335
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

حديث

۴۱۱. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : در هر گناهى ، اميد آن هست كه خدا آن را ببخشايد ، بجز [گناه] كسى را كه مشرك بميرد، يا مؤمنى را عمدا بكشد.

۴۱۲. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر جن و انس در كشتن مؤمنى همدست باشند ، خداوند ، همه آنها را در آتش سرنگون مى‏سازد . خدا بهشت را بر قاتل و كسى كه دستور قتل را صادر كند، حرام كرده است.

۴۱۳. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : آتشِ جهنّم به هفتاد جزء تقسيم شده است كه شصت و نه جزء آن ، براى فرمان دهنده [به قتل] است و تنها يك جزء ، براى قاتل و [البتّه] همين يك جزء ، او را بس است .

۴۱۴. پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : سوگند به آن كه مرا به حق بر انگيخت ، اگر اهل آسمان و زمين در خون مرد مسلمانى شريك شوند و بدان رضايت دهند ، خداوند ، همه آنان را به بينى‏شان در آتش سرنگون مى‏سازد.

۴۱۵. امام باقر عليه ‏السلام ـ در باره اين آيه : «هر كه كسى را جز به قصاص قتل يا به [كيفر ]فسادى در زمين ، بكشد ، چنان است كه گويى همه مردم را كشته است» ـ : [يعنى] چنين كسى ، جايگاهى در آتش دارد كه اگر همه مردم را هم مى‏كشت ، باز به همان جايگاه وارد مى‏شد.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
334

الحديث

۴۱۱. رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : كُلُّ ذَنبٍ عَسَى اللّه‏ُ أن يَغفِرَهُ إلّا مَن ماتَ مُشرِكا ، أو مَن قَتَلَ مُؤمِنا مُتَعَمِّدا . ۱

۴۱۲. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : لَو أنَّ الثَّقَلَينِ اجتَمَعوا عَلى قَتلِ مُؤمِنٍ لَأَكَبَّهُمُ اللّه‏ُ عَلى مَناخِرِهِم فِي النّارِ ، وإنَّ اللّه‏َ حَرَّمَ الجَنَّةَ عَلَى القاتِلِ وَالآمِرِ . ۲

۴۱۳. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : قُسِمَتِ النّارُ سَبعينَ جُزءا ، فَلِلآمِرِ تِسعٌ وسِتّونَ ، ولِلقاتِلِ جُزءٌ ، وحَسبُهُ ! ۳

۴۱۴. عنه صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : والَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ ! لَو أنَّ أهلَ السَّماءِ وَالأَرضِ شَرِكوا في دَمِ امرِىً?مُسلِمٍ ورَضوا بِهِ ، لَأَكَبَّهُمُ اللّه‏ُ عَلى مَناخِرِهِم فِي النّارِ . ۴

۴۱۵. الإمام الباقر عليه ‏السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا» ۵ ـ : لَهُ فِي النّارِ مَقعَدٌ لَو قَتَلَ النّاسَ جَميعا لَم يَرِد إلّا إلى ذلِكَ المَقعَدِ . ۶

1.صحيح ابن حبّان : ج ۱۳ ص ۳۱۸ ح ۵۹۸۰ ، سنن أبي داود : ج ۴ ص ۱۰۳ ح ۴۲۷۰ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۹۱ ح ۸۰۳۲ ، السنن الكبرى : ج ۸ ص ۴۰ ح ۱۵۸۶۱ كلّها عن أبي الدرداء ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۲۰ ح ۳۹۸۸۹ .

2.الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۶۳۱ نقلاً عن الأصبهاني عن ابن عمر .

3.مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۳۵ ح ۲۳۱۲۸ ، شعب الإيمان : ج ۴ ص ۳۴۹ ح ۵۳۶۰ وفيه «للقائل» بدل «للقاتل» ، المعجم الصغير : ج ۱ ص ۱۹۱ عن أبي سعيد الخدري ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۲۰ ح ۳۹۸۸۸ .

4.الكافي : ج ۷ ص ۲۷۲ ح ۸ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۹۷ ح ۵۱۷۰ ، ثواب الأعمال : ص ۳۲۸ ح ۱ كلّها عن أبي حمزة عن أحدهما عليهماالسلام ، بحار الأنوار : ج ۱۰۴ ص ۳۸۳ ح ۳ ؛ سنن الترمذي : ج ۴ ص ۱۷ ح ۱۳۹۸ عن أبي سعيد الخدري وأبي هريرة ، السنن الكبرى : ج ۸ ص ۴۱ ح ۱۵۸۶۴ عن ابن عبّاس ، المعجم الصغير : ج ۱ ص ۲۰۵ عن أبي بكر وكلّها نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۵ ص ۲۱ ح ۳۸۸۹۳ .

5.المائدة : ۳۲.

6.الكافي : ج ۷ ص ۲۷۲ ح ۶ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۱۳ ح ۸۷ نحوه و كلاهما عن محمّد بن مسلم ، بحار الأنوار : ج ۱۰۴ ص ۳۸۰ ح ۵۷ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13966
صفحه از 792
پرینت  ارسال به