429
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵۹۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : پنج كس‏اند كه آتش آنها [در دوزخ] خاموش نمى‏شود و بدن‏هايشان نمى‏ميرد: مردى كه شرك بورزد ؛ مردى كه پدر و مادرش را نافرمانى كند ؛ مردى كه از برادرش نزد حكمران ، بدگويى كند و موجب كُشته شدن او شود ؛ مردى كه انسانى را بى‏گناه بكُشد ؛ و مردى كه گناهى را انجام دهد و آن گناه را به خداوند عز و جلنسبت دهد .

۵۹۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : پنج نفرند كه خداوند ، روز قيامت ، به آنان نمى‏نگرد و پاكشان نمى‏شمارد و برايشان ، عذابى دردناك است : خفتگان از شامگاهان، ۱ غافلان از صبحگاهان، ۲ شمشيربازان، باده‏نوشان، ۳ و كسانى كه تفريحشان فحش دادن به پدران و مادران [يكديگر ]است.

۵۹۲. صحيح مسلم ـ به نقل از عياض بن حمار ـ : روزى پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله در سخنرانى خود فرمود: «... اهل دوزخ ، پنج طايفه‏اند: ناتوانى كه از خِرد ، بى‏بهره است ؛ آنان كه در ميان شما خدمتكارند ( / دنباله‏روند) و در پى [به دست آوردن ]زن و دارايى نيستند ؛ خيانتكارى كه با بُروز كمترين طمعى در او ، دست به خيانت مى‏زند ؛ مردى كه روز و شب مى‏كوشد تو را در باره زن و دارايى‏ات بفريبد».
سپس از بخل يا دروغ نيز ياد كرد [و فرمود :] «و بداخلاقِ ناسزاگو».

۵۹۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : شش گروه‏اند كه بدون حسابرسى به آتش مى‏روند: فرمان‏روايان ، به سبب ستم كردن ؛ عرب ، به سبب عصبيّت ؛ مَلّاكان ، به سبب تكبّر ؛ بازاريان ، به سبب دروغگويى، تهى‏دستان ، به سبب حسادت ؛ و توانگران ، به سبب بخل .

۵۹۴. منية المريد: پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «شش گروه‏اند كه به سبب شش [خصلت]، پيش از حسابرسى به آتش مى‏روند» .
گفته شد: اى پيامبر خدا ! آنان ، چه كسانى هستند؟
فرمود: «فرمان‏روايان ، به سبب ستم كردن ؛ عرب به سبب عصبيّت ؛ ملّاكان ، به سبب تكبّر، بازاريان ، به سبب خيانت ؛ روستائيان ، به سبب نادانى ؛ و عالمان ، به سبب حسادت» .

1.عبارت «نام عن الشى‏ء» ، يعنى از فلان چيز ، غافل شد و «عتمات» ، به معناى نماز عشا يا خفتن است و «النّائِمونَ عَنِ العَتَمات» كه در متن حديث آمده ؛ يعنى : كسانى كه از نماز عشا غافل شوند و بخوابند.

2.واژه «غدوات» كه در متن عربى حديث آمده ، به از طلوع سپيده تا طلوع خورشيد مى‏گويند و در اين جا ، مقصود ، نماز صبح است .

3.واژه «قهوات» كه در متن عربى حديث آمده ، جمع «قهوه» ، يكى از نام‏هاى شراب است. بعضى گفته‏اند كه مراد ، همان نوشيدن قهوه است، به قرينه آن كه در روايتى ديگر ، اين چيزها از پديده‏هاى آخر زمان برشمرده شده است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
428

۵۹۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : خَمسَةٌ لا تُطفى نَيرانُهُم ، ولا تَموتُ أبدَانُهُم : رَجُلٌ أشرَكَ ، ورَجُلٌ عَقَّ والِدَيهِ ، ورَجُلٌ سَعى بِأَخيهِ إلَى السُّلطانِ فَقَتَلَهُ ، ورَجُلٌ قَتَلَ نَفسا بِغَيرِ نَفسٍ ، ورَجُلٌ أذنَبَ وحَمَلَ ذَنبَهُ عَلَى اللّه‏ِ عز و جل . ۱

۵۹۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : خَمسَةٌ لا يَنظُرُ اللّه‏ُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ ولا يُزَكّيهِم ولَهُم عَذابٌ أليمٌ ، وهُم : النّائِمونَ عَنِ العَتَماتِ ، وَالغافِلونَ عَنِ الغَدَواتِ ، وَاللّاعِبونَ بِالشّاماتِ ، وَالشّارِبونَ القَهَواتِ ، وَالمُتَفَكِّهونَ بِشَتمِ الآباءِ وَالأُمَّهاتِ . ۲

۵۹۲. صحيح مسلم عن عياض بن حمار : إنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله قالَ ذاتَ يَومٍ في خُطبَتِهِ : . . . «أهلُ النّارِ خَمسَةٌ : الضَّعيفُ الَّذي لا زَبْرَ ۳ لَهُ ؛ الَّذينَ هُم فيكُم تَبَعا لا يَتَّبِعونَ أهلاً ولا مالاً ، وَالخائِنُ الَّذي لا يَخفى لَهُ طَمَعٌ وإن دَقَّ إلّا خانَهُ ، ورَجُلٌ لا يُصبِحُ ولا يُمسي إلّا وهُوَ يُخادِعُكَ عَن أهلِكَ ومالِكَ» وذَكَرَ البُخلَ أوِ الكَذِبَ «وَالشِّنظيرُ الفَحّاشُ ۴ » . ۵

۵۹۳. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سِتَّةٌ يَدخُلونَ النّارَ بِلا حِسابٍ : الأُمَراءُ بِالجَورِ ، وَالعَرَبُ بِالعَصَبِيَّةِ ، وَالدَّهاقينُ بِالكِبرِ ، وَالتُّجّارُ بِالكَذِبِ ، وَالفُقَراءُ بِالحَسَدِ ، وَالأَغنِياءُ بِالبُخلِ . ۶

۵۹۴. منية المريد : قالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سِتَّةٌ يَدخُلونَ النّارَ قَبلَ الحِسابِ بِسِتَّةٍ ، قيلَ : يا
رَسولَ اللّه‏ِ مَن هُم؟ قالَ : الاُمَراءُ بِالجَورِ ، وَالعَرَبُ بِالعَصَبِيَّةِ ، وَالدَّهاقينُ بِالكِبرِ ، وَالتُّجّارُ بِالخِيانَةِ ، وأهلُ الرُّستاقِ ۷ بِالجَهالَةِ ، وَالعُلَماءُ بِالحَسَدِ . ۸

1.كنز الفوائد : ج ۲ ص ۴۷ عن أيّوب بن نوح عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۶۰ ح ۱۱۲ .

2.معدن الجواهر : ص ۴۹ ، وسائل الشيعة : ج ۱۷ ص ۳۰۷ ح ۳۲۱۷۰ .

3.أي لاعقل له يَزْبُره وينهاه عن الإقدام على ما لا ينبغي (النهاية : ج ۲ ص ۲۹۳ «زبر») .

4.الشِنظير الفحّاش . هو السيّي?الخلق (النهاية : ج ۲ ص ۵۰۴ «شنظر») .

5.صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۱۹۸ ح ۶۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۵۷ ح ۱۷۴۹۱ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۱۵۰ ح ۲۰۱۶۱ ، المعجم الكبير : ج ۱۷ ص ۳۶۱ ح ۹۹۲ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۰۱ ح ۴۴۰۶۱ .

6.الفردوس : ج ۲ ص ۳۲۹ ح ۳۴۹۱ عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۸۷ ح ۴۴۰۳۰ .

7.الرُّسْتاق : فارسيّ معرّب ، ويقال : رُزْداق ورُسْداق ؛ وهو السّواد (الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۸۱ «رستق») .

8.منية المريد : ص ۳۲۴ ، جامع الأخبار : ص ۳۹۲ ح ۱۰۹۳ ، تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۲۷ ، الخصال : ص ۳۲۵ ح ۱۴ عن الإمام عليّ عليه ‏السلام ، الاختصاص : ص ۲۳۴ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله و كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۱۵۶ ح ۱ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14218
صفحه از 792
پرینت  ارسال به