39
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۴. امام على عليه ‏السلام : آگاه باشيد كه دنيا ، سرايى فريبنده و حيله‏گر است . هر ، روز شويى مى‏كند و هر شب ، همسرى را مى‏كُشد و هر ساعتى ، جمعى را از هم مى‏پراكند. چه بسيارند امّت‏هايى كه در گذشته ، براى اين دنيا سخت كوشيدند و به آن روى آوردند ؛ ولى دنيا آنان را در سياه‏چال دوزخ پرتاب نمود و به كلّى تباه و نابودشان كرد .

۲۵. امام زين العابدين عليه ‏السلام ـ در دعا ـ : آقاى من! اعتماد و تكيه و اميد و توكّل من ، به توست . به رحمت تو چنگ در زده‏ام و به آستان تو بار مى‏افكنم . بخشايش تو را مى‏طلبم و به اميد كَرَم تو ـ اى پروردگار من ـ دعايم را آغاز مى‏كنم . رفع درويشى‏ام را از تو اميد دارم و با توانگرىِ تو ، فقر خويش را جبران مى‏كنم . زير سايه عفو تو ايستاده‏ام، به بخشندگى و بزرگوارىِ تو مى‏نگرم و به احسان تو چشم مى‏دوزم . پس مرا به آتش مسوزان ، كه تو نقطه اميد و آرزوىِ منى، و مرا در سياه‏چال دوزخ ، جاى مده ؛ كه تو [مايه دل‏شادى و] نور ديده منى .

۱ / ۹

اَثام (كيفرگاه)

قرآن

«[بندگان خدا] كسانى‏اند كه با خداوند ، معبود ديگرى را نمى‏خوانند، و جانى را كه خدا [كشتنش را] حرام كرده ، جز به حق نمى‏كُشند و زنا نمى‏كنند ، و هر كه اينها را انجام دهد ، به اَثام در خواهد آمد . در روز قيامت ، عذابش دوچندان مى‏گردد و در آن ، خوار [و ذليل] ، ماندگار مى‏شود» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
38

۲۴. الإمام عليّ عليه ‏السلام : ألا وإنَّ الدُّنيا دارٌ غَرّارَةٌ خَدّاعَةٌ ، تَنكِحُ في كُلِّ يَومٍ بَعلاً ، وتَقتُلُ في كُلِّ لَيلَةٍ أهلاً ، وتُفَرِّقُ في كُلِّ ساعَةٍ شَملاً ، فَكَم مِن مُنافِسٍ فيها وراكِنٍ إلَيها مِنَ الاُمَمِ السّالِفَةِ ، قَد قَذَفَتهُم فِي الهاوِيَةِ ، ودَمَّرَتهُم تَدميرا ، وتَبَّرَتهُم ۱ تَتبيرا . ۲

۲۵. الإمام زين العابدين عليه ‏السلام ـ فِي الدُّعاءِ ـ : سَيِّدي ! عَلَيكَ مُعتَمَدي ومُعَوَّلي ورَجائي وتَوَكُّلي ، وبِرَحمَتِكَ تَعَلُّقي ، وبِفِنائِكَ أحُطُّ رَحلي ، ولِجودِكَ أقصِدُ طَلِبَتي ، وبِكَرَمِكَ ـ أي رَبِّ ـ أستَفتِحُ دُعائي ، ولَدَيكَ أرجو غِنى فاقَتي ، وبِغِناكَ أجبُرُ عَيلَتي ۳ ، وتَحتَ ظِلِّ عَفوِكَ قِيامي ، وإلى جودِكَ وكَرَمِكَ أرفَعُ بَصَري ، وإلى مَعروفِكَ اُديمُ نَظَري ، فَلا تُحرِقني بِالنّارِ وأنتَ مَوضِعُ أمَلي ، ولا تُسكِنِّي الهاوِيَةَ فَإِنَّكَ قُرَّةُ عَيني . ۴

۱ / ۹

الأثامُ

الكتاب

«وَ الَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَـهًا ءَاخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إلَّا بِالْحَقِّ وَ لَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَ لِكَ يَلْقَ أَثَامًا * يُضَـعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا» . ۵

1.تَبَّرَهُ تَتبيرا : أي كَسَّرَهُ وأهلَكهُ (النهاية : ج ۱ ص ۱۷۹ «تبر») .

2.الأمالي للطوسي : ص ۶۸۵ ح ۱۴۵۶ عن ابن عبّاس ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۳۷۴ ح ۳۶ .

3.العَيلَةُ : الفاقَةُ والفقر (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۲۹۹ «عيل») .

4.مصباح المتهجّد : ص ۵۹۲ ح ۶۹۱ ، المصباح للكفعمي : ص ۷۹۲ ، الإقبال : ج ۱ ص ۱۶۹ كلّها عن أبي حمزة الثمالي ، بحارالأنوار : ج ۹۸ ص ۹۰ ح ۲ .

5.الفرقان : ۶۸ ـ ۶۹ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13645
صفحه از 792
پرینت  ارسال به