359
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۴۴۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس مالى را از غير حلال به دست آورد، آن مال توشه او به سوى آتش خواهد بود.

۴۵۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : هر كس باكى نداشته باشد كه از چه راهى مال و ثروت به دست مى‏آورد ، خداوند عز و جل هم باكى ندارد كه از چه راهى او را به آتش ببرد .

۴۵۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مردى كه از ناروا به مال و ثروتى دست يافته است، تو را به تحسين وا ندارد؛ زيرا اگر از آن مال چيزى انفاق كند ، از او پذيرفته نمى‏شود، و آنچه هم باقى بماند ، ره‏توشه او به سوى آتش خواهد بود .

۴۵۲. امام على عليه ‏السلام : سخت‏ترين افسوس‏ها در روز رستاخيز، افسوس مردى است كه مالى را به ناروا و در غير طاعت خدا گرد آورده باشد و آن مال ، به مردى به ارث رسيده كه او آن را در راه طاعت خداوند سبحان خرج كرده باشد و بدان سبب ، به بهشت برود و آن اوّلى به سبب همان مال ، به دوزخ برود .

۴۵۳. الأمالى ، مفيد ـ به نقل از حسن بصرى ـ : چون امير مؤمنان على عليه ‏السلام به بصره آمد ، ... در بازار بصره به مردمى كه سرگرم خريد و فروش بودند ، نگاهى كرد و سخت گريست . آن گاه فرمود: «اى بردگان دنيا و كارگران اهل دنيا! اگر روز را به سوگند خوردن مى‏گذرانيد و شب را به آرميدن در بسترهايتان، و در اين ميان ، از آخرت غافليد ، پس كِى توشه[ى آخرت ]فراهم مى‏آوريد و در كار معاد مى‏انديشيد؟!» .
مردى به ايشان گفت : اى امير مؤمنان ! ناچاريم براى گذران زندگى ، بكوشيم . پس چه كنيم؟
امير مؤمنان عليه ‏السلام فرمود: «كسب درآمد از راه حلالش ، مانع كار آخرت نيست ؛
امّا اگر بگويى: چاره‏اى از احتكار نداريم، عذرت پذيرفته نيست» .
آن مرد ، گريه‏كنان باز گشت . امير مؤمنان عليه ‏السلام به او فرمود: «به سوى من باز گرد تا برايت بيشتر توضيح دهم» .
مرد بر گشت و امام عليه ‏السلام به او فرمود : «بدان ـ اى بنده خدا ـ كه هر كس در دنيا براى آخرت كار كند ، بى گمان ، مزد كارش را در آخرت به طور كامل دريافت مى‏كند؛ ولى هر كس كه در دنيا براى دنيا كار كند، مزد كارش در آخرت ، آتش جهنّم است» .
امير مؤمنان عليه ‏السلام سپس اين سخنِ خداى متعال را تلاوت فرمود: «پس هر كه طغيان كرد و زندگىِ اين جهانى را بر گزيد ، همانا جهنّم ، جايگاه اوست» .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
358

الحديث

۴۴۹. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَنِ اكتَسَبَ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ كانَ رادَّهُ ۱ إلَى النّارِ . ۲

۴۵۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : مَن لَم يُبالِ مِن أينَ اكتَسَبَ المالَ ، لَم يُبالِ اللّه‏ُ عز و جل مِن أينَ أدخَلَهُ النّارَ . ۳

۴۵۱. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لا يُعجِبُكَ امرُؤٌ أصابَ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ ، فَإِن أنفَقَ مِنهُ لَم يُقبَل مِنهُ ، وما بَقِيَ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ . ۴

۴۵۲. الإمام عليّ عليه ‏السلام : إنَّ أعظَمَ الحَسَراتِ يَومَ القِيامَةِ حَسرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مالاً في غَيرِ طاعَةِ اللّه‏ِ، فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنفَقَهُ في طاعَةِ اللّه‏ِ سُبحانَهُ، فَدَخَلَ بِهِ الجَنَّةَ ودَخَلَ الأَوَّلُ بِهِ النّارَ . ۵

