49
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

واژه «نار» در قرآن و حديث

در قرآن ، كلمه «نار (بدون الف و لام)» و «النار (با الف و لام)» در مجموع ، ۱۴۵ بار تكرار شده است كه در ۱۱۸ مورد ، آتش جهنّم ، دو مورد ، آتش برزخ و ۲۵ مورد ، معانى مختلف آتش دنيا ، مراد است . كاربردهاى آتش در قرآن را بدين سان مى‏توان خلاصه كرد :
۱ . آتش ، به عنوان يكى از نشانه‏هاى توحيد، ۱
۲ . آتش ، مبدأ آفرينش جن و شيطان، ۲
۳ . آتش ، مبدأ مشاهدات موسى عليه ‏السلام در آغاز نبوّت، ۳
۴ . آتشى كه ابراهيم عليه ‏السلام در آن افكنده شد ، ۴
۵ . مَثَل زدن به آتش، ۵
۶ . آتش جنگ، ۶
۷ . آتش گرفتارى‏ها و سختى‏هاى دنيا، ۷
۸ . آتش گناه، ۸
۹ . آتش برزخ، ۹
۱۰ . آتش دوزخ. ۱۰
گفتنى است كه در قرآن ، كلمه «نار» ، هنگامى كه براى آتش دوزخ به كار رفته ، با كلمه «جهنّم» تركيب گرديده است . در احاديث نيز كلمه «نار» مكرّر در آتش دوزخ به كار رفته است .

1.. يس : آيه ۸۰ ، واقعه : آيه ۷۱ .

2.. اعراف : آيه ۱۲ ، ص : آيه ۷۶ ، الرحمن : آيه ۱۵ ، حجر : آيه ۲۷ .

3.. قصص : آيه ۲۹ ، طه : آيه ۱۰ ، نمل : آيه ۷ ـ ۸ .

4.. انبيا : آيه ۶۹ ، عنكبوت : آيه ۲۴ .

5.. بقره : آيه ۱۷ ، ۲۶۶ .

6.. مائده : آيه ۶۴ .

7.. آل عمران : آيه ۱۸۳ .

8.. بقره : آيه ۱۷۴ ، نساء : آيه ۱۰ .

9.. غافر : آيه ۴۶ ، الرحمن : آيه ۳۵ .

10.. بقره : آيه ۱۲۶ و ۱۶۷ و ۱۷۵ و ۲۱۷ و ۲۲۱ و ۲۵۷ و ۲۷۵ و ... .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
48

واژه «جحيم» در قرآن و حديث

در قرآن كريم ، واژه «جحيم» ، ۲۶ بار تكرار شده كه ۲۵ بار ، در آتش دوزخ و يك بار در آتشى كه نمروديان افروختند و حضرت ابراهيم عليه ‏السلام را در آن افكندند ، به كار رفته است . در احاديث نيز اين واژه، مكرّر در معناى آتش دوزخ ، به كار رفته است .
بنا بر اين ، قرآن و حديث ، اين واژه را در معناى لغوى آن به كار برده‏اند .

۳ . نار

سومين نام دوزخ ، «نار» است .

واژه‏شناسى «نار»

كلمه «نار» و «نور» از نگاه برخى از واژه‏شناسان عرب ، به يك ريشه مى‏رسند . ابن فارس در اين باره مى‏گويد :
النون و الواو و الراء أصل صحيح يدلّ على إضاءة و اضطراب و قلّة ثبات . منه النور
و النار ، سمّيا بذلك من طريقة الإضاءة ، و لأنّ ذلك يكون مضطربا سريع الحركة . ۱
ن و ر ، يك ريشه صحيح است كه بر روشنى و موج و كم‏ثباتى دلالت مى‏كند . از همين ريشه‏اند نار و نور ، و ناميده شدنشان به اين نام ، از اين روست كه نورافشان‏اند ، و اين از آن جهت است كه موّاج و شتابان‏اند .
برخى از پژوهشگران در تبيين رابطه «نار» و «نور» گفته‏اند :
إنّ الضوء و الحرارة متلازمان ؛ فإنّهما يتحصّلان من التموّج و الاهتزاز الشديد فى ذرّات الشى‏ء و داخله. فإذا كان النظر إلى جهة الضوء يقال : إنّه نور و يطلق عليه النور ، و إذا لوحظ النظر إلى جهة الحرارة يطلق عليه النار و يناسبها وجود الألف الدالّ على التشعشع و الارتفاع و التلألؤ . ۲
روشنى و حرارت ، همراه هميشگى‏اند ، كه از موج و حركت تند در ذرّات و داخل يك شى‏ء به دست مى‏آيند . وقتى به حيث نور آن نگريسته شود ، به آن نور گفته مى‏شود ، و بر آن ، «نور» اطلاق مى‏گردد ، و وقتى كه به حيث گرمايش آن نگريسته شود ، به آن «نار» گفته مى‏شود . و وجود الف د رنار ، كه دلالت بر شعاع و رفعت و برافروختگى دارد ، با آن مناسبت دارد .

1.. معجم مقاييس اللغة : ج ۵ ص ۳۶۸ .

2.. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم : ج ۱۲ ص ۲۷۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10842
صفحه از 792
پرینت  ارسال به