461
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۱ / ۸

محبّت خدا

۶۵۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : به خدا سوگند كه خداوند ، دوست خود را در آتش نمى‏اندازد !

۶۵۷. امام على عليه ‏السلام : معبودا، سَرورا، پروردگارا ! آيا به راستى مرا با آتشت ، عذاب خواهى كرد، پس از آن كه به يكتايى تو ايمان آورده‏ام ؟! و پس از آن كه شناخت تو در قلبم آميخته است و زبانم به ياد و نام تو گويا گشته و نهادم با محبّت تو گِره خورده است؟!

۶۵۸. الكافى ـ به نقل از ابو حمزه ـ : امام زين العابدين عليه ‏السلام را شب‏هنگام ، در آستان كعبه ديدم كه به نماز ، ايستاده است و چندان قيام خود را به درازا كشانْد كه گاه بر پاى راست خود ، تكيه مى‏داد و گاه بر پاى چپش . سپس شنيدم كه با صدايى اندوهناك مى‏گويد: «اى سَرور من! آيا مرا عذاب خواهى كرد ، در حالى كه مهر تو در دلم جاى دارد؟!» .

۶۵۹. رجال النجاشى ـ به نقل از الياس ـ : شنيدم كه امام صادق عليه ‏السلام مى‏فرمايد: «به خدا سوگند ، هر بنده‏اى كه خدا و پيامبر او را دوست بدارد و دوستدارِ امامان باشد و بميرد ، آتش [دوزخ] به او نمى‏رسد» .
اين مطلب را دوباره و سه‏باره ، تكرار كرد، بدون آن كه من از ايشان بخواهم .

۶۶۰. امام صادق عليه ‏السلام : مردم ، خداوند عز و جل را سه گونه عبادت مى‏كنند : يك طبقه ، او را از سرِ اشتياق به پاداشش عبادت مى‏كنند كه اين ، عبادت آزمندان است و اين ، طمع است . گروهى ديگر ، او را از ترس آتش ، عبادت مى‏كنند كه اين ، عبادتِ بندگان است و اين [ناشى از] بيم است ؛ ولى من از سرِ محبّت به او عبادتش مى‏كنم كه اين ، عبادتِ آزادگان است و اين ، [مايه] امن [و امان ]است، به دليل اين
سخن خداى عز و جل كه: «و آنان از وحشت آن روز ، در امان‏اند» ، و به دليل اين سخن خداى عز و جل كه: «بگو: اگر خدا را دوست داريد، از من پيروى كنيد تا خداوند نيز دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد» .
پس هر كه خدا را دوست بدارد ، خداوند عز و جل نيز او را دوست مى‏دارد، و هر كه خداوند عز و جل دوستش بدارد ، از امان‏يافتگان است .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
460

۱۱ / ۸

مَحَبَّةُ اللّه‏ِ

۶۵۶. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : وَاللّه‏ِ ! لا يُلقِي اللّه‏ُ حَبيبَهُ فِي النّارِ . ۱

۶۵۷. الإمام عليّ عليه ‏السلام : يا إلهي وسَيِّدي ورَبّي ، أتُراكَ مُعَذِّبي بِنارِكَ بَعدَ تَوحيدِكَ ، وبَعدَ مَا انطَوى عَلَيهِ قَلبي مِن مَعرِفَتِكَ ، ولَهِجَ بِهِ لِساني مِن ذِكرِكَ ، وَاعتَقَدَهُ ضَميري مِن حُبِّكَ ؟! ۲

۶۵۸. الكافي عن أبي حمزة : رَأَيتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه ‏السلام في فِناءِ الكَعبَةِ فِي اللَّيلِ و هُوَ يُصَلّي ، فَأَطالَ القيامَ حَتّى جَعَلَ مَرَّةً يَتَوَكَّأُ عَلى رِجلِهِ اليُمنى ومَرَّةً عَلى رِجلِهِ اليُسرى ، ثُمَّ سَمِعتُهُ يَقولُ بِصَوتٍ كَأَنَّهُ باكٍ : يا سَيِّدي ، تُعَذِّبُني وحُبُّكَ في قَلبي؟! ۳

۶۵۹. رجال النجاشي عن الياس : سَمِعتُ أبا عَبدِاللّه‏ِ عليه ‏السلام يَقولُ : وَاللّه‏ِ ! لا يَموتُ عَبدٌ يُحِبُّ اللّه‏َ ورَسولَهُ ويَتَولَّى الأَئِمَّةَ عليهم ‏السلام ، فَتَمَسُّهُ النّارُ . ثُمَّ أعادَ الثّانِيَةَ وَالثّالِثَةَ مِن غَيرِ أن أسأَلَهُ . ۴

۶۶۰. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ النّاسَ يَعبُدونَ اللّه‏َ عز و جل عَلى ثَلاثَةِ أوجُهٍ : فَطَبَقَةٌ يَعبُدونَهُ رَغبَةً في ثَوابِهِ ، فَتِلكَ عِبادَةُ الحُرَصاءِ ؛ وهُوَ الطَّمَعُ ، وآخَرونَ يَعبُدونَهُ فَرَقا مِنَ النّارِ ، فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ ؛ وهِيَ الرَّهبَةُ ، ولكِنّي أعبَدُهُ حُبّا لَهُ عز و جل ، فَتِلكَ عِبادَةُ الكِرامِ ؛ وهُوَ الأَمنُ ؛ لِقَولِهِ عز و جل : «وَ هُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَـئِذٍ ءَامِنُونَ» ۵ ، ولِقَولِهِ عز و جل : « قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ » ۶ ، فَمَن أحَبَّ اللّه‏َ أحَبَّهُ اللّه‏ُ عز و جل ، ومَن أحَبَّهُ اللّه‏ُ عز و جل كانَ مِنَ الآمِنينَ . ۷

1.المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۹۵ ح ۷۳۴۷ و ج ۱ ص ۱۲۶ ح ۱۹۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۲۰۹ ح ۱۲۰۱۸ وفيه «ولاء اللّه‏ عزّوجلّ» بدل «واللّه‏» ، شعب الإيمان : ج ۵ ص ۴۲۲ ح ۷۱۳۳ ، مسند أبي يعلى : ج ۴ ص ۳۸ ح ۳۷۳۶ كلّها عن أنس ، كنزالعمّال : ج ۱۵ ص ۷۷۷ ح ۴۳۰۶۲ .

2.مصباح المتهجّد : ص ۸۴۶ ح ۹۱۰ ، الإقبال : ج ۳ ص ۳۳۴ كلاهما عن كميل بن زياد ، البلد الأمين : ص ۱۸۹ ، المصباح للكفعمي : ص ۷۳۹ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۵۷۹ ح ۱۰ ، بحارالأنوار : ج ۴۶ ص ۱۰۷ ح ۱۰۰ وراجع : مصباح المتهجّد : ص ۲۷۱ ح ۹۱۰ و جمال الاُسبوع : ص ۱۳۴ .

4.رجال النجاشي : ج ۱ ص ۱۳۸ ، الدعوات : ص ۲۷۵ ح ۷۸۸ عن عليّ بن العزيز الخراز ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۴۶۳ ح ۱۳۵۵ عن الحضرمي نحوه ، بحارالأنوار : ج ۶۸ ص ۱۳۸ ح ۳۵ .

5.النمل : ۸۹ .

6.آل عمران : ۳۱ .

7.الخصال: ص ۱۸۸ ص ۲۵۹، علل الشّرائع: ص ۱۲ ح ۸، الأمالى للصدوق: ص ۹۱ ح ۸۵ كلّها عن يونس بن ظبيان، مشكاة الأنوار: ص ۲۲۰ ح ۶۰۸، روضة الواعظين: ص ۴۵۶، بحارالأنوار: ج ۷۰ ص ۲۰۵ ح ۱۳.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13348
صفحه از 792
پرینت  ارسال به