35
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱ / ۷

لَظى (آتشِ زبانه‏كِش)

قرآن

«نه چنين است . آتشِ زبانه‏كش است! بر كَنَنده پوست سر و اندام است . هر كه را پشت كرده و روى بر تافته و [مال حرام] گرد آورده و انباشته ، فرا مى‏خوانَد».

حديث

۲۰. امام على عليه ‏السلام ـ در سفارش به كميل بن زياد ـ : اى كميل! هر كس كه دردى در سينه دارد ، آن را بيرون مى‏افكند . پس اگر يكى از ما سرّى به تو گفت [و با تو درددلى كرد] و به پوشيده داشتن آن ، فرمانت داد، مبادا آشكارش سازى ؛ چرا كه اگر آشكارش كنى ، جاى توبه برايت نخواهد و هر گاه توبه‏اى نباشد، فرجام[ـِ كار] ، آتش زبانه‏كش خواهد بود .

۲۱. امام على عليه ‏السلام ـ در باره برادرش عقيل كه از ايشان پيمانه‏اى از گندمِ بيت المال خواست تا با آن ، شكم دخترش را سير كند ـ : ... آهنى را تفته كردم و سپس آن را به بدن او نزديك ساختم تا از آن عبرت گيرد . او از حرارت آن ، مانند بيمار مُشرِف به مرگ ، فرياد بر آورد و نزديك بود از داغىِ آن بسوزد. به او گفتم: مادرانِ فرزندمرده، بر تو بگريند ، اى عقيل ! آيا خود از آهنى مى‏نالى كه انسانى از سرِ شوخى ، تفته‏اش كرده است و با اين حال ، مى‏خواهى مرا به سوى آتشى
بكشانى كه پروردگار بزرگش ، آن را با خشم خود ، افروخته است؟! تو از گزندى مى‏نالى و من از آتشِ زبانه‏كش ننالم؟!


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
34

۱ / ۷

لَظى

الكتاب

«كَلَّا إِنَّهَا لَظَى * نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى * تَدْعُواْ مَنْ أَدْبَرَ وَ تَوَلَّى * وَ جَمَعَ فَأَوْعَى» . ۱

الحديث

۲۰. الإمام عليّ عليه ‏السلام ـ في وَصِيَّتِهِ لِكُمَيلِ بنِ زِيادٍ ـ : يا كُمَيلُ ، كُلُّ مَصدورٍ يَنفِثُ ۲ ، فَمَن نَفَثَ إلَيكَ مِنّا بِأَمرٍ أمَرَكَ بِسِترِهِ فَإِيّاكَ أن تُبدِيَهُ ، ولَيسَ لَكَ مِن إبدائِهِ تَوبَةٌ ، وإذا لَم يَكُن تَوبَةٌ فَالمَصيرُ إلى لَظى . ۳

۲۱. عنه عليه ‏السلام ـ يَذكُرُ أخاهُ عقيلاً حينَ طَلَبَ مِنهُ عليه ‏السلام صاعا مِن بُرٍّ مِن بَيتِ المالِ يَسُدُّ بِهِ جَوعَةَ صِبيَةٍ لَهُ ـ : ... فَأَحمَيتُ لَهُ حَديدَةً ، ثُمَّ أدنَيتُها مِن جِسمِهِ لِيَعتَبِرَ بِها ، فَضَجَّ ضَجيجَ ذي دَنَفٍ ۴ مِن ألَمِها ، وكادَ أن يَحتَرِقَ مِن ميسَمِها ۵ ، فَقُلتُ لَهُ : ثَكِلَتكَ ۶ الثَّواكِلُ يا عَقيلُ ، أتَئِنُّ مِن حَديدَةٍ أحماها إنسانُها لِلَعِبِهِ ، وتَجُرُّني إلى نارٍ سَجَّرَها جَبّارُها لِغَضَبِهِ؟! أتَئِنُّ مِنَ الأَذى ، ولا أئِنُّ مِن لَظى؟! ۷

1.المعارج : ۱۵ ـ ۱۸ .

2.نَفَثَ : أوحى وألقى (النهاية : ج ۵ ص ۸۸ «نفث») .

3.تحف العقول : ص ۱۷۳ ، بشارة المصطفى : ص ۲۶ كلاهما عن كميل بن زياد ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۷۰ ح ۱ .

4.الدَّنَف : المرض الملازم . وقد دنف المريض : أي ثقل . وأدنَفَهُ المَرَض (الصحاح : ج ۴ ص ۱۳۶۰ «دنف») .

5.الميسَم : الحديدة التي يُكوى بها (النهاية : ج ۵ ص ۱۸۶ «وسم») .

6.ثَكلَتكَ : أي فَقَدَتكَ (النهاية : ج ۱ ص ۲۱۷ «ثكل») .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۴ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13682
صفحه از 792
پرینت  ارسال به