419
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵۶۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سه خصلت ، از خصلت‏هاى دوزخيان است: تكبّر، خودپسندى، و بداخلاقى .

۵۶۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سه دسته‏اند كه چيزى مانع رسيدن آتش به آنها نمى‏شود: سخن‏چين، نافرمانِ از پدر، و باده گسار.

۵۶۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سه نفر به آتش مى‏روند : مردى كه براى دنيا بجنگد ؛ عالِمى كه در پىِ نام باشد و دانش او براى خدا نباشد ؛ و مردى كه به او مال و ثروت داده شده است و او ، آن را براى ستوده شدن و كسب آوازه در دنيا ، بذل و بخشش كند.

۵۶۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : در روز قيامت ، آتش با سه نفر سخن مى‏گويد: فرمان‏روا، قارى قرآن، و شخص ثروتمند. به فرمان‏روا مى‏گويد: «اى آن كه خداوند به او حكومت بخشيد ؛ امّا دادگرى نكرد !» . سپس او را مانند دانه كُنجدى كه پرنده مى‏بلعد، فرو مى‏بلعد.
و به قارى قرآن مى‏گويد: «اى آن كه خود را در نظر مردم آراست ؛ امّا با گناهان ، به جنگ خدا رفت !» . سپس ، او را نيز فرو مى‏بلعد.
و به ثروتمند مى‏گويد: «اى آن كه خداوند ، به او دنياى بسيار ، فراخ و سرشارى بخشيد ؛ امّا نادار ، اندكى از او قرض خواست ، ليكن بخل ورزيد و به او نداد !» . آن گاه ، او را هم فرو مى‏بلعد.

۵۶۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سه كس‏اند كه خداوند ، در روز قيامت ، با آنان سخن نمى‏گويد و به آنها نمى‏نگرد و بر خوبى آنان ، گواهى نمى‏دهد ۱ و برايشان عذابى دردناك است : پيرمرد زناكار، پادشاه گردن‏فراز و نادارِ متكبّر.

۵۷۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سه دسته‏اند كه خداوند ، در روز قيامت ، به آنان نمى‏نگرد و بر خوبى آنان ، گواهى نمى‏دهد و برايشان عذابى دردناك است : معلّم مكتب‏خانه‏اى كه به بچّه‏يتيم ، بيش از توانش تكليف دهد ؛ مردى كه نيازى به درخواست از ديگران
ندارد و درخواست كند ؛ و مردى كه نزد سلطان بنشيند و به دلخواه او سخن بگويد .

1.عبارت «لايزكّيهم» كه در متن عربى حديث آمده ، يعنى : آنها را از پليدى گناهان ، پاك نمى‏كند ، يا به پاكى نمى‏ستايد و بر پاكى آنها گواهى نمى‏دهد و تأييدشان نمى‏كند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
418

۵۶۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ثَلاثَةٌ مِن خَلائِقِ أهلِ النّارِ : الكِبرُ ، وَالعُجبُ ، وسوءُ الخُلُقِ . ۱

۵۶۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ثَلاثَةٌ لا يُحجَبونَ عَلَى النّارِ : المَنّانُ ، وعاقُّ والِدِهِ ، ومُدمِنُ الخَمرِ . ۲

۵۶۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ثَلاثَةٌ يَدخُلونَ النّارَ : رَجُلٌ قاتَلَ لِلدُّنيا ، وعالِمٌ أرادَ أن يُذكَرَ لا يَحتَسِبُ عِلمَهُ ، ورَجُلٌ وُسِّعَ عَلَيهِ فَجادَ بِهِ فِي الثَّناءِ وذِكرِ الدُّنيا . ۳

۵۶۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : تُكَلِّمُ النّارُ يَومَ القِيامَةِ ثَلاثَةً : أميرا ، وقارِئا ، وذا ثَروَةٍ مِنَ المالِ ؛ فَتَقولُ لِلأَميرِ : يا مَن وَهَبَ اللّه‏ُ لَهُ سُلطاناً فَلَم يَعدِل ! فَتَزدَرِدُهُ ۴ كَما يَزدَرِدُ الطَّيرُ حَبَّ السِّمسِمِ . وتَقولُ لِلقارِىِ?: يا مَن تَزَيَّنَ لِلنّاسِ وبارَزَ اللّه‏َ بِالمَعاصي ! فَتَزدَرِدُهُ . وتَقولُ لِلغَنِىِّ : يا مَن وَهَبَ اللّه‏ُ لَهُ دُنيا كَثيرَةً واسِعَةً فَيضا ، وسَأَلَهُ الحَقيرُ اليَسيرَ قَرضا ، فَأَبى إلّا بُخلاً ! فَتَزدَرِدُهُ . ۵

۵۶۹. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ثَلاثَةٌ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّه‏ُ ولا يَنظُرُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ ولا يُزَكّيهِم ولَهُم عَذابٌ أليمٌ : شَيخٌ زانٍ ، ومَلِكٌ جَبّارٌ ، ومُقِلٌّ مُختالٌ . ۶

۵۷۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ثَلاثَةٌ لا يَنظُرُ اللّه‏ُ إلَيهِم يَومَ القِيامَةِ ولا يُزَكّيهِم ولَهُم عَذابٌ أليمٌ : مُعَلِّمُ الكُتّابِ يُكَلِّفُ اليَتيمَ ما لا يُطيقُ ، وسائِلٌ يَسأَلُ وهُوَ مُستَغنٍ عَنِ السُّؤالِ ، ورَجُلٌ قَعَدَ عِندَ
السُّلطانِ يَتَكَلَّمُ بِهَوَى السُّلطانِ . ۷

1.تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۲۱ .

2.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۳۱ ح ۴۳۸۰۵ نقلاً عن رستة في الإيمان عن أبي هريرة وراجع : الجعفريّات : ص ۱۸۷ و النوادر للراوندي : ص ۹۲ ح ۳۲ .

3.الفردوس : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۲۵۳۱ عن ابن عمر ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۵۸ ح ۴۳۹۳۱ .

4.زَرِدَ الرجُلُ اللُّقمَةَ : ابتلَعَها ، وازدَرَدَها مثلُه (المصباح المنير : ص ۲۵۲ «زرد») .

5.الخصال : ص ۱۱۱ ح ۸۴ عن السكوني عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۷۹ ح ۸ .

6.الكافي : ج ۲ ص ۳۱۱ ح ۱۴ ، ثواب الأعمال : ص ۲۶۵ ح ۱۲ ، الاُصول الستة عشر : ص ۲۷ كلّها عن أبي حمزة عن الإمام الباقر عليه ‏السلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۲۱ ح ۴۹۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۳۴۴ ح ۳۹ ؛ صحيح مسلم : ج ۱ ص ۱۰۲ ح ۱۷۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۵۲۵ ح ۱۰۲۳۱ ، مسند ابن راهويه : ج ۱ ص ۲۴۳ ح ۲۰۱ كلّها عن أبي هريرة وفيهما «كذاب وعائل مستكبر» بدل «جبار ومقل مختال» ، كنز العمال : ج ۱۶ ص ۵۹ ح ۴۳۹۳۵ .

7.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۶۰ ح ۴۳۹۳۸ نقلاً عن الرافعي عن ابن عبّاس .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14748
صفحه از 792
پرینت  ارسال به