355
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۴۴۴. الأمالى ، مفيد ـ به نقل از حسن بن ابى الحسن بصرى ـ : امام على عليه ‏السلام فرمود : «هر كس در دنيا براى آخرت كار كند ، قطعا مزد كار خود را در آخرت به طور كامل دريافت مى‏كند ، و هر كس به امور دينى‏اش براى رسيدن به دنيا عمل كند ، مزد او در آخرت ، آتش جهنّم خواهد بود» .
سپس امير مؤمنان عليه ‏السلام ، اين سخن خداوند متعال را تلاوت كرد : «امّا آن كس كه سركشى كند و زندگى دنيا را بر گزيند ، همانا دوزخ جايگاه اوست» .

۱۰ / ۳۳

خوردن مال يتيم

قرآن

«در حقيقت، كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مى‏خورند، جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو مى‏برند و به زودى ، وارد آتش پرشراره خواهند شد».

حديث

۴۴۵. صحيح ابن حبّان ـ به نقل از ابو برزه ـ : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود: «در روز قيامت، گروهى از گورهايشان بر انگيخته مى‏شوند كه از دهان‏هايشان آتش شعله مى‏كشد» .
گفته شد: آنان چه كسانى هستند ، اى پيامبر خدا؟
فرمود: «آيا نديده‏اى كه خدا مى‏فرمايد: «كسانى كه اموال يتيمان را به ستم مى‏خورند ، جز اين نيست كه آتشى در شكم خود فرو مى‏برند» ؟» .

۴۴۶. تفسير الطبرى ـ به نقل از ابو سعيد خدرى ـ : پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله از شبى كه به معراج رفت ، براى ما نقل كرد و فرمود : «نگاه كردم، مردمانى را ديدم كه لب‏هايى چون لفچ ۱ شتر دارند و يكى بر آنها گماشته شده است كه لفچ‏هايشان را مى‏گيرد و
خرسنگ‏هايى آتشين در دهان آنها مى‏گذارد كه از مقعدشان بيرون مى‏آيد . گفتم : اى جبرئيل ! اينها كيستند؟
گفت: اينها كسانى هستند كه اموال يتيمان را به ستم مى‏خورند، و با اين كار خود، در حقيقت، آتش در شكم‏هاى خود فرو مى‏برند» .

1.لب حيوانات ؛ لب سِتبر و گوشتالو .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
354

۴۴۴. الأمالي للمفيد عن الحسن بن أبي الحسن البصري عن الإمام عليّ عليه ‏السلام : إنَّ كُلَّ عامِلٍ فِي الدُّنيا لِلآخِرَةِ لابُدَّ أن يُوَفّى أجرَ عَمَلِهِ فِي الآخِرَةِ ، وكُلَّ عامِلِ دُنيا ۱
لِلدُّنيا عُمالَتُهُ ۲ فِي الآخِرَةِ نارُ جَهَنَّمَ .
ثُمَّ تَلا أميرُ المُؤمِنينَ عليه ‏السلام قَولَهُ تَعالى : «فَأَمَّا مَن طَغَى * وَ ءَاثَرَ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا * فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِىَ الْمَأْوَى» . ۳

۱۰ / ۳۳

أكلُ مالِ اليَتيمِ

الكتاب

«إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْيَتَـمَى ظُـلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا» . ۴

الحديث

۴۴۵. صحيح ابن حبّان عن أبي برزة : إنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله قالَ : يُبعَثُ يَومَ القِيامَةِ قَومٌ مِن قُبورِهِم تَأَجَّجُ أفواهُهُم نارا . فَقيلَ : مَن هُم يا رَسولَ اللّه‏ِ؟ قالَ : ألَم‏تَرَ اللّه‏َ يَقولُ : «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْيَتَـمَى ظُـلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا» . ۵

۴۴۶. تفسير الطبري عن أبي سعيد الخدريّ : حَدَّثنَا النَّبِيُّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله عَن لَيلَةِ أُسري بِهِ ، قالَ : نَظَرتُ فَإِذا أنَا بِقَومٍ لَهُم مَشافِرُ ۶ كَمَشافِرِ الإِبِلِ ، وقَد وُكِّلَ بِهِم مَن يَأخُذُ بِمَشافِرِهِم ، ثُمَّ
يُجعَلُ في أفواهِهِم صَخرا مِن نارٍ يَخرُجُ مِن أسافِلِهِم . قُلتُ : يا جِبريلُ ! مَن هؤُلاءِ ؟ قالَ : هؤُلاءِ الَّذينَ يَأكُلونَ أموالَ اليَتامى ظُلما ، إنَّما يَأكُلونَ في بُطونِهِم نارا . ۷

1.في المصدر : «دينا» ، والتصويب من بحار الأنوار .

2.العُمالَة : رِزق العامل الذي جُعل له على ما قُلِّدَ مِن العمل (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۴۷۶ «عمل») .

3.الأمالي للمفيد : ص ۱۲۰ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۴۲۳ ح ۴۱ .

4.النساء : ۱۰ .

5.صحيح ابن حبّان : ج ۱۲ ص ۳۷۷ ح ۵۵۶۶ ، مسند أبي يعلى : ج ۶ ص ۴۶۶ ح ۷۴۰۳ ، موارد الظمآن : ص ۶۳۹ ح ۲۵۸۰ ، تفسير ابن كثير : ج ۲ ص ۱۹۵ ، كنز العمّال : ج ۴ ص ۱۸ ح ۹۲۸۳ .

6.المِشفَر والمَشفَر للبعير : كالشفة للإنسان (لسان العرب : ج ۴ ص ۴۱۹ «شفر») .

7.تفسير الطبري : ج ۳ الجزء ۴ ص ۲۷۳ ، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۴۴۳ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13844
صفحه از 792
پرینت  ارسال به