413
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵۵۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : در روز قيامت ، مردى را مى‏آورند و در آتش مى‏اندازند . پس روده‏هايش در آتش مى‏ريزد، و خودش مانند الاغى كه بر گِرد آسياب مى‏چرخد، [در فضاى جهنّم] به چرخش در مى‏آيد. دوزخيان ، بر گِرد او جمع مى‏شوند و مى‏گويند: فلانى! تو را چه شده است؟ مگر تو نبودى كه ما را به خوبى دعوت مى‏كردى و از بدى ، بازمان مى‏داشتى ؟!
او مى‏گويد: من ، شما را به خوبى دعوت مى‏كردم ؛ ولى خودم آن را به كار نمى‏بستم، و شما را از بدى باز مى‏داشتم ؛ امّا خودم آن را انجام مى‏دادم.

۵۵۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : پشيمان‏ترين و پُرافسوس‏ترينِ دوزخيان ، مردى است كه بنده‏اى را به سوى خدا فرا خوانده است و او دعوتش را پاسخ گفته و از او پذيرفته و خدا را اطاعت كرده است و خداوند نيز وى را به بهشت در آورده ؛ ولى آن دعوتگر را به سبب عمل نكردن به علمش و پيروى كردنش از هواى نفس و داشتن آرزوى دراز، به آتش در آورده است ؛ زيرا پيروى كردن از هواى نفس ، از حق ، باز مى‏دارد و آرزوى دراز ، آخرت را از ياد مى‏بَرَد.

۵۵۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : براى هر گفتارى ، مصداقى از كردار است كه آن گفتار را تصديق يا تكذيب مى‏كند. پس هر گاه آدمى سخنى بگويد و سخنش را با كردارش تصديق كند ، آن گفتار او به وسيله كردارش به درگاه خدا ، بالا مى‏رود، و هر گاه سخنى بگويد و گفتار او بر خلاف كردارش باشد ، آن گفتار او به كردار زشتش باز گردانده مى‏شود و او را در آتش مى‏افكند .

۱۰ / ۷۴

و اين كارها

قرآن

«هر كس ، در گرو دستاورد خويش است ، بجز ياران دستِ راست كه در ميان باغ‏ها از يكديگر مى‏پرسند ، در باره مجرمان كه : «چه چيز ، شما را در دوزخ ، در آورد؟» . مى‏گويند: «از نمازگزاران نبوديم و بينوايان را اِطعام نمى‏كرديم و با هرزه‏درايان ، هرزه‏درايى مى‏كرديم .
و روز جزا را دروغ مى‏شمرديم ، تا مرگ ما در رسيد» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
412

۵۵۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : يُجاءُ بِالرَّجُلِ يَومَ القيامَةِ فَيُلقى فِي النّارِ ، فَتَندَلِقُ أقتابُهُ ۱ فِي النّارِ ، فَيَدورُ كَما يَدورُ الحِمارُ بِرَحاهُ ، فَيَجتَمِعُ أهلُ النّارِ عَلَيهِ ، فَيَقولونَ : أي فُلانُ ، ما شَأنُكَ؟ ألَيسَ كُنتَ تَأمُرُنا بِالمَعروفِ وتَنهانا عَنِ المُنكَرِ؟! قالَ : كُنتُ آمُرُكُم بِالمَعروفِ ولا آتيهِ ، وأنهاكُم عَنِ المُنكَرِ وآتيهِ . ۲

۵۵۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ أشَدَّ أهلِ النّارِ نَدامَةً وحَسرَةً رَجُلٌ دَعا عَبدا إلَى اللّه‏ِ ، فَاستَجابَ لَهُ وقَبِلَ مِنهُ فَأَطاعَ اللّه‏َ ، فَأَدخَلَهُ اللّه‏ُ الجَنَّةَ وأدخَلَ الدّاعِيَ النّارَ بِتَركِهِ عِلمَهُ وَاتِّباعِهِ الهَوى وطولِ الأَمَلِ . أمَّا اتِّباعُ الهَوى فَيَصُدُّ عَنِ الحَقِّ ، وطولُ الأَمَلِ يُنسِي الآخِرَةَ . ۳

۵۵۳. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ لِكُلِّ قَولٍ مِصداقا مِن عَمَلٍ يُصَدِّقُهُ أو يُكَذِّبُهُ ، فَإِذا قالَ ابنُ آدَمَ وصَدَّقَ قَولَهُ بِعَمَلِهِ رُفِعَ قَولُهُ بِعَمَلِهِ إلَى اللّه‏ِ ، وإذا قالَ وخالَفَ قَولُهُ عَمَلَهُ رُدَّ قَولُهُ عَلى عَمَلِهِ الخَبيثِ وهَوى بِهِ فِي النّارِ . ۴

۱۰ / ۷۴

تِلكَ الأَعمالُ

الكتاب

«كُلُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ * إلَّا أَصْحَـبَ الْيَمِينِ * فِى جَنَّـتٍ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِينَ * مَا سَلَكَكُمْ فِى سَقَرَ * قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ * وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ
الْخَائِضِينَ * وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ * حَتَّى أَتَـانَا الْيَقِينُ » . ۵

1.تَندَلِقُ أقتابُهُ : يُريدُ خُروجَ أمعائِهِ مِن جَوفِهِ (النهاية : ج ۲ ص ۱۳۰ «دلق») .

2.صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۱۹۱ ح ۳۰۹۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۱۸۳ ح ۲۱۸۴۳ ، السنن الكبرى : ج ۱۰ ص ۱۶۲ ح ۲۰۲۰۹ كلّها عن اُسامة ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۴ ح ۲۹۰۲۳ .

3.الكافي : ج ۱ ص ۴۴ ح ۱ ، الخصال : ص ۵۱ ح ۶۳ نحوه وكلاهما عن سليم بن قيس عن الإمام عليّ عليه ‏السلام ، منية المريد : ص ۱۴۶ عن الإمام عليّ عليه ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، عدّة الداعي : ص ۶۷ وليس فيه ذيله من «وطول الأمل» في الموضع الأوّل ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۰۶ ح ۲ .

4.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۰۸ عن أبي الجارود عن الإمام الباقر عليه ‏السلام ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۶۴ ح ۱۰ .

5.المدّثّر : ۳۸ ـ ۴۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13311
صفحه از 792
پرینت  ارسال به