۴۵۳. الأمالي للمفيد عن الحسن بن أبي الحسن البصري : لَمّا قَدِمَ عَلَينا أميرُالمُؤمِنينَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه ‏السلام البَصرَةَ ... دَخَلَ سوقَ البَصرَةِ ، فَنَظَرَ إلَى النّاسِ يَبيعونَ ويَشتَرونَ ، فَبَكى عليه ‏السلام بُكاءً شَديدا ، ثُمَّ قالَ : يا عَبيدَ الدُّنيا وعُمّالَ أهلِها ! إذا كُنتُم بِالنَّهارِ تَحلِفونَ ، وبِاللَّيلِ في فُرُشِكُم تَنامونَ ، وفي خِلالِ ذلِكَ عَنِ الآخِرَةِ تَغفُلونَ ، فَمَتى تُحرِزونَ الزّادَ ، وتَفَكَّرونَ فِي المَعادِ؟!
فَقالَ لَهُ رَجُلٌ : يا أميرَالمُؤمِنينَ ! إنَّهُ لا بُدَّ لَنا مِنَ المَعاشِ ، فَكَيفَ نَصنَعُ؟
فَقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام : إنَّ طَلَبَ المَعاشِ مِن حِلِّهِ لا يَشغَلُ عَن عَمَلِ الآخِرَةِ ،
فَإِن قُلتَ : «لا بُدَّ لَنا مِنَ الاِحتِكارِ» لَم تَكُن مَعذورا .
فَوَلَّى الرَّجُلُ باكِيا ، فَقالَ لَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام : أقبِل عَلَيَّ أزدِكَ بَيانا ، فَعادَ الرَّجُلُ إلَيهِ ، فَقالَ لَهُ :
اِعلَم ـ يا عَبدَ اللّه‏ِ ـ أنَّ كُلَّ عامِلٍ فِي الدُّنيا لِلآخِرَةِ لا بُدَّ أن يُوَفّى أجرَ عَمَلِهِ فِي الآخِرَةِ ، وكُلَّ عامِلِ دُنيا ۶ لِلدُّنيا عُمالَتُهُ فِي الآخِرَةِ نارُ جَهَنَّمَ . ثُمَّ تَلا أميرُ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام قَولَهُ تَعالى : «فَأَمَّا مَن طَغَى * وَ ءَاثَرَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا * فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِىَ الْمَأْوَى» ۷ . ۸

1.كذا في الطبعة المعتمدة للمصدر ، وفي بحار الأنوار ومستدرك الوسائل (ج ۱۳ ص ۶۷) كلاهما نقلاً عن المصدر : «كان زادَه» ، وفي المستدرك أيضا (ج ۱۳ ص ۲۲) : «كان رائدَه» ، وكلاهما محتمل .

2.الاختصاص : ص ۲۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۱۰ ح ۴۵ .

3.مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۷۵ ح ۲۶۶۱ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۶۲ ، أعلام الدين : ص ۱۹۹ كلّها عن أبي ذرّ ، عدّة الداعي : ص ۷۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۸۶ ح ۳ .

4.الأصول السّتة عشر : ص ۱۵۸ عن أبي عبيدة عن الإمام الباقر عليه ‏السلام ، مستدرك الوسائل : ج ۱۳ ص ۶۸ ح ۱۴۷۷۰ ؛ المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۱۰۷ ح ۱۰۱۱۱ ، حلية الأولياء : ج ۶ ص ۲۹۵ كلاهما عن عبد اللّه‏ بن مسعود نحوه .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۴۲۹ ، روضة الواعظين : ص ۵۴۶ ، بحارالأنوار : ج ۱۰۳ ص ۱۲ ح ۵۷ .

6.في المصدر : «دينا» ، والتصويب من بحارالأنوار .

7.النازعات : ۳۷ ـ ۳۹ .

8.الأمالي للمفيد : ص ۱۱۹ ح ۳ ، بحارالأنوار : ج ۱۰۳ ص ۳۲ ح ۶۰ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13904
صفحه از 792
پرینت  ارسال به