387
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۴۹۹. امام حسن عليه ‏السلام :
بخشندگى، از جانب خدا، بر بندگان ، واجب آمده است
كه در كتاب محكم [الهى] تلاوت مى‏شود
[خدا] بهشت‏هايش را به بندگان بخشنده‏اش وعده داده
و براى بخيلان ، آتش جهنّم را آماده كرده است.

۱۰ / ۴۷

تحصيل دانش براى دنيا

۵۰۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس دانش را براى دنيا بياموزد و علاقه به دنيا و زيور آن را بر دانش ، ترجيح دهد، مستوجب خشم خدا مى‏شود و با يهود و نصارا ـ كه كتاب خداى متعال را دور افكندند ـ ، در پايين‏ترين طبقه دوزخ خواهد بود . خداوند متعال [در باره يهود و نصارا] فرموده است: «پس چون آنچه را مى‏شناختند ، برايشان آمد ، آن را انكار كردند . پس لعنت خدا بر كافران باد !» .

۵۰۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس از طريق دانش ، امرار معاش كند، خداوند ، چشمان او را كور مى‏گردانَد و آتش براى او سزاوارتر است .

۵۰۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : از لغزش عالِم ، بر حذر باشيد؛ چرا كه لغزش عالِم ، او را در آتش ، سرنگون مى‏سازد.

۵۰۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس دانش را براى اين بجويد كه با نادانان ، مجادله كند يا با آن بر عالمان ، فخر بفروشد يا توجّه مردم را به خود جلب نمايد، او در آتش است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
386

۴۹۹. الإمام الحسن عليه ‏السلام :
إنَّ السَّخاءَ عَلَى العِبادِ فَريضَةٌللّه‏ِِ يُقرَأُ في كِتابٍ مُحكَمِ
وَعَدَ العِبادَ الأَسخِياءَ جِنانَهُوأعَدَّ لِلبُخَلاءِ نارَ جَهَنَّمِ . ۱

۱۰ / ۴۷

طَلَبُ العِلمِ للدُّنيا

۵۰۰. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن تَعَلَّمَ العِلمَ يُريدُ بِهِ الدُّنيا ، وآثَرَ عَلَيهِ حُبَّ الدُّنيا وزينَتَهَا ، استَوجَبَ سَخَطَ اللّه‏ِ عَلَيهِ ، وكانَ فِي الدَّركِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ مَعَ اليَهودِ وَالنَّصارَى الَّذينَ نَبَذوا كِتابَ اللّه‏ِ تَعالى . قالَ اللّه‏ُ تَعالى : «فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَـفِرِينَ» ۲ . ۳

۵۰۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن أكَلَ بِالعِلمِ طَمَسَ اللّه‏ُ عَينَيهِ ، وكانَتِ النّارُ أولى بِهِ . ۴

۵۰۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اِحذَروا زَلَّةَ العالِمِ ؛ فَإِنّ زَلَّتَهُ تُكَبكِبُهُ فِي النّارِ . ۵

۵۰۳. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن طَلَبَ العِلمَ لَيُماري بِهِ السُّفَهاءَ أو لَيُباهي بِهِ العُلَماءَ ، أو لِيَصرِفَ وُجوهَ النّاسِ إلَيهِ ؛ فَهُوَ فِي النّارِ . ۶

1.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۱۸ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۳۴۳ ح ۱۵ .

2.البقرة : ۸۹ .

3.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۴۸ ح ۲۶۶۰ عن عبد اللّه‏ بن مسعود ، ثواب الأعمال : ص ۳۳۲ ح ۱ عن أبي هريرة وعبد اللّه‏ بن عبّاس ، أعلام الدين : ص ۴۱۲ عن عبد اللّه‏ بن عبّاس وكلاهما نحوه وليس فيهما الآية ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۹۹ ح ۱ .

4.الفردوس : ج ۳ ص ۵۹۲ ح ۵۸۵۶ ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۶ ح ۲۹۰۳۴ نقلاً عن الشيرازي نحوه وكلاهما عن أبي هريرة .

5.كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۳۵ ح ۲۸۶۸۳ نقلاً عن الفردوس عن أبي هريرة .

6.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۹۳ ح ۲۵۳ عن ابن عمر ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۳۲ ح ۲۶۵۴ عن كعب بن مالك ، سنن الدارمي: ج ۱ ص۱۰۳ ح ۳۷۳ عن عبد اللّه‏ وكلاهما نحوه ، كنز العمّال: ج ۱۰ ص۱۹۷ ح ۲۹۰۳۶ ؛ الكافي: ج ۱ ص ۴۷ ح ۶ عن الإمام الباقر عليه ‏السلام ، منية المريد : ص ۱۳۵ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۸ ح ۶۱ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13955
صفحه از 792
پرینت  ارسال به