369
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۴۶۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : از هَوَس بپرهيز؛ زيرا هوس ، راهبر تيره‏بختان به سوى آتش است.

۴۶۵. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : چون خدا بهشت را آفريد، به جبرئيل عليه ‏السلام فرمود: «برو آن را تماشا كن» .
جبرئيل عليه ‏السلام رفت و تماشايش كرد . سپس آمد و گفت : اى پروردگار من! به عزّتت سوگند كه هر كس وصف آن را بشنود ، [كارى مى‏كند تا] وارد آن شود!
پس خدا آن را به ناملايمات و ناخوشى‏ها در هم پيچيد . سپس فرمود: «اى جبرئيل! [حالا] برو آن را تماشا كن» .
جبرئيل عليه ‏السلام رفت و بدان نگريست . آن گاه ، آمد و گفت : اى پروردگار من! به عزّتت سوگند كه مى‏ترسم هيچ كس نتواند وارد آن شود !
نيز هنگامى كه خدا آتش را آفريد، فرمود: «اى جبرئيل! برو آن را تماشا كن» .
جبرئيل عليه ‏السلام رفت و تماشايش كرد . سپس آمد و گفت : اى پروردگار من! به عزّتت سوگند كه هر كس وصف آن را بشنود ، [كارى مى‏كند كه] وارد آن نشود!
پس خدا آن را به خواهش‏ها در ميان گرفت . سپس فرمود: «اى جبرئيل! [حالا ]برو و آن را تماشا كن» .
جبرئيل عليه ‏السلام رفت و بدان نگريست . آن گاه ، آمد و گفت : اى پروردگار من! به عزّتت سوگند كه مى‏ترسم هيچ كس نماند ، مگر اين كه وارد آن شود !

۴۶۶. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : بيشترين چيزى كه امّت من به سبب آن به دوزخ مى‏روند، دو [عضو ]ميان تهى است: شكم و فرج.

۴۶۷. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس پسرى را از روى شهوت ببوسد، در روز قيامت ، خدا لگامى از آتش بر او مى‏زَنَد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
368

الحديث

۴۶۴. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اِحذَرِ الهَوى ؛ فَإِنَّهُ قائِدُ الأَشقِياءِ إلَى النّارِ . ۱

۴۶۵. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَمّا خَلَقَ اللّه‏ُ الجَنَّةَ قالَ لِجِبريلَ : اِذهَب فَانظُر إِلَيها ، فَذَهَبَ فَنَظَرَ إلَيها ، ثُمَّ جاءَ فَقالَ : أي رَبِّ ، وعِزَّتِكَ لا يَسمَعُ بِها أحَدٌ إلّا دَخَلَها ! ثُمَّ حَفَّها بِالمَكارِهِ ثُمَّ قالَ : يا جِبريلُ ! اِذهَب فَانظُر إلَيها . فَذَهَبَ فَنَظَرَ إلَيها ، ثُمَّ جاءَ فَقالَ : أي رَبِّ ، وعِزَّتِكَ لَقَد خَشيتُ أن لا يَدخُلَها أحَدٌ !
فَلَمّا خَلَقَ اللّه‏ُ النّارَ قالَ : يا جِبريلُ ! اِذهَب فَانظُر إلَيها . فَذَهَبَ فَنَظَرَ إلَيها ، ثُمَّ جاءَ فَقالَ : أي رَبِّ ، وعِزَّتِكَ لا يَسمَعُ بِها أحَدٌ فَيَدخُلَها ! فَحَفَّها بِالشَّهَواتِ ، ثُمَّ قالَ : يا جِبريلُ ! اِذهَب فَانظُر إلَيها . فَذَهَبَ فَنَظَرَ إلَيها ، ثُمَّ جاءَ فَقالَ : أي رَبِّ ، وعِزَّتِكَ لَقَد خَشيتُ أن لا يَبقى أحَدٌ إلّا دَخَلَها ! ۲

۴۶۶. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : أكثَرُ ما تَلِجُ بِهِ أُمَّتِي النّارَ الأَجوَفانِ : اَلبَطنُ وَالفَرْجُ . ۳

۴۶۷. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن قَبَّلَ غُلاما مِن شَهوَةٍ ألجَمَهُ اللّه‏ُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِنَ النّارِ . ۴

1.تاريخ أصبهان : ج ۲ ص ۳۳۲ ح ۱۸۷۴ ، تاريخ دمشق : ج ۵۸ ص ۴۱۰ ح ۱۲۱۷۹ كلاهما عن عبيد بن صخر ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۵۹۵ ح ۳۰۲۹۲ ؛ بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۴۰۸ .

2.سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۳۶ ح ۴۷۴۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۲۷۱ ح ۸۶۵۶ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۷۹ ح ۷۲ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۵۴۵ ح ۳۹۵۶۳ .

3.الكافي : ج ۲ ص ۷۹ ح ۵ عن السكوني عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ، صحيفة الإمام الرضا عليه ‏السلام : ص ۲۳۰ ح ۱۲۳ عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم ‏السلام عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۳۲۰ ح ۱۰۲۷ ، الخصال : ص ۷۸ ح ۱۲۶ عن أبي هريرة وفيه «أوّل» بدل «أكثر» و«الفم» بدل «البطن» ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۶۹ ح ۵ ؛ سنن الترمذي : ج ۴ ص ۳۶۳ ح ۲۰۰۴ ، سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۴۱۸ ح ۴۲۴۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۱۴۳ ح ۷۹۱۲ ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۰۳ ح ۴۴۰۷۱ وفيها «الفم» بدل «البطن» وكلّها عن أبي هريرة .

4.الكافي : ج ۵ ص ۵۴۸ ح ۱۰ عن طلحة بن زيد عن الإمام الصادق عليه ‏السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۰۸ ح ۱۷۶۸ ، إرشاد القلوب : ص ۱۹۰ ، عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۲۶۰ ح ۳۷ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۹ ص ۷۲ ح ۲۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13827
صفحه از 792
پرینت  ارسال به