز مى‏كرده است.
يكى از فقهاى معاصر مى‏گويد :
ظاهر گروهى از احاديث آن است كه تحريم مجسّمه‏سازى و نقّاشى صُوَر انسان وحيوان به خاطر مبارزه با ترويج بت‏پرستى آن زمان بوده است. شدّت لحن اين روايات در توبيخ صورتگرى و تعيين عذاب‏هاى شديد براى نقّاشان و مجسّمه‏سازان ، شاهدى است بر اينكه مقصود ، صورتگرى عادى نيست، مانند: «أشدّ الناس عذابا يوم القيامة رجل قتل نبيّا أو قتله نبيّ ورجل يضلّ الناس بغير علم ومصوّر التماثيل؛ شديدترين عذاب روز قيامت ، براى كسى است كه پيامبرى را به قتل برساند، يا پيامبرى او را مستحق قتل بداند و او را بكشد و كسى كه مردم را به خاطر جهل و ناآگاهى گمراه سازد، و نيز كسى كه مجسّمه‏سازى كند». ۱۰
روشن است كه اين عذاب‏هاى بسيار سخت ، تناسبى با هر نقّاشى و مجسّمه‏سازى‏اى ندارد، زيرا گناه اين كارهايى كه به صورت عادى (غير بت پرستى) از آدم‏كشى و زنا و شرابخوارى و ديگر كبائر بيشتر نيست، چگونه هم طراز با پيامبر كُشى است؟ بنا بر اين ، مقصود از اين صورتگرى بايد چيزى باشد كه واقعا هم‏سنگ و برابر پيامبر كشى و جنگ با خدا و خروج از دين باشد كه همان «بت سازى» است ۱۱ . ۱۲

1.ر . ك : شرح نووى بر صحيح مسلم : ج ۱۳ و ۱۴ ص ۳۲۹ ح ۲۱۰۶ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۵۶۰ ـ ۵۶۳ .

2.جواهر الكلام : ج ۲۲ ص ۴۱ .

3.مكاسب محرمه (شيخ انصارى) : مسألة ۴ از مسائل «النوع الرابع ما يحرم الاكتساب به لكونه عملاً محرّما فى نفسه» .

4.مصباح الفقاهة (آية اللّه‏ خويى) : ج ۱ ص ۲۸۶ .

5.الفقه على المذاهب الأربعة : ج ۲ ص ۳۹ ح ۴۱ .

6.الفقه الإسلامى وادلّته : ج ۴ ص ۲۶۷۴ .

7.التبيان فى تفسير القرآن : ج ۱ ص ۲۳۶ .

8.مجمع البيان : ج ۱ ص ۲۱۲ ذيل آيه ۵۱ سوره بقره .

9.أنوار الفقاهة (المكاسب المحرّمة) : ص ۱۱۳ .

10.مستدرك الوسائل : ج ۱۳ ص ۲۱۰ ح ۴ باب ۷۵ (أبواب ما يكتسب به) .

11.المكاسب : ج ۱ ص ۱۶۹ .

12.اين متن برگرفته از دائرة المعارف فقه مقارن ، آيت اللّه‏ ناصر مكارم شيرازى : ج ۱ ص ۳۵۹ بند ۳ مى‏باشد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
546
  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13664
صفحه از 792
پرینت  ارسال به