447
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۶۲۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : جبرئيل ، از ميكائيل ، از اسرافيل ، از خداوند متعال عز و جل نقل كرد كه فرمود: «... به عزّتم سوگند خورده‏ام و به جلالم سوگند ياد كرده‏ام كه هر بنده‏اى از بندگانم كه ولايت على را داشته باشد ، او را از آتش [دوزخ] ، دور مى‏گردانم و او را به بهشت در مى‏آورم، و هر بنده‏اى از بندگانم او را دشمن بدارد و از ولايتش كناره بگيرد ، او را دشمن مى‏دارم و به آتش در مى‏آورم كه بدفرجامى است» .

۶۲۲. امام على عليه ‏السلام : آن گاه كه پيروان ولايت ما روز قيامت ، بر صراط قرار گيرند، منادى‏اى ندا مى‏دهد كه: «اى آتش، خاموش شو!» و آتش مى‏گويد: «زود باشيد از من بگذريد كه نورتان ، شعله مرا خاموش كرد» .

۶۲۳. امام باقر عليه ‏السلام : ماييم آن «مَثانى» ۱ كه خداوند متعال ، آن را به پيامبرمان عطا كرد، و ماييم وجه خدا كه در زمين ، در ميان شما ، آمد و شد مى‏كنيم. آن كه ما را شناخت (به ما معتقد بود) ، يقين ، فرا روى اوست، ۲ و آن كه ما را نشناخت [و منكر ما شد] ، آتش پرشراره در انتظار اوست .

۱۱ / ۳

پرهيزگارى

قرآن

«پس شما را از آتشى كه زبانه مى‏كشد ، هشدار دادم. جز نگون‏بخت‏ترين[ـِ مردم] در آن در نمى‏آيد. همان كه تكذيب كرد و رُخ بر تافت ، و پرهيزگارترين[ـِ مردم] از آن ، دور داشته خواهد شد».

1.اشاره است به آيه شريف : «وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَـكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِى وَ الْقُرْءَانَ الْعَظِيمَ». شيخ صدوق مى‏گويد: يعنى ماييم كسانى كه پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله در كنار قرآن ، قرارمان داد و به تمسّك جُستن به قرآن و در باره ما توصيه فرمود، و به امّتش خبر داد كه : ما از يكديگر جدا نمى‏شويم تا آن گاه كه در كنار حوض او (كوثر) ، بر او وارد شويم .

2.يعنى مرگ ، پيش روى اوست كه امرى قطعى است و با مُردن ، از آن شناخت و باور ، بهره‏مند مى‏شود، يا معرفتى كه در دنيا با دليل برايش حاصل شده ، پس از مرگ مشاهده مى‏كند و عين اليقين ، برايش حاصل مى‏گردد .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
446

۶۲۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله عَن جَبرَئيلَ عَن ميكائيلَ عن إسرافيلَ عَنِ اللّه‏ِ تَعالى جَلَّ جَلالُهُ ـ أنَّهُ قالَ ـ : ... بِعِزَّتي حَلَفتُ ، وبِجَلالي قَسَمتُ! إنَّهُ لا يَتَولّى عَلِيّا عَبدٌ مِن عِبادي إلّا زَحزَحتُهُ عَنِ النّارِ وأدخَلتُهُ الجَنَّةَ ، ولا يُبغِضُهُ عَبدٌ مِن عِبادي ويَعدِلُ عَن وَلايَتِهِ إلّا أبغَضتُهُ وأدخَلتُهُ النّارَ وبِئسَ المَصيرُ . ۱

۶۲۲. الإمام على عليه ‏السلام : إذا حَمَلَ أهلُ وَلايَتِنا عَلى صِراطِ يَومِ القِيامَةِ نادى مُنادٍ : يا نارُ اخمُدي ، فَتَقولُ النّارُ : عَجِّلوا جوزوني فَقَد أطفَأَ نورُكُم لَهبي! ۲

۶۲۳. الإمام الباقر عليه ‏السلام : نَحنُ المَثانِي الَّتي أعطاهَا اللّه‏ُ تَعالى نَبِيَّنا ، ونَحنُ وَجهُ اللّه‏ِ الَّذي نَتَقَلَّبُ فِي الأَرضِ بَينَ أظهُرِكُم ، مَن عَرَفَنا فَأَمامَهُ اليَقينُ ، ومَن جَهِلَنا فَأَمامَهُ السَّعيرُ . ۳

۱۱ / ۳

التَّقوى

الكتاب

«فَأَنذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّى * لَا يَصْلَـاهَا إلَّا الْأَشْقَى * الَّذِى كَذَّبَ وَ تَوَلَّى * وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى» . ۴

1.عيون أخبار الرضا عليه ‏السلام : ج ۲ ص ۴۹ ح ۱۹۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۲۹۲ ح ۳۲۶ ، بشارة المصطفى : ص ۳۱ وكلّها عن محمّد بن يعقوب النهشلي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحارالأنوار : ج ۳۸ ص ۹۸ ح ۱۷ .

2.قرب الإسناد : ص۱۰۲ ح۳۴۳ عن ابن علوان عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، بحارالأنوار: ج۶۸ ص۱۶ ح۱۹.

3.تفسير القمّي: ج ۱ ص ۳۷۷، تفسير العيّاشي: ج ۲ ص ۲۴۹ ح ۳۶ وفيه «أنكرنا» بدل «جهلنا» وكلاهما عن سورة بن كليب، بحارالأنوار: ج ۲۴، ص ۱۱۴، ح ۱.

4.الليل: ۱۴ ـ ۱۷.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13906
صفحه از 792
پرینت  ارسال به