385
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۴۹۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ هنگامى كه به ايشان گفته شد: فلان زن ، شب‏ها را به نماز مى‏گذراند و روزها را روزه مى‏گيرد و كار خير مى‏كند و صدقه مى‏دهد ؛ ولى همسايگانش از زبان او در آزارند ـ : خيرى در او نيست . او از اهل آتش است .

۱۰ / ۴۶

بخل

۴۹۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : بخل، درختى از درختان آتش [دوزخ] است و شاخه‏هايش در دنيا آويزان‏اند . پس آن كه بخيل باشد، به شاخه‏اى از شاخه‏هاى آن درخت ، آويخته است و آن شاخه ، او را به سوى آتش مى‏بَرَد.

۴۹۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : در آتش [دوزخ] ، درختى است كه به آن «بخل» مى‏گويند و از آن ، بخل به بار مى‏نشيند، و هيچ بخيلى ، هرگز وارد بهشت نمى‏شود.

۴۹۷. امام على عليه ‏السلام : بخيل، در دنيا نكوهيده، و در آخرت ، معذّب و مورد ملامت است.

۴۹۸. امام صادق عليه ‏السلام : هيچ مؤمنى نيست كه از برادر مؤمنش [نفوذ و] اعتبار بيشترى داشته باشد و آن را از او دريغ ورزد ، ۱ مگر آن كه در دنيا و آخرت ، دچار پستى و خوارى مى‏شود، و روز قيامت، نَفَس‏هاى آتش بر چهره او مى‏خورَد، چه اهل عذاب باشد يا آمرزيده.

1.يعنى : از نفوذ و اعتبار خود ، جهت كارگشايى براى برادرش استفاده نكند.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
384

۴۹۴. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ـ لمّا قيلَ لَهُ : إنَّ فُلانَةَ تَقومُ اللَّيلَ وتَصومُ النَّهارَ وتَفعَلُ وتَصَدَّقُ وتُؤذي جيرانَها بِلِسانِها ـ : لا خَيرَ فيها ، هِيَ مِن أهلِ النّارِ . ۱

۱۰ / ۴۶

البُخلُ

۴۹۵. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : البُخلُ شَجَرَةٌ مِن أشجارِ النّارِ لَها أغصانٌ مُتَدَلِّيَةٌ فِي الدُّنيا ، فَمَن كانَ بَخيلاً تَعَلَّقَ بِغُصنٍ مِن أغصانِها ، فَساقَهُ ذلِكَ الغُصنُ إلَى النّارِ . ۲

۴۹۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : فِي النّارِ شَجَرَةٌ تُسَمَّى الشُحَّ ، مِنها يَخرُجُ الشُحُّ ، ولَن يَلِجَ الجَنَّةَ شَحيحٌ . ۳

۴۹۷. الإمام عليّ عليه ‏السلام : الباخِلُ فِي الدُّنيا مَذمومٌ ، وفِي الآخِرَةِ مُعَذَّبٌ مَلومٌ . ۴

۴۹۸. الإمام الصادق عليه ‏السلام : أيُّما مُؤمِنٍ بَخِلَ بِجاهِهِ عَلى أخيهِ المُؤمِنِ وَهُوَ أوجَهُ جاها مِنهُ ، إلّا مَسَّهُ قَتَرٌ وذِلَّةٌ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، وأصابَت وَجهَهُ يَومَ القِيامَةِ نَفَحاتُ النّيرانِ مُعَذَّبا كانَ أو مَغفورا لَهُ . ۵

1.الأدب المفرد : ص ۴۸ ح ۱۱۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۴۲ ح ۹۶۸۱ نحوه ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۱۸۴ ح ۷۳۰۴ ، شعب الإيمان : ج ۷ ص ۷۹ ح ۹۵۴۵ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۹ ص ۱۸۶ ح ۲۵۶۱۵ ؛ تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۳۹۴ ح ۶۳ .

2.الأمالي للطوسي : ص ۴۷۵ ح ۱۰۳۶ عن سعيد بن مسلمة عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم ‏السلام ، قرب الإسناد : ص ۱۱۷ ح ۴۰۹ عن الحسين بن علوان عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، الاختصاص : ص ۲۵۳ عن العالم عليه ‏السلام وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۳۰۳ ح ۱۴ ؛ شعب الإيمان : ج ۷ ص ۴۳۵ ح ۱۰۸۷۵ عن سعيد بن مسلمة عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، حلية الأولياء : ج ۷ ص ۹۲ عن جابر وكلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۳۳۷ ح ۱۵۹۲۷ .

3.تاريخ دمشق : ج ۲۷ ج ۲۴۱ ح ۵۸۰۲ عن عبد اللّه‏ بن جراد ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۵۷۸ ح ۱۶۹۹۷ .

4.غرر الحكم : ح ۱۷۳۳ .

5.الأمالي للطوسي : ص ۶۷۰ ح ۱۴۱۱ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۸۰ كلاهما عن الحسين ، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۳۱۷ ح ۷۸ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13635
صفحه از 792
پرینت  ارسال به