37
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۲۲. امام على عليه ‏السلام : معبود من! دلى كه در سراى دنيا آن را از محبّتت آكنده ساخته‏اى ، چگونه ممكن است كه آتش سوزنده دوزخ بر آن زبانه كشد؟! معبود من! جانى را كه با نيروى ايمان به خودت ، عزّت بخشيده‏اى ، چگونه در ميان لايه‏هاى آتشت خوار مى‏كنى؟! معبود من! زبانى كه از تمجيدهايت ، زيباترين جامه‏ها را بر آن پوشانده‏اى ، چگونه شعله‏هاى افروخته آتش را به سويش مى‏كشانى؟!

۱ / ۸

هاويه (سياه‏چال)

قرآن

«و امّا هر كه سنجيده‏هايش سبك بر آيد، پس جايش هاويه است و تو چه مى‏دانى كه آن چيست؟! آتشى است سوزنده».

حديث

۲۳. تفسير الطبرى ـ به نقل از عبد اللّه‏ بن مسعود ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود : «كشته شدن در راه خدا ، همه گناهان را پاك مى‏كند» يا فرمود: «هر چيزى را پاك مى‏كند ، بجز امانت را. [روز قيامت] شخصى را كه امانتى نزدش بوده [و آن را ادا نكرده‏است]، مى‏آورند و به او گفته مى‏شود: "امانتت را ادا كن" .
مى‏گويد: پروردگارا ! دنيا سپرى شده است .
سه مرتبه [اين سخنان ، ردّ و بدل مى‏شود] و سپس گفته مى‏شود: "او را به سياه‏چال ببريد" .
او را به آن جا مى‏بَرَند و در آن فرو مى‏افتد و چون به قعرش رسيد ، آن امانت را عينا در آن جا مى‏يابد . پس آن را بر مى‏دارد و بر دوش خود مى‏نهد و تا لبه جهنّم بالا مى‏آورد؛ ولى‏همين كه ديد بيرون آمده است ، دو باره آن امانت در جهنّم فرو مى‏لغزد و او نيز در پىِ آن پايين مى‏رود ، و اين وضع تا ابد تكرار مى‏شود» .
گفته‏اند كه اين امانت ، شامل امانت در نماز، امانت در روزه و امانت در گفتار مى‏شود و از همه مهم‏تر ، سپرده‏ها[ى امانىِ مردم نزد يكديگر] است.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
36

۲۲. عنه عليه ‏السلام : إلهي ! قَلبٌ حَشَوتَهُ مِن مَحَبَّتِكَ في دارِ الدُّنيا ، كَيفَ تَطَّلِعُ عَلَيهِ نارٌ مُحرِقَةٌ في لَظى؟ إلهي ! نَفسٌ أعزَزتَها بِتَأييدِ إيمانِكَ ، كَيفَ تُذِلُّها بَينَ أطباقِ نيرانِكَ؟ إلهي ! لِسانٌ كَسَوتَهُ مِن تَماجيدِكَ أنيقَ أثوابِها ، كَيفَ تُهوي إلَيهِ مِنَ النّارِ مُشتَعَلاتِ التِهابِها؟! ۱

۱ / ۸

الهاوِيَةُ

الكتاب

«وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَ زِينُهُ * فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ * وَ مَا أَدْرَاكَ مَاهِيَهْ * نَارٌ حَامِيَةُ» . ۲

الحديث

۲۳. تفسير الطبري عن عبداللّه‏ بن مسعود عن رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : القَتلُ في سَبيلِ اللّه‏ِ يُكَفِّرُ الذُّنوبَ كُلَّها ـ أو قالَ : يُكَفِّرُ كُلَّ شَيءٍ ـ إلَا الأَمانَةَ ؛ يُؤتى بِصاحِبِ الأَمانَةِ فَيُقالُ لَهُ : أدِّ أمانَتَكَ ، فَيَقولُ : أي رَبِّ ، وقَد ذَهَبَتِ الدُّنيا ـ ثَلاثا ـ ! فَيُقالُ : اِذهَبوا بِهِ إلىَ الهاوِيَةِ .
فيُذهَبُ بِهِ إلَيها ، فَيَهوي فيها حَتّى يَنتَهي إلى قَعرِها ، فَيَجِدُها هُناكَ كَهَيئَتِها ، فَيَحمِلُها فَيَضَعُها عَلى عاتِقِهِ ، فَيَصعَدُ بِها إلى شَفيرِ جَهَنَّمَ ، حَتّى إذا رَأى أنَّهُ قَد خَرَجَ زَلَّت فَهَوى في أثَرِها أبَدَ الآبِدينَ .
قالوا : وَالأَمانَةُ فِي الصَّلاةِ ، وَالأَمانَةُ فِي الصَّومِ ، وَالأَمانَةُ فِي الحَديثِ ، وأشَدُّ ذلِكَ الوَدائِعُ . ۳

1.المصباح للكفعمي : ص ۴۸۷ ، البلد الأمين : ص ۳۱۳ كلاهما عن الإمام العسكري عن آبائه عليهم ‏السلام ، بحارالأنوار : ج ۹۴ ص ۱۰۱ ح ۱۴ .

2.القارعة : ۸ ـ ۱۱ .

3.تفسير الطبري : ج ۱۲ الجزء ۲۲ ص ۵۶ ، تفسير ابن كثير : ج ۶ ص ۴۷۹ كلاهما عن عبداللّه‏ بن مسعود ، عوالي اللآلي : ج ۱ ص ۱۲۱ ح ۵۰ عن عبداللّه‏ بن عمر نحوه .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13639
صفحه از 792
پرینت  ارسال به