431
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵۹۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هفت نفرند كه خداوند عز و جل ، روز قيامت ، به آنان نمى‏نگرد و پاكشان نمى‏شمارد و با ديگر مردمان ، گِردشان نمى‏آورد ؛ بلكه نخستين كسانى هستند كه آنان را به آتش در مى‏آورد ، مگر آن كه توبه كنند، مگر آن كه توبه كنند ، مگر آن كه توبه كنند ؛ و آن كه توبه كند ، خداوند ، توبه‏اش را مى‏پذيرد: كسى كه خودارضايى كند ؛ آن كه لواط كند ؛ آن كه لواط بدهد ؛ باده‏گسار ؛ و كسى كه پدر و مادرش را بزند ، چندان كه كمك بطلبند ؛ كسى كه همسايگانش را بيازارد تا جايى كه او را لعنت كنند ؛ و كسى كه با ناموس همسايه‏اش زنا كند.

۵۹۶. امام زين العابدين عليه ‏السلام : اى انسان ! ... بدان! نخستين چيزى كه آن دو (نكير و منكر) از تو مى‏پرسند ، در باره پروردگار توست كه او را مى‏پرستيده‏اى، و در باره پيامبر توست كه برايت فرستاده شده، و در باره دين توست كه بِدان باور داشته‏اى، و در باره كتاب توست كه آن را تلاوت مى‏كرده‏اى ، و در باره امام توست كه از او پيروى مى‏كرده‏اى ، و سپس عمرت كه آن را چگونه صرف كرده‏اى، و دارايى‏ات كه از كجا به دستش آورده‏اى و در چه راهى خرج كرده‏اى. پس، به هوش باش و براى خودت ، فكرى كن و پيش از شروع امتحان و پرسش و آزمون، پاسخى آماده ساز، كه اگر مؤمن و به دينت ، آشنا و دنباله‏رو راستگويان ، و پيرو و دوستدار اولياى خدا بودى ، خداوند ، حجّتت را به تو تلقين مى‏كند و زبانت را به حقيقت ، گويا مى‏سازد و پاسخ نيكو و درست مى‏دهى و از جانب خداوند عز و جلبه تو ، نويد خشنودى و بهشت ، داده مى‏شود و فرشتگان ، با شادى و خوشى از تو استقبال مى‏كنند ؛ و اگر نه چنان بودى، زبانت به لكنت مى‏افتد و حجّتت باطل مى‏گردد و از پاسخ دادن ، در مى‏مانى و تو را به آتش ، نويد مى‏دهند و فرشتگان عذاب ، با آب جوشان به استقبالت مى‏آيند و به سوى دوزخ مى‏كشانند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
430

۵۹۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سَبعَةٌ لا يَنظُرُ اللّه‏ُ عز و جل إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ ولا يُزَكّيهِم ولا يَجمَعُهُم مَعَ العالَمينَ ، يُدخِلُهُمُ النّارَ أوَّلَ الدّاخِلينَ إلّا أن يَتوبوا ، إلّا أن يَتوبوا ، إلّا أن يَتوبوا ، فَمَن تابَ تابَ اللّه‏ُ عَلَيهِ : النّاكِحُ يَدَهُ ، وَالفاعِلُ ، وَالمَفعولُ بِهِ ، وَالمُدمِنُ بِالخَمرِ ، وَالضّارِبُ أبَوَيهِ حَتّى يَستَغيثا ، وَالمُؤذي جيرانَهُ حَتّى يَلعَنوهُ ، وَالنّاكِحُ حَليلَةَ جارِهِ . ۱

۵۹۶. الإمام زين العابدين عليه ‏السلام ـ في ذِكرِ مُساءَلَةِ المَلَكَينِ فِي القَبرِ ـ : يابنَ آدَمَ ! ... ألا وإنَّ أوَّلَ ما يَسأَلانِكَ عَن رَبِّكَ الَّذي كُنتَ تَعَبُدُهُ ، وعَن نَبِيِّكَ الَّذي اُرسِلَ إلَيكَ ، وعَن دينِكَ الَّذي كُنتَ تَدينُ بِهِ ، وعَن كِتابِكَ الَّذي كُنتَ تَتَلوهُ ، وعَن إمامِكَ الَّذي كُنتَ تَتَوَلّاهُ ، ثُمَّ عَن عُمُرِكَ فيما كُنتَ أفنَيتَهُ ، ومالِكَ مِن أينَ اكتَسَبتَهُ وفيما أنتَ أنفَقتَهُ ؛ فَخُذ حِذرَكَ ، وَانظُر لِنَفسِكَ ، وأعِدَّ الجَوابَ قَبلَ الاِمتِحانِ وَالمُسائَلَةِ وَالاِختِبارِ .
فَإِن تَكُ مُؤمِنا عارِفا بِدينِكَ مُتَّبِعا لِلصّادِقينَ مُوالِيا لِأَولِياءِ اللّه‏ِ ؛ لَقّاكَ اللّه‏ُ حُجَّتَكَ ، وأنطَقَ لِسانَكَ بِالصَّوابِ ، وأحسَنتَ الجَوابَ ، وبُشِّرتَ بِالرِّضوانِ وَالجَّنَةِ مِنَ اللّه‏ِ عز و جل ، وَاستَقبَلَتكَ المَلائِكَةُ بِالرَّوحِ وَالرَّيحانِ . وإن لَم تَكُن كَذلِكَ ؛ تَلَجلَجَ لِسانُكَ ، ودَحَضَت حُجَّتُكَ ، وعَييتَ عَنِ الجَوابِ ، وبُشِّرتَ بِالنّارِ ، وَاستَقبَلَتكَ مَلائِكَةُ العَذابِ بِنُزُلٍ مِن حَميمٍ وتَصلِيَةِ جَحيمٍ . ۲

1.شعب الإيمان : ج ۴ ص ۳۷۸ ح ۵۴۷۰ ، تفسير ابن كثير : ج ۵ ص ۴۵۸ كلاهما عن أنس ، الفردوس : ج ۲ ص ۳۳۲ ح ۳۴۹۷ عن أنس وابن عمر ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۹۰ ح ۴۴۰۴۰ .

2.الكافي : ج ۸ ص ۷۳ ح ۲۹ ، الأمالي للصدوق : ص ۵۹۳ ح ۸۲۲ ، أعلام الدين : ص ۲۲۳ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۴۷ كلّها عن سعيد بن المسيب ، تحف العقول : ص ۲۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۲۲۳ ح ۲۴ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13919
صفحه از 792
پرینت  ارسال به