391
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۵۰۶. امام على عليه ‏السلام : دوزخيان ، همگى ناسپاسِ مكّارند .

۱۰ / ۴۹

خشم

۵۰۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هيچ كس خشم نگرفت ، مگر اين كه در آستانه جهنّم قرار گرفت .

۵۰۸. امام باقر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : شخصى خشم مى‏گيرد و هرگز [از طرف مقابلش] راضى نمى‏شود ، تا وارد آتش شود .

۱۰ / ۵۰

آز

۵۰۹. مصباح الشريعة ـ در سخنى كه به امام صادق عليه ‏السلام نسبت داده است ـ : آزمندى و علاقه‏مندى به دنيا ، دو ريشه هر بدى اند . آزمند و شيفته دنيا ، از آتش رهايى نمى‏يابد ، مگر از آنها توبه كند .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
390

۵۰۶. الإمام عليّ عليه ‏السلام : إنَّ أهلَ النّارِ كُلُّ كَفورٍ مَكورٍ ۱ . ۲

۱۰ / ۴۹

الغَضَبُ

۵۰۷. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : ما غَضِبَ أحَدٌ إلّا أشفى ۳ عَلى جَهَنَّمَ . ۴

۵۰۸. الإمام الباقر عليه ‏السلام : إنَّ الرَّجُلَ لَيَغضَبُ فَما يَرضى أبَدا حَتّى يَدخُلَ النّارَ . ۵

۱۰ / ۵۰

الطَّمَعُ

۵۰۹. مصباح الشريعة ـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه ‏السلام ـ : الطَّمَعُ وَالرَّغبَةُ فِي الدُّنيا أصلانِ لِكُلِّ شَرٍّ ، وصاحِبُهُما لا يَنجو مِنَ النّارِ إلّا أن يَتوبَ عَن ذلِكَ . ۶

1.المَكْر : الخديعة ، و هو ماكر ومكّار ومكور (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۱۳۶ «مكر») .

2.غرر الحكم : ح ۳۴۰۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۴۹ ح ۳۲۷۵ .

3.أشْفى : أي أشرَفَ عليه ، ولا يكاد يقال أشفى إلّا في الشرّ (النهاية : ج ۲ ص ۴۸۹ «شفا») .

4.منية المريد : ص ۳۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۲۶۷ ح ۲۱ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۳۰۲ ح ۲ عن ميسّر ، الأمالي للصدوق : ص ۴۲۰ ح ۵۵۸ عن أبي بصير عن الإمام الصادق عنه عليهماالسلام ، منية المريد : ص ۳۲۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۵۳۰ ح ۱۷۷۷ ، روضة الواعظين : ص ۴۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۲۷۲ .

6.مصباح الشريعة : ص ۱۸۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۳۴۹ ح ۱۸ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13901
صفحه از 792
پرینت  ارسال به