517
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

فصل دوازدهم : نظام دوزخ

۱۲ / ۱

ورود به دوزخ و خروج از آن

قرآن

«به پروردگارت سوگند كه هر آينه آنان را با شيطان‏ها محشور خواهيم كرد . سپس در حالى كه به زانو در آمده‏اند ، آنان را گرداگرد دوزخ ، حاضر خواهيم ساخت. آن گاه ، از هر دسته‏اى، كسانى از آنان را كه بر خداى مهربان سركش‏تر بوده‏اند ، بيرون خواهيم كشيد. پس از آن، به كسانى كه براى رفتن به آن (دوزخ) سزاوارترند ، خود داناتريم. و هيچ كس از شما نيست ، مگر اين كه وارد آن مى‏شود . اين امر ، همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است. سپس كسانى را كه پرهيزگار بوده‏اند ، مى‏رهانيم و ستمكاران را در آن [دوزخ] به زانو درافتاده رها مى‏كنيم».

حديث

۷۸۶. مسند ابن حنبل ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه‏ ـ : از پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله شنيدم كه مى‏فرمايد: «ورود ، به معناى داخل شدن است . ۱ هيچ نيكوكار و بدكارى نيست ، مگر اين كه به دوزخ مى‏رود ؛ امّا همچنان كه آتش بر ابراهيم سرد شد ، دوزخ نيز بر مؤمن سرد و خنك مى‏گردد ، تا جايى كه آتش» يا فرمود: دوزخ «از سردىِ آنان فريادش بلند مى‏شود . سپس خداوند ، پرهيزگاران را مى‏رهاند و ستمكاران را از پافتاده ، در آن رها مى‏كند» .

1.يعنى كلمه «وارد» كه در آيه بالا آمده ، به معناى داخل شونده است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
516

الفَصلُ الثاني عشر: نِظامُ جَهَنَّمَ

۱۲ / ۱

وُرودُ جَهَنَّمَ وَالخُروجُ مِنها

الكتاب

«فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا * ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمانِ عِتِيًّا * ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِيًّا * وَ إِن مِّنكُمْ إلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا * ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا» . ۱

الحديث

۷۸۶. مسند ابن حنبل عن جابر بن عبداللّه‏ : سَمِعتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله يَقولُ : الوُرودُ الدُّخولُ ؛ لا يَبقى بَرٌّ ولا فاجِرٌ إلّا دَخَلَها ، فَتَكونُ عَلَى المُؤمِنِ بَردا وسَلاما كَما كانَت عَلى إبراهيمَ ، حَتّى إنَّ لِلنّارِ ـ أو قالَ : لِجَهَنَّمَ ـ ضَجيجا مِن بَردِهِم ، ثُمَّ يُنَجِّي اللّه‏ُ الَّذينَ اتَّقَوا وَيَذَرُ الظّالِمينَ فيها جِثِيّا . ۲

1.. مريم : ۶۸ ـ ۷۲ .

2.. مسندابن حنبل : ج ۵ ص ۸۰ ح ۱۴۵۲۷ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۳۰ ح ۸۷۴۴ وفيه «نزفها» بدل «بردهم» ، نوادر الاُصول : ج ۱ ص ۷۳ ، الفردوس : ج ۴ ص ۴۳۷ ح ۷۲۷۰ ، كنزالعمّال : ج ۲ ص ۸ ح ۲۹۱۱ ؛ مجمع البيان : ج ۶ ص ۸۱۲ ، بحارالأنوار : ج ۸ ص ۲۴۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14001
صفحه از 792
پرینت  ارسال به