485
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۱ / ۲۰

حج گزاردن

۷۱۴. امام على عليه ‏السلام : زيارت خانه خدا ، امان از عذاب دوزخ است .

۱۱ / ۲۱

جهاد كردن

۷۱۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس به اندازه فاصله ميان دو بار دوشيدن شتر، ۱ در راه خدا بجنگد ، خداوند ، آتش [دوزخ] را بر چهره او حرام مى‏كند.

۷۱۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : با دلِ ۲ هيچ مرد مسلمانى ، غبار [جنگ و جهاد] در راه خدا نياميخت ، مگر آن كه خداوند ، آتش [دوزخ] را بر او حرام گردانيد.

۷۱۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس به اندازه فاصله ميان دو بار دوشيدن شتر، جهاد (/ مرزبانى) كند ، خداوند ، او را بر آتش [دوزخ ]حرام مى‏گردانَد .

۷۱۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : غبار [جهاد] در راه خدا و دود دوزخ ، هرگز در درون بنده‏اى با هم جمع نمى‏شوند.

۷۱۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر گاه غبار [جهاد] در راه خدا ، در بينىِ بنده‏اى بنشيند، آتش دوزخ ، هرگز با او تماس پيدا نخواهد كرد .

1.عبارت «فَواق ناقة» كه در متن عربى حديث آمده ، به فاصله ميان دوشيدن شتر مى‏گويند ، بدين ترتيب كه شتر را مى‏دوشند ، سپس بچّه‏اش را رها مى‏كنند تا اندكى پستان او را بمكد تا دوباره ، پستان به شير بيايد . آن گاه ، شروع به دوشيدنِ مجدّد آن مى‏كنند. به كار بردن تعبير «فاصله ميان دو بار دوشيدن شتر» كنايه از حدّ اقل زمان است .

2.شايد مراد از دل، جوف و حلق باشد، چنان كه در روايت ديگرى اين تعبير ، آمده است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
484

۱۱ / ۲۰

الحَجُّ

۷۱۴. الإمام عليّ عليه ‏السلام : زِيارَةُ بَيتِ اللّه‏ أمنٌ مِن عَذابِ جَهَنَّمَ . ۱

۱۱ / ۲۱

الجِهادُ

۷۱۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن قاتَل في سَبيلِ اللّه‏ِ عز و جل فَواقَ ناقَةٍ ۲ حَرَّمَ اللّه‏ُ عَلى وَجهِهِ النّارَ . ۳

۷۱۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ما خالَطَ قَلبَ امرِىً?مُسلِمٍ رَهَجٌ ۴ في سَبيلِ اللّه‏ِ إلّا حَرَّمَ اللّه‏ُ عَلَيهِ النّارَ . ۵

۷۱۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن رابَطَ فَواقَ ناقَةٍ حَرَّمَهُ اللّه‏ُ عَلَى النّارِ . ۶

۷۱۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لا يَجتَمِعُ غُبارٌ في سَبيلِ اللّه‏ِ ودُخانُ جَهَنَّمَ في جَوفِ عَبدٍ أبَدا . ۷

۷۱۹. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لا يَجتَمِعُ غُبارٌ في مَنخَرَي عَبدٍ في سَبيلِ اللّه‏ِ فَتَمَسَّهُ النّارُ أبَدا . ۸

1.غرر الحكم: ح ۵۴۷۳، عيون الحكم والمواعظ: ص ۲۷۶ ح ۵۰۲۵.

2.فَوَاقُ ناقة: ما بين الحلبتين من الوقت، أو ما بين فتح يدك وقبضها على الضرع (مجمع البحرين: ج ۳ ص ۱۴۲۳ «فوق»).

3.مسند ابن حنبل: ج ۷ ص ۱۱۴ ح ۱۹۴۶۱ عن عمرو بن عبسة، كنز العمّال: ج ۴ ص ۲۸۱ ح ۱۰۴۹۴.

4.الرَّهَجْ: الغُبَار (النهاية: ج ۲ ص ۲۸۱ «رهج»).

5.مسند ابن حنبل: ج ۹ ص ۳۶۹ ح ۲۴۶۰۲، الدّر المنثور: ج ۱ ص ۵۹۹ نقلاً عن الطبراني وكلاهما عن عائشة، كنز العمّال: ج ۴ ص ۳۰۵ ح ۱۰۶۲۳.

6.كنز العمّال: ج ۴ ص ۳۰۷ ح ۱۰۶۳۴ نقلاً عن العقيلي في الضعفاء عن عائشة.

7.سنن النسائي: ج ۶ ص ۱۳، سنن ابن ماجة: ج ۲ ص ۹۲۷ ح ۲۷۷۴ نحوه، الأدب المفرد:ص ۹۲ ح ۲۸۱، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۲۴۸ ح ۸۵۲۰ وفيه «وجه» بدل «جوف»، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۸۲ ح ۲۳۹۵ ، السنن الكبرى: ج ۹ ص ۲۷۱ ح ۵۰۸۱۸ كلّها عن أبي هريرة، كنز العمّال: ج ۴ ص ۲۹۵ ح ۱۰۵۶۶ ؛ عدّة الداعي : ص ۱۵۵ نحوه، مستدرك الوسائل: ج ۱۱ ص ۱۳ ح ۱۲۲۹۳ .

8.كنز العمّال: ج ۴ ص ۳۲۰ ح ۱۰۷۰۱ نقلاً عن الشيرازى في الألقاب عن عثمان.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13953
صفحه از 792
پرینت  ارسال به