51
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۴ . سَقَر

چهارمين نام دوزخ ، «سَقَر» است .

واژه‏شناسى «سَقَر»

واژه «سقر» در اصل به معناى سوختن و دگرگون شدن به وسيله آتش است . ابن فارِس مى‏گويد :
السين و القاف و الراء أصل يدلّ على إحراق أو تلويح بنار ، يقال : سقرتْهُ الشمس ، إذا لوّحته . ۱
س ق ر ، ريشه‏اى است كه بر سوزاندن يا داغ كردن با آتش ، دلالت دارد . گفته مى‏شود . «سقرته الشمس»، يعنى آفتاب ، او را داغ كرد .
بعضى اين واژه را عربى مى‏دانند و بر اين باورند كه وجه تسميه آتش دوزخ به «سقر» ، اين است كه جسم را ذوب مى‏نمايد؛ ۲
ولى برخى ديگر معتقدند كه اين نام ، عجمى است . ۳

واژه «سقر» در قرآن و حديث

در قرآن ، چهار بار كلمه «سقر» به كار رفته ۴ و در همه موارد ، مقصود از آن ، آتش دوزخ است . در يكى از اين موارد ، «سقر» چنين تعريف شده است :
«وَ مَآ أَدْرَلـكَ مَا سَقَرُ * لَا تُبْقِى وَ لَا تَذَرُ * لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشَرِ . ۵
و تو نمى‏دانى «سقر» چيست ؟ [آتشى است كه] نه چيزى را باقى مى‏گذارد و نه چيزى را رها مى‏سازد»
.
اين تعريف ، نشان مى‏دهد كه در نام‏گذارى دوزخ به «سقر» ، ريشه لغوى آن مورد توجّه بوده است .
با عنايت به اين كه آيات ياد شده ، بيانگر جايگاه يكى از سران شرك و كفر يعنى وليد بن مغيره است ، مى‏توان گفت : «سقر» در دوزخ ، نام جايگاهى است كه عذاب آن ، بيش از ساير مكان‏هاى دوزخ است . به اين معنا در شمارى از احاديث ، تصريح شده است . ۶

1.. معجم مقاييس اللغة : ج ۳ ص ۸۶ .

2.. ر . ك : النهاية : ج ۲ ص ۳۷۷ ، لسان العرب : ج ۴ ص ۳۷۲ .

3.. ر . ك : الصحاح : ج ۲ ص ۶۸۷ .

4.. قمر : آيه ۴۸ ، مدّثر : آيه ۲۶ و ۲۷ و ۴۲ .

5.. مدّثر : آيه ۲۷ ـ ۲۹ .

6.. ر . ك : ص ۳۱ (فصل يكم : نام‏هاى دوزخ / سقر) .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
50
  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13301
صفحه از 792
پرینت  ارسال به