445
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۱ / ۲

ولايت اهل بيت:

۶۱۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ولايت من و ولايت اهل بيت من ، [مايه] امان از آتش است.

۶۱۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : محبّت من ، با دل هيچ بنده‏اى در نياميخت و مرا دوست نداشت ، مگر آن كه خداوند ، بدن او را بر آتش ، حرام گردانيد .

۶۱۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : جبرئيل ، از ميكائيل ، از اسرافيل ، از لوح ، از قلم ، نقل كرد كه گفت: خداوند ـ تبارك و تعالى ـ فرمود: «ولايت على بن ابى طالب ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ ، دژِ من است . هر كس به دژِ من وارد شود ، از آتشم در امان خواهد بود» .

۶۲۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : چون روز قيامت شود و [پُل] صراط بر روى جهنّم نصب گردد ، تنها آن كس از آن مى‏گذرد كه با خود ، گذرنامه‏اى داشته باشد كه در آن ، ولايت على بن ابى طالب ، آمده باشد، و اين ، سخن خداوند متعال است كه: «آنان را نگه
داريد كه بايد بازخواست شوند»
؛ يعنى در باره ولايت على بن ابى طالب عليه ‏السلام » .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
444

۱۱ / ۲

وَلايَةُ أهلِ البَيتِ:

۶۱۷. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : وَلايَتي ووَلايَةُ أهلِ بَيتي أمانٌ مِنَ النّارِ . ۱

۶۱۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَا اختَلَطَ حُبّي بِقَلبِ عَبدٍ فَأحَبَّني إلّا حَرَّمَ اللّه‏ُ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ . ۲

۶۱۹. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله عَن جَبرَئيلَ عَن ميكائيلَ عَن إسرافيلَ عَنِ اللَّوحِ عَنِ القَلَمِ ، قالَ : يَقولُ اللّه‏ُ تَبارَكَ وتَعالى : وَلايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ـ صَلَواتُ اللّه‏ِ عَلَيهِ ـ حِصني ، فَمَن دَخَلَ حِصني أمِنَ ناري . ۳

۶۲۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ ونُصِبَ الصِّراطُ عَلى جَهَنَّمَ ، لَم يَجُز عَلَيهِ إلّا مَن مَعَهُ جَوازٌ فيهِ وَلايَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ، وذلِكَ قَولُهُ تَعالى : «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئولُونَ» ۴ ؛
يَعني عَن وَلايَةِ عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه ‏السلام . ۵

1.الأمالي للصدوق : ص ۵۶۰ ح ۷۵۰ ، بشارة المصطفى : ص ۱۷۶ وفيه «براءة وأمان» وكلاهما عن ابن عبّاس ، بحارالأنوار : ج ۲۷ ص ۸۸ ح ۳۵ .

2.حلية الأولياء : ج ۷ ص ۲۵۵ عن ابن عمر ، كنزالعمّال : ج ۱ ص ۱۸۴ ح ۹۳۹ .

3.معاني الأخبار : ص ۳۷۱ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه ‏السلام : ج ۲ ص ۱۳۶ ح ۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۳۰۶ ح ۳۵۰ ، جامع الأخبار : ص ۵۲ ح ۵۸ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۹۴ ح ۸۳ كلّها عن عليّ بن بلال عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام ، الأمالي للطوسي : ص ۳۵۳ ح ۷۲۹ عن أحمد بن المعافى عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام وفيه «عليّ» بدل «ولاية عليّ» ، بحارالأنوار : ج ۳۹ ص ۲۴۶ ح ۱ ؛ شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۱۷۰ ح ۱۸۱ عن ابن عمر نحوه .

4.الصافات : ۲۴ .

5.الأمالي للطوسي: ص۲۹۰ ح۵۶۴ ، بشارة المصطفى : ص۱۴۴ كلاهما عن أنس ، بحارالأنوار : ج۸ ص۶۷ ح۱۱ ؛ الصواعق المحرقة: ص۱۴۹ ، شواهد التنزيل: ج۲ ص۱۶۱ ح۷۸۷ كلاهما عن‏أبي سعيد الخدري وفيهما ذيله من «قوله تعالى ...» المناقب لابن المغازلي : ص ۲۴۲ ح ۲۸۹ عن أنس وليس فيه ذيله من «وذلك قوله تعالى ...» .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13922
صفحه از 792
پرینت  ارسال به