339
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۱۰ / ۲۸

كجروى ۱

قرآن

«همانا كجروان ، در آتش افروخته اند».

حديث

۴۱۹. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : همانا دروغ گفتن ، [آدمى را] به كجروى مى‏كشاند و كجروى نيز به آتش ره‏نمون مى‏شود.

۴۲۰. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : از دروغگويى بپرهيزيد؛ زيرا دروغ ، با كجروى همراه است، و اينها هر دو ، در آتش‏اند .

۴۲۱. مسند ابن حنبل ـ به نقل از عبد اللّه‏ بن عمر ـ : مردى نزد پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله آمد و گفت : ... اى پيامبر خدا ! كدام عمل است كه به دوزخ مى‏بَرد؟
فرمود: «دروغ؛ [زيرا] هر گاه شخص دروغ بگويد ، كجروى كرده و هر گاه كجروى كند ، به كفر افتاده و هر گاه به كفر در افتد ، وارد آتش مى‏شود» .

۴۲۲. الدرّ المنثور : پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فرمود : «هرگز براى نعمتى كه يك گنهكار دارد ، غبطه مخور ؛ چرا كه جوينده‏اى كوشا (مرگ) ، در پى اوست» . آن گاه پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله اين
آيه را تلاوت كرد : «جايگاه آنان جهنّم است . هر بار كه آتش آن فرو نشنيد ، شراره‏اى تازه برايشان مى‏افزاييم» .

1.واژه «فجور» كه در متن عربى به كار رفته است ، يعنى كجروى ؛ انحراف از حق و مسير درست ؛ نافرمانى و سرپيچى از حق .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
338

۱۰ / ۲۸

الفُجورُ

الكتاب

«وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِى جَحِيمٍ» . ۱

الحديث

۴۱۹. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إنَّ الكَذِبَ يَهدي إلَى الفُجورِ ، وإنَّ الفُجورَ يَهدي إلَى النّارِ . ۲

۴۲۰. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : إيّاكُم وَالكَذِبَ! فَإِنَّهُ مَعَ الفُجورِ ، وهُما فِي النّارِ . ۳

۴۲۱. مسند ابن حنبل عن عبد اللّه‏ بن عمر : إنَّ رَجُلاً جاءَ إلَى النَّبِيِّ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله فَقالَ : ... يا رَسولَ اللّه‏ِ ، ما عَمَلُ النّارِ ؟ قالَ : اَلكَذِبُ ، إذا كَذِبَ فَجَرَ ، وإذا فَجَرَ كَفَرَ ، وإذا كَفَرَ دَخَلَ يَعِني : النّارَ . ۴

۴۲۲. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لا تَغبِطَنّ فاجِرَا بِنِعمَةٍ ، فَإنَّ مِن وَرائِهِ طالِبا حَثيثَا ، وقَرَأَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :
«مَّأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّمَا خَبَتْ زِدْنَـهُمْ سَعِيرًا» . ۵

1.الإنفطار : ۱۴ .

2.صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۲۶۱ ح ۵۷۴۳ ، صحيح مسلم : ج ۴ ص ۲۰۱۳ ح ۱۰۳ ، سنن أبي داود : ج ۴ ص ۲۹۷ ح ۴۹۸۹ ، سنن الترمذي : ج ۴ ص ۳۴۷ ح ۱۹۷۱ كلّها عن عبد اللّه‏ بن مسعود ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۴۶ ح ۶۸۶۱ ؛ الأمالي للصدوق : ص ۵۰۵ ح ۶۹۶ عن الحارث الأعور عن الإمام عليّ عليه ‏السلام ، جامع الأخبار : ص ۴۱۷ ح ۱۱۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۲۵۹ ح ۲۴ .

3.سنن ابن ماجة : ج ۲ ص ۱۲۶۵ ح ۳۸۴۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۲۲ ح ۱۷ ، الأدب المفرد : ص ۲۱۷ ح ۷۲۴ ، صحيح ابن حبّان : ج ۱۳ ص ۴۳ ح ۵۷۳۴ ، مسند أبي يعلى : ج ۱ ص ۹۳ ح ۱۱۷ كلّها عن أبي بكر ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۶۲۵ ح ۴۹۲۴ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۵۸۹ ح ۶۶۵۲ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۳۴۴ ح ۶۸۵۷ ؛ تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۴۳ ، إرشاد القلوب : ص ۱۸۵ ، مستدرك الوسائل : ج ۹ ص ۸۹ ح ۱۰۳۰۵ .

5.الدر المنثور : ج ۵ ص ۳۴۲ نقلاً عن البيهقي في شعب الإيمان ، تاريخ دمشق : ج ۶۷ ص ۳۶۴ ، البداية والنّهاية : ج ۸ ص ۱۱۰ كلاهما عن أبي هريرة من دون إسنادٍ إلى أحدٍ من أهل البيت عليهم ‏السلام .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13917
صفحه از 792
پرینت  ارسال به