443
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۶۱۱. الكافى ـ به نقل از زُراره ـ : به امام باقر عليه ‏السلام گفتم : مؤمن به آتش مى‏رود؟ فرمود: «به خدا ، نه !» .

۶۱۲. امام صادق عليه ‏السلام : به سبب كامل شدن ايمان، مؤمنان به بهشت مى‏روند، و به سبب فزونى ايمان[ـِ يكى بر ديگرى] ، درجات مؤمنان در نزد خدا ، متفاوت مى‏شود، و به سبب كاسته شدن ايمان، كوتاهى كنندگان ، به آتش مى‏روند .

۶۱۳. التوحيد ـ به نقل از ابو بصير ، از امام صادق عليه ‏السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل : «او اهل پرهيزگارى و اهل آمرزش است» ـ : خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مى‏فرمايد: «من ، سزاوار آنم كه از من ، پروا داشته شود و بنده‏ام چيزى را شريك من نگردانَد . من سزاوار آنم كه اگر بنده‏ام ، چيزى را شريك من قرار ندهد، او را به بهشت در آورم» .
خداوند ـ تبارك و تعالى ـ ، به فرّ و شكوه خويش ، سوگند ياد كرده است كه يكتاپرستانش را هرگز با آتش ، عذاب نكند.

۶۱۴. امام صادق عليه ‏السلام : خداوند ـ تبارك و تعالى ـ ، پيكرهاى يكتاپرستان را بر آتش ، حرام كرده است .

۶۱۵. امام صادق عليه ‏السلام ـ آن گاه كه از ايشان پرسيدند: چرا مؤمن، مؤمن ناميده شده است؟ ـ : چون خداوند ، نامى از نام‏هاى خود را براى مؤمن بر گرفت و او را مؤمن ناميد . به اين دليل مؤمن ناميده شده كه از عذاب خداوند متعال ، در امان است .

۶۱۶. كتاب من لايحضره الفقيه ـ به نقل از ابو هاشم جعفرى ـ : من به شدّت ، دچار تنگ‏دستى شدم . پس نزد امام هادى عليه ‏السلام رفتم. مرا به حضور پذيرفت . چون
نشستم ، فرمود: «اى ابو هاشم ! شُكر كدام يك از نعمت‏هاى خداوند عز و جل را مى‏خواهى به جا بياورى؟» .
من ، زبانم بند آمد ( / خجالت كشيدم) و ندانستم كه به ايشان ، چه بگويم. امام عليه ‏السلام ، خود شروع كرد و فرمود: «به تو ، ايمان روزى نمود و به سبب آن ، بدنت را بر آتش ، حرام ساخت» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
442

۶۱۱. الكافي عن زرارة : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه ‏السلام : يَدخُلُ النّارَ مُؤمِنٌ؟ قالَ : لا وَاللّه‏ِ . ۱

۶۱۲. الإمام الصادق عليه ‏السلام : بِتَمامِ الإيمانِ دَخَلَ المُؤمِنونَ الجَنَّةَ ، وبِالزِّيادَةِ فِي الإيمانِ تَفاضَلَ المُؤمِنونَ بِالدَّرَجاتِ عِندَ اللّه‏ِ ، وبِالنُّقصانِ دَخَلَ المُفَرِّطونَ النّارَ . ۲

۶۱۳. التوحيد عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ـ في قَولِ اللّه‏ِ عز و جل : «هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ» ۳ ـ : قالَ اللّه‏ُ تَبارَكَ وتَعالى : أنَا أهلٌ أن اُتَّقى ولا يُشرِكَ بي عَبدي شَيئا ، وأنَا أهلٌ إن لَم يُشرِك بي عَبدي شَيئا أن اُدخِلَهُ الجَنَّةَ .
وقالَ عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى أقسَمَ بِعِزَّتِهِ وجَلالِهِ أن لا يُعَذِّبَ أهلَ تَوحيدِهِ بِالنّارِ أبَدا . ۴

۶۱۴. الإمام الصادق عليه ‏السلام : إنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى حَرَّمَ أجسادَ المُوَحِّدينَ عَلَى النّارِ . ۵

۶۱۵. عنه عليه ‏السلام ـ لَمّا سُئِلَ : لِمَ سُمِّيَ المُؤمِنُ مُؤمِنا؟ ـ : لِأَنَّهُ اشتَقَّ لِلمُؤمِنِ اسما مِن أسمائِهِ تَعالى ، فَسَمّاهُ مُؤمِنا ، وإنَّما سُمِّيَ المُؤمِنُ لِأَنَّهُ يُؤمَنُ مِن عَذابِ اللّه‏ِ تَعالى . ۶

۶۱۶. كتاب من لا يحضره الفقيه عن أبي هاشم الجعفريّ : أصابَتني ضيقَةٌ شَديدَةٌ ، فصِرتُ إلى أبِي الحَسَنِ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ عليه ‏السلام ، فَاستأذَنتُ عَلَيهِ فَأَذِنَ لي ، فَلَمّا جَلَستُ قالَ :
يا أبا هاشِمٍ ، أيَّ نِعَمِ اللّه‏ِ عز و جل عَلَيكَ تُريدُ أن تُؤَدِّيَ شُكرَها؟ قالَ أبو هاشِمٍ : فَوَجَمتُ فَلَم أدرِ ما أقولُ لَهُ ، فَابتَدَأَني عليه ‏السلام ، فَقالَ : إنَّ اللّه‏َ عز و جل رَزَقَكَ الإيمانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى النّارِ ... . ۷

1.الكافي : ج ۲ ص ۳۸۵ ح ۷ ، رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۵۴ الرقم ۲۲۳ عن عليّ بن رئاب عن الإمام الصادق عليه ‏السلام نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۱۶۷ ح ۳۴ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۳۷ ح ۱ ، تفسير العياشي : ج ۲ ص ۳۲۴ ح ۱۲ كلاهما عن أبي عمرو الزبيري ، دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۹ ، بحارالأنوار : ج ۶۹ ص ۲۸ ح ۶ .

3.المدّثّر : ۵۶ .

4.التوحيد : ص ۲۰ ح ۶ ، بحارالأنوار : ج ۳ ص ۴ ح ۸ .

5.التوحيد : ص ۲۰ ح ۷ عن أبي بصير ، بحارالأنوار : ج ۳ ص ۴ ح ۹ .

6.بحارالأنوار : ج ۶۷ ص ۶۳ ح ۷ نقلاً عن قضاء الحقوق للصوري وراجع : إرشاد القلوب : ص ۷۷ .

7.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۰۱ ح ۵۸۶۳ ، الأمالي للصدوق : ص ۴۹۷ ح ۶۸۲ ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۳۲۶ ح ۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13854
صفحه از 792
پرینت  ارسال به