415
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۵۵۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : كسى كه بگويد : «من در بهشت هستم» ، در آتش است.

۵۵۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سخن‏چينى و كينه‏توزى ، در آتش‏اند . اين دو ، در دلِ هيچ مسلمانى جاى نمى‏گيرند.

۵۵۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : دو دسته از اهل آتش‏اند كه من ، [هنوز] آنها را نديده‏ام [و در آينده ، خواهند آمد] : عدّه‏اى كه تازيانه‏هايى مانند دُم گاو دارند و با آنها ، مردم را مى‏زنند ؛ و زنانى كه پوشيده‏اند و در عين حال ، برهنه‏اند، منحرف كننده‏اند و خود ، منحرف‏اند ۱ و سرهايشان ، همچون كوهان‏هاى شتر خراسانى ، فروهِشته است. اينان ، به بهشت نمى‏روند و بوى آن را كه از فاصله‏اى چنين و چنان (بسيار دور) به مشام مى‏رسد، استشمام نمى‏كنند.

۵۵۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس [به كار بستنِ] وصيّت متوفّايى را بر عهده بگيرد و سپس بدون عذرى، از اجراى آن سر باز بزند، هيچ توبه و فديه‏اى از او پذيرفته نمى‏شود و همه فرشتگان ميان آسمان و زمين ، لعنتش مى‏كنند و روز و شب ، مورد خشم خدا خواهد بود و هر گاه «يا ربّ» بگويد ، لعنت بر او فرود مى‏آيد و خداوند ، پاداش همه كارهاى نيكش را براى آن متوفّا مى‏نويسد، و اگر در همان حال بميرد، به آتش در مى‏آيد .

۵۵۸. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : نيرنگ و فريب و خيانت ، در آتش‏اند .

1.واژه «مائلات» كه در متن عربى حديث آمده ، به معناى زنانى است كه با ناز و كرشمه ، راه مى‏روند و دل مردان را مى‏رُبايند ، يا به معناى زنانى است كه روسرى و مقنعه خود را كج مى‏كنند و تا نيمه سر را مى‏پوشانند ، يا به اين معناست كه بَزَك كرده ، با زر و زيور بيرون مى‏آيند و خود را به نمايش مى‏گذارند. واژه «مميلات» ، يعنى زنانى كه به ديگر زنان ياد مى‏دهند كه [در بدحجابى] مانند آنها رفتار كنند ، يا به اين معناست كه با تبختر و كرشمه ، راه مى‏روند. همچنين ، بنا به قولى: «مائلات» ، يعنى زنانى كه مانند بدكاره‏ها، موهاى خود را شانه و آرايش مى‏كنند و «مميلات» ، زنانى هستند كه ديگران را اين گونه آرايش و بَزَك مى‏كنند (لسان العرب : ذيل «مائلات») .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
414

الحديث

۵۵۴. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن قالَ : «إنّي فِي الجَنَّةِ» فَهُوَ فِي النّارِ . ۱

۵۵۵. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ النَّميمَةَ وَالحِقدَ فِي النّارِ ، لا يَجتَمِعانِ في قَلبِ مُسلِمٍ . ۲

۵۵۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : صِنفانِ مِن أهلِ النّارِ لَم أرَهُما ؛ قَومٌ مَعَهُم سياطٌ كَأَذنابِ البَقَرِ يَضرِبونَ بِهَا النّاسَ ، ونِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ ، رُؤوسُهُنَّ كَأَسنِمَةِ البُختِ ۳ المائِلَةِ ، لا يَدخُلنَ الجَنَّةَ ولا يَجِدنَ ريحَها ، وإنَّ ريحَها لَيوجَدُ مِن مَسيرَةِ كَذا وكَذا . ۴

۵۵۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن ضَمِنَ وَصِيَّةَ المَيِّتِ ثُمَّ عَجَزَ عَنها بِغَيرِ عُذرٍ ، لا يُقبَلُ مِنهُ صَرفٌ ولا عَدلٌ ، ولَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ بَينَ السَّماءِ وَالأَرضِ ، ويُصبِحُ ويُمسي في سَخَطِ اللّه‏ِ ، وكُلَّما قالَ : «يا رَبِّ» نَزَلَت عَلَيهِ اللَّعنَةُ ، وكَتَبَ اللّه‏ُ ثَوابَ حَسَناتِهِ كُلَّها لِذلِكَ المَيِّتِ ، فَإِن ماتَ عَلى حالِهِ دَخَلَ النّارَ . ۵

۵۵۸. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ المَكرَ وَالخَديعَةَ وَالخِيانَةَ فِي النّارِ . ۶

1.الجعفريات : ص ۱۹۲ ، النوادر للراوندي : ص ۱۰۷ ح ۸۶ كلاهما عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم ‏السلام ، مشكاة الأنوار : ص ۵۷۹ ح ۱۹۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۳۹۸ ح ۷۰ .

2.المعجم الأوسط : ج ۵ ص ۵۴ ح ۴۶۵۳ عن ابن عمر ، الفردوس : ج ۴ ص ۳۰۷ ح ۶۸۹۹ عن عبد اللّه‏ بن عمرو ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۳ ح ۴۳۷۶۸ .

3.البُختُ : هي جِمالٌ طِوالُ الأعناقِ (النهاية : ج ۱ ص ۱۰۱ «بخت») .

4.صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۶۸۰ ح ۱۲۵ و ج ۴ ص ۲۱۹۲ ح ۵۲ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۳۳۱ ح ۳۲۶۰ ، المعجم الأوسط : ج ۲ ص ۲۲۴ ح ۱۸۱۱ و ج ۶ ص ۸۰ ح ۵۸۵۴ ، شعب الإيمان : ج ۶ ص ۱۶۷ ح ۷۸۰۱ ، تفسير القرطبي : ج ۱۲ ص ۳۱۰ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۳۸۳ ح ۴۵۰۱۳ .

5.جامع الأخبار : ص ۴۴۹ ح ۱۲۶۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۱۹۶ ح ۱۱ .

6.ثواب الأعمال : ص ۳۲۰ ح ۳ عن زاذان عن الإمام عليّ عليه ‏السلام ، الجعفريّات : ص ۱۷۱ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، جامع الأحاديث للقمّي : ص ۱۱۶ ، الأمالي للصدوق : ص ۳۴۴ ح ۴۱۳ عن الحسين بن خالد عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله عن جبرئيل عليه ‏السلام وليس فيه «والخيانة» ، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۱۱۰ ح ۱۷ ؛ المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۶۵۰ ح ۸۷۹۵ عن أنس ، شعب الإيمان : ج ۵ ص ۳۶۷ ح ۶۹۷۸ عن أبي هريرة وليس فيه «والخيانة» ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۵۴۵ ح ۷۸۲۰ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15220
صفحه از 792
پرینت  ارسال